«چو سانگ هون» و «موتوکو ریچ» در گزارش ۳۰مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، درحالی‌که موشک به سمت جنوب غرش می‌کرد، یک پیام متنی اضطراری خودکار به شهروندان سئول ‌گفت که «برای تخلیه آماده شوند»؛ از ترس اینکه ممکن است بقایای موشک کره‌شمالی به پایتخت کره جنوبی سقوط کند. دولت اندکی بعد این هشدار را پس گرفت. برای بسیاری از ساکنان سئول، پرتاب موشکی که کره‌شمالی چند روز پیش خبر آن را اعلام کرده بود، نسبت به وحشتی که پس از اعلام «هشدار کاذب» توسط دولت کره جنوبی به‌وجود آمد، هشدار کمتری ایجاد کرد و باعث سردرگمی و ترس در اطراف شهر شد. در ژاپن، دولت هشدارهایی را در استان اوکیناوا ارسال کرد و از ساکنان خواست که در داخل خانه‌ها پناه بگیرند و از پنجره‌ها دور شوند؛ اما درست بعد از ساعت ۷صبح این هشدار لغو شد؛ زیرا دولت اعلام کرد موشک به سمت ژاپن پرواز نمی‌کند.

کمتر از ۱۰دقیقه بعد، وزارت دفاع اعلام کرد که این موشک در آب افتاده است. پرتاب روز چهارشنبه نشان داد که یک مسابقه فضایی در آسمان شبه جزیره کره آغاز شده است. ایالات متحده، روسیه، چین و ژاپن در حال حاضر ماهواره‌هایی برای رصد شبه جزیره که یکی از نقاط اشتعال شرق آسیا است، دارند. کره‌جنوبی اخیرا با وعده قرار دادن اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود در مدار تا سال۲۰۲۵ و دو آزمایش پرتاب موشکی از مارس سال گذشته به این‌سو، به این رقابت پیوست. هنگامی که کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در نشست حزب حاکم در سال‌۲۰۲۱ به مقام های نظامی کشورش دستور داد تا تلاش‌های خود را برای گسترش و تنوع زرادخانه هسته‌ای را دو برابر کنند، قرار دادن ماهواره‌های جاسوسی نظامی در مدار یکی از اولویت‌های این کشور شد.

کارشناسان نظامی می‌گویند ماهواره‌های جاسوسی، زرادخانه هسته‌ای کره‌شمالی را با چشمان نظامی در آسمان خطرناک‌تر می‌کنند. آنها همچنین به کره‌شمالی کمک می‌کنند تا داده‌های آزمایش‌های موشکی خود را جمع‌آوری کند؛ زیرا این کشور در تلاش برای تکمیل فناوری‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است؛ اما کارشناسان همچنین قابلیت‌های نمونه اولیه ماهواره این کشور را زیر سوال برده‌اند. این موشک از سکوی پرتاب در «تونگ چانگ-ری» در گوشه شمال غربی کره شمالی بلند شد. این موشک برای پرواز بر فراز دریا بین چین و شبه جزیره کره و بر فراز آب‌های شرق فیلیپین برنامه‌ریزی شده بود. با شروع شمارش معکوس، کره‌جنوبی و ژاپن نیروهای نظامی خود را در صورت فروریختن تکه‌های این موشک در قلمروهایشان در وضعیت هشدار فوق‌العاده قرار دادند.

هر دوی آنها از پیونگ‌یانگ خواسته بودند که پرتاب ماهواره خود را لغو کند و آن را به‌عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک محکوم کردند. واشنگتن پرتاب روز چهارشنبه را به‌شدت محکوم کرد و آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت خواند. «آدام هاج»، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که این اقدام خطر «بی‌ثبات کردن وضعیت امنیتی در منطقه و فراتر از آن» را به دنبال دارد. بر اساس یکسری قطعنامه‌های شورای امنیت، کره‌شمالی از پرتاب موشک‌های فضایی و همچنین آزمایش تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک که می‌توانند برای ارسال آنها استفاده شوند، ممنوع است. کره‌شمالی بر حق خود برای برنامه فضایی صلح‌آمیز پافشاری می‌کند؛ اما واشنگتن و متحدانش مدت‌هاست که این کشور را به استفاده از چنین برنامه‌ای به‌عنوان پوشش برای آزمایش فناوری‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما متهم کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر، واشنگتن و متحدانش رزمایش‌های نظامی مشترک خود را برای کمک به محافظت در برابر تهدیدات هسته‌ای و موشکی فزاینده کره‌شمالی گسترش داده‌اند. هفته گذشته، ارتش آمریکا و کره‌جنوبی اولین تمرین از سری تمرینات شلیک زنده را که تا اواسط ژوئن در نزدیکی مرز با کره‌شمالی برنامه‌ریزی شده بود، آغاز کردند. «ری پیونگ چول» نایب رئیس کمیسیون نظامی مرکزی کره‌شمالی روز دوشنبه با افشای طرح راه‌اندازی «ماهواره شناسایی نظامی شماره۱» گفت: «اقدامات نظامی خطرناک ایالات متحده و نیروهای دست‌نشانده‌اش» کره شمالی را مجبور می‌کند تا «ابزارهای اطلاعات و شناسایی قابل اعتماد» را تضمین کند.