اردوغان جادوگر

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او گاهی برای عکس گرفتن به میان انبوه حامیان می‌رود یا به بچه‌ها سلام می‌کند و آنها نیز دستانش را می‌بوسند. سپس با پوشیدن کت و شلوار یا لباس ورزشی چهارخانه برای سخنرانی روی تریبون می‌رود.با تشویق و سوت صدها کارگر حمل و نقل در یک گردهمایی انتخاباتی هفته گذشته، او توضیح داد که چرا باید او را در دور دوم انتخابات در قدرت نگه دارند. او به خود می‌بالید که جاده‌ها و پل‌های کشور را بهبود بخشیده، دستمزدها را افزایش داده و به مشاغل کوچک معافیت‌های مالیاتی داده است. او همچنین قول داد که به مبارزه با نیروهایی که از نظر او دشمنان ملت هستند، از جمله فعالان اقلیت جنسی، ادامه دهد تا ترکیه را «در جهان قوی‌تر» کند و رهبران اپوزیسیون را که به دنبال برکناری او هستند، مورد نقد شدید قرار داد و آنها را متهم کرد که در «اتاق‌های تاریک به چانه‌زنی» با تروریست‌ها وارد شده‌اند؛ زیرا آنها حمایت حزب اصلی طرفدار کرد ترکیه را به‌دست آورده‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: ما فقط به خدای خود پناه می‌بریم و از ملت خود دستور می‌گیریم.» جمله اردوغان هنوز تمام نشده بود که جمعیت غرش کرد و مردان بلند شدند و شعار دادند: «ترکیه به شما افتخار می‌کند!» اردوغان ۶۹ساله در ۱۴مه در سخت‌ترین مبارزه سیاسی دوران حرفه‌ای خود - دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری - پیشتاز شد. از آن زمان، او برنامه شلوغی را در آستانه رای‌گیری نهایی پیش برده است. او با چندین حضور انتخاباتی در روز و در سخنرانی‌هایی که گاهی ۴۰دقیقه طول می‌کشد، به موضوعاتی پایبند بوده که در طول دو دهه حضورش به‌عنوان سیاستمدار برجسته ترکیه رای‌آور بوده است. او خود را در مسیر مبارزات انتخاباتی فردی نشان می‌دهد که ملت برای هدایت نیازمند او هستند. او می‌گوید رهبر یک کشور باید سیاستمداری باشد که بتواند از ملتی در حال رشد که در تلاش برای مقابله با تهدیدات متعدد است، حمایت کند تا بتواند جایگاه واقعی خود را به‌عنوان یک قدرت جهانی به‌دست آورد. در دور اول رای‌گیری، اردوغان نتوانست اکثریت مورد نیاز خود را برای پیروزی قطعی به‌دست آورد.

اما با کسب ۵/ ۴۹درصد آرا، رقیب اصلی خود، رهبر اپوزیسیون کمال کلیچداراوغلو را شکست داد که ۹/ ۴۴درصد آرا را به‌دست آورد. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اردوغان روز یکشنبه با توجه به نمایش قوی‌اش در دور اول و حمایتی که از سینان اوغان، دیگر نامزد انتخابات به‌دست آورد، پیروز خواهد شد. اوغان، نماینده راست‌گراها و ناسیونالیست‌های افراطی ۲/ ۵درصد آرا را در دور اول به‌دست آورد.

 رئیس‌جمهور ترکیه خود را مدعی اصلی یک مبارزه بزرگ می‌داند و از رای‌دهندگان دعوت می‌کند تا در این آرمان ملی قهرمانانه به او بپیوندند. او متعهد شد که با «امپریالیست‌ها» مبارزه کند؛ این کلمه رمزی برای غرب بوده که یادآور مبارزه برای استقلال از قدرت‌های اروپایی است که منجر به تاسیس ترکیه در ۱۰۰سال پیش شد. او درباره «تله‌ها» و «توطئه» علیه ملت هشدار می‌دهد، مانند کودتا علیه او در سال۲۰۱۶. او علیه «جنایتکاران اقتصادی» و «نزول‌خواران لندن‌نشین» صحبت می‌کند و به دست‌های خارجی در پشت مبارزات اقتصادی ترکیه اشاره می‌کند. او سازمان‌های تروریستی را زیر آتش خود قرار می‌دهد و به دهه‌ها نبرد خونین بین دولت و شبه‌نظامیان اقلیت کرد ترکیه اشاره می‌کند.

او برای تبلیغ دستاوردهای دولتش، زیرساخت‌ها را ستایش می‌کند، فرودگاه‌ها، تونل‌ها و پل‌ها را با نام صدا می‌کند و به رای‌دهندگان یادآوری می‌کند که چگونه بزرگراه‌های جدید زمان رانندگی بین شهرها را کاهش داده‌اند. دیگر مسائلی که اردوغان به آنها افتخار می‌کند، پهپادها، کشتی‌های جنگی و ماهواره‌های تولیدشده توسط صنایع دفاعی رو به رشد ترکیه هستند.

اردوغان زمان کمی را در سخنرانی‌هایش صرف مشکلات اقتصادی کشور می‌کند، از جمله تورم سالانه که سال گذشته به بالای ۸۰ درصد رسید و ماه گذشته سرسختانه بالای ۴۴درصد باقی ماند و قدرت خرید شهروندان عادی را به‌شدت کاهش داد. او همچنین اشاره‌ای نکرده است که در صورت پیروزی، سیاست‌هایی را که برخی از اقتصاددانان می‌گویند اقتصاد را در برابر یک بحران احتمالی ارزی یا رکود آسیب‌پذیر کرده است، مورد تجدید‌نظر قرار خواهد داد.

رئیس‌جمهور به‌ویژه از کوچک شمردن رقیب خود لذت می برد. اما کلیچداراوغلو در کلیپ‌های تبلیغاتی و در سخنرانی‌هایش سعی می‌کند کمتر خود را خودرای و مستبد نشان داده و خود را همدرد مردم نشان می‌دهد. کلیچداراوغلو قول داده است که دموکراسی ترکیه را پس از سال‌ها لغزش به سوی استبداد، تقویت و روابط با غرب را ترمیم کند. اردوغان تقریبا در هر سخنرانی رقیب خود را نالایق و نوکر قدرت‌های غربی می‌خواند‌ اما مکررترین حمله او پیوند دادن اپوزیسیون، در ذهن رای‌دهندگان، با تروریسم بوده است.

ترکیه چندین دهه با شبه‌نظامیان کرد که به دنبال خودمختاری از دولت هستند، جنگیده است. ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا آنها را تروریست می‌دانند. دولت ترکیه همچنین اغلب حزب اصلی طرفدار کردها را به همکاری با شبه‌نظامیان متهم می‌کند و بسیاری از اعضا و رهبران حزب، زندانی یا از پست‌های انتخابی در پارلمان یا شوراهای شهر برکنار شده‌اند. در آستانه انتخابات، حزب طرفدار کردها از کلیچدار اوغلو حمایت کرد و اردوغان آنها را متهم به ارتباط با تروریست‌ها کرد. حتی ویدئوهای جعلی پخش شد که نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان کرد در حال خواندن آهنگ مخصوص اپوزیسیون هستند. اردوغان در یکی از تجمعاتش در استان هاتای، یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را از زمین‌لرزه‌های فوریه دید، گفت: «آیا از کسانی که دست در دست تروریست‌ها دارند، می‌توان گفت از رای ملت به آنها سودی حاصل خواهد شد؟»

اردوغان در حضورهای اخیر، ارتباطش با رای‌دهندگان را تقریبا عاشقانه توصیف کرده است. او به هوادارانش در استان مرکزی سیواس، جایی که در دور اول بیش از دو سوم آرا را به‌دست آورد، گفت: «فراموش نکنید، ما نه تا یکشنبه، بلکه تا گور با هم هستیم.» حتی حامیان اپوزیسیون نیز به پیوند قوی اردوغان با رای‌دهندگانش اذعان دارند.

گلفِم سیدان شانوِر، مشاور سیاسی ترکیه که به اعضای اپوزیسیون مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «او برای مدت طولانی در قدرت بوده و در رساندن پیام بسیار خوب است. در طول سال‌ها، او اعتماد رای‌دهندگان مخصوص به خود را به‌دست آورده است و آنها هر چه او می‌گوید، باور می‌کنند.»