رای طلایی 5میلیون ترک

 به گفته وی، ۸۰درصد مردم گفته‌اند در انتخابات حاضر خواهند شد. سنچار به میدل‌ایست‌آی گفت: «در نتایج نظرسنجی ماه آوریلِ ما، نیمی از رای‌دهندگان جوان کلیچداراوغلو را ترجیح می‌دهند.» کلیچداراوغلو در میان رای‌دهندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴سال بسیار مورد توجه است. درحالی‌که اردوغان می‌تواند حدود ۳۰درصد از آرا را در این گروه سنی به‌دست آورد. سنچار گفت: «جوانان در ترکیه، صرف نظر از وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اعتقادات سیاسی خود، نگرانی‌های مشابهی درباره آینده‌شان دارند؛ به‌ویژه در رابطه با عدم اطمینان از حاکمیت و بی‌ثباتی احتمالی. دلیل اصلی این عدم اطمینان، وضعیت فعلی اقتصاد ترکیه و کیفیت آموزش در این کشور است.»

ما به ترکیه‌ای قابل زندگی نیاز داریم

زی‌بک، یک دانشجوی ۲۱ساله از دانشگاه مرمره که در حال تحصیل در زمینه طراحی محصولات صنعتی است، احساسات مشترکی را در میان همسالان خود و قطب‌بندی سیاسی که در سال‌های اخیر ترکیه را فرا گرفته است، نشان می‌دهد. او می‌گوید: «من نمی‌خواهم سیاست و دولت در زندگی روزمره‌ام در دستور کارم باشد، نمی‌خواهم تا آن حد تحت تاثیر سیاست قرار بگیرم.» زی‌بک که در زمان برگزاری آخرین انتخابات در سال۲۰۱۸، ۱۶ساله بود، قاطعانه معتقد است که نامزد مورد نظرش کلیچداراوغلو است. دوست او، کان اراوغلو، ۲۱ساله، دانشجوی کارشناسی ریاضیات در دانشگاه بغازچی، انتخابات را «نقطه عطف مهمی برای کشور» خواند. او همچنین در فکر ترک ترکیه است. او می‌گوید: «ما برای ترکیه‌ای قابل زندگی‌تر به تغییراتی نیاز داریم.

به‌عنوان مردم ترکیه، ما بیش از حد دچار دودستگی شده‌ایم و باید دوباره دور هم جمع شویم.» در سال‌های اخیر، این تصور در میان جوانان وجود داشته است که شایسته‌سالاری دیگر برای ارتقای رتبه‌ها در نهادهای عمومی کافی نیست. زی‌بک گفت: «آنچه برای من در این انتخابات مهم است، پایان دادن به بی‌عدالتی و خشونتی است که مدتی است در معرض آن قرار گرفته‌ایم.» او افزود: «من فکر می‌کنم مشکل رای‌دهندگان جوانی مانند من این است که دوست دارند برای چیزی که تلاش می‌کنند به آن دست پیدا کنند و با آنها ناعادلانه رفتار نشود. وقتی برای چیزی تلاش می‌کنیم، می‌خواهیم آن را به‌دست آوریم. ما دیوانه می‌شویم وقتی می‌بینیم افرادی که لیاقت آن را ندارند، افرادی که موفق نمی‌شوند، در مکان‌های بهتری از ما هستند.»

احساسات ملی‌گرایانه

بحران اقتصادی ترکیه، کیفیت آموزش و چشم‌انداز شغلی، نگرانی‌هایی هستند که به‌طور گسترده‌ای بین جوانان ترکیه مشترک است. اردوغان و کلیچداراوغلو در سال‌های اخیر هر دو به‌دنبال جلب نظر جوانان بوده‌اند. بزرگ‌ترین رویداد فناوری کشور، تکنوفست که توسط دولت و سلجوک بایراکتار، مرد پشت برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه و داماد اردوغان سازمان‌دهی شده، به دنبال جذب استعدادهای جوان از سراسر کشور بوده است.

سنچار گفت: بدیهی است که اردوغان با کمپین متمرکز بر صنعت دفاعی سعی دارد احساسات ملی‌گرایانه نسل جدید را تحریک کند. او افزود: «تحولات فناوری مانند صنعت دفاعی نیز نشان از تلاش برای افزایش رای‌دهندگان جوان دارد. آنها به دنبال این هستند تا اینکه نکته را جا بیندازند که داشتن انتظارات مثبت برای آینده با اردوغان میسر است.» به نوبه خود، کلیچداراوغلو ۷۴ساله به دنبال تحریک حس آزادی‌طلبانه جوانان بوده است. در مسیر مبارزات انتخاباتی، نامزد اپوزیسیون ریاست‌جمهوری با دستان خود شکلک‌های قلبی می‌سازد و به جوانان می‌گوید که می‌توانند بدون ترس از او انتقاد کنند. سنچار گفت: «از سوی دیگر، کلیچداراوغلو با وعده تغییر، آزادی و رسیدن به استانداردهای جهانی توجه جوانان را به خود جلب می‌کند.» باشاک، ۲۰ساله دانشجوی پزشکی در دانشگاه «بیرونی» استانبول و رای اولی، از مشکلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کاملا آگاه است.

او با ابراز آمیزه‌ای از هیجان و سردرگمی درباره انتخابات، مطمئن است که رای او به اردوغان می‌رسد. او گفت: «به نظر من در این لحظه از آشفتگی اقتصادی، مهم‌ترین چیز بهبود شرایط زندگی و بهبود فرصت‌های شغلی است.» برای باشاک، اردوغان و حزب عدالت و توسعه او بهترین گزینه برای بهبود وضعیت اقتصاد «به‌رغم اشتباهاتشان» هستند. به‌زعم او، حزب عدالت و توسعه در قدرت باقی می‌ماند. او می‌گوید: «تعهد من یک تعهد احساسی نیست. من از جنبه عملی‌تر به موضوع نگاه می‌کنم. من نمی‌دانم ائتلاف شش حزبی دیگر چگونه می‌تواند به آنچه وعده داده‌اند عمل کند. آنها در کاری که می‌خواهند انجام دهند بسیار سطحی هستند.»

بازنده

با این حال، همه حمایت‌ها از کلیچداراوغلو مشتاقانه و پرشور نیست. فورکان، ۲۱ ساله که در دانشگاه فرهنگی هنری تحصیل می‌کند، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم کاندیدای مخالف، کلیچداراوغلو، چیزی باشد که مردم واقعا به آن علاقه دارند.» فورکان به کلیچداراوغلو رای خواهد داد؛ اما گفت که رهبر مخالفان فاقد کاریزمایی است که اردوغان را به یک غول سیاسی قدرتمند در سیاست ترکیه تبدیل کرده است. او می‌افزاید: کلیچدار اوغلو متاسفانه به‌عنوان یک فرد بازنده در ترکیه شناخته می‌شود. او بیش از یک دهه است که رهبر اپوزیسیون بوده و هیچ‌چیز در ترکیه تغییر نکرده است.» مردم می‌گویند یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که اردوغان برای مدت طولانی در قدرت است و هنوز هم شانس پیروزی در انتخابات آینده را دارد، به‌دلیل اپوزیسیون ضعیفی است که کلیچداراوغلو رهبری می‌کند. سپس فورکان با خنده می‌گوید: «من چه می‌دانم، من فقط یک جوان ۲۱ساله خنگ هستم.»