پیش‌بینی کاهش رشد تجارت جهانی

عکس: AFP سازمان تجارت جهانی برای سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرد

تجارت جهان کند می‌شود

شادی آذری

با تداوم بحران بدهی‌های اروپا که بر اقتصاد جهان آسیب وارد ساخته و در شرایطی که اقتصاد آمریکا هم رو به کندی گذارده است، سازمان تجارت جهانی (WTO) دیروز در تازه‌ترین گزارش، برآورد خود از رشد تجارت جهان در سال‌جاری میلادی را به ۵/۲ درصد کاهش داد.

به گزارش بلومبرگ، این سازمان که مقر آن در ژنو است، پنج ماه پس از آنکه پیش‌بینی کرده بود تجارت در بخش کالاهای تولیدی در سال‌جاری ۷/۳ درصد رشد خواهد کرد، برآورد خود را کاهش داد. رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۱۱ رقم کمتر از انتظار ۵ درصد را به خود اختصاص داده بود.

این سازمان همچنین پیش‌بینی خود از رشد تجارت جهان در سال ۲۰۱۳ را نیز از رقم ۶/۵ درصد به رقم ۵/۴ درصد کاهش داد. پاسکال لامی، دبیر کل سازمان تجارت جهانی دیروز همزمان با انتشار این گزارش در سنگاپور اعلام کرد: «دلیل اصلی کاهش رشد تجارت جهان البته اروپاست. ما همچنین می‌دانیم که ایالات متحده هم رشدی کمتر از انتظار را تجربه می‌کند و اقتصاد ژاپن هم در وضعیت خوبی نیست.»

بحران اروپا که اکنون وارد سومین سال خود شده است، امید سازمان تجارت جهانی را برای یک احیای اقتصادی صادرات محور از میان برده و این خطر را به‌وجود آورده است که تلاش‌ دولت‌ها برای حمایت از صنایع داخلی‌شان بی‌ثمر باشد چون محدودیت‌های تجاری را بر آنها تحمیل می‌کند. تجارت جهانی در فصل دوم سال‌جاری نسبت به فصل پیش از آن ۳/۰ درصد رشد یافت. این رشد در مقیاس سالانه ۲/۱ درصد بوده است.

لامی خطاب به خبرنگاران گفت که در این برآورد سازمان تجارت جهانی، تجارت‌های درون اروپا به عنوان بخشی از تجارت جهانی تلقی شده‌اند؛ «بنابراین اگر تجارت اروپا بیش از سایر کشورهای جهان کند شود، تجارت درون اروپا که حجمی زیاد؛ یعنی حدود ۳۰، ۳۵ درصد از حجم تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، بر آمار کلی تاثیر زیادی بر جای خواهد گذاشت.»

شواهد همچنین نشان می‌دهد که رشد تجارت بازارهای نوظهور که موتور محرکه تجارت جهان است، رو به کندی گذاشته است. چین، بزرگ‌ترین صادرکننده کالا در جهان اعلام کرده است که در هشت ماهه نخست سال میلادی جاری، حجم محموله‌های صادراتی این کشور ۱/۷ درصد رشد داشته است. این رقم، کشور چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان را در معرض این خطر قرار می‌دهد که نتواند به هدف خود مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی تجارت در سال‌جاری دست یابد. صادرات ژاپن هم در ماه اوت نسبت به سال گذشته ۸/۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سازمان تجارت جهانی دیروز اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی جهان در سال‌جاری ۱/۲ درصد رشد خواهد کرد و این رقم در سال ۲۰۱۳ به رقم ۴/۲ درصد خواهد رسید.

اقتصادهای در حال توسعه و کشورهای مستقل همسود (CIS) یا همان کشورهای عضو شوروی سابق به‌جز سه جمهوری بالتیک و گرجستان، از این میزان رشد پیشی خواهند گرفت. بر اساس پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال‌جاری میلادی بالغ بر ۹/۴ درصد و در سال آینده بالغ بر ۲/۵ درصد خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئیه پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۲ به ۵/۳ درصد و در سال ۲۰۱۳ به ۹/۳ درصد خواهد رسید. روز بیستم سپتامبر؛ اما یکی از معاونان بخش آسیا و اقیانوسیه این صندوق گفت که در روز نهم اکتبر صندوق بین‌المللی پول «تا چند دهم درصد» پیش‌بینی‌های خود را کاهش خواهد داد.

پاسکال‌لامی دبیرکل سازمان تجارت جهانی