«هیبا مورگان» گزارشگر الجزیره در گزارش ۱۵آوریل در همین زمینه نوشت، شاهدان از تقابل‌ها، انفجارهای مهیب، و تیراندازی در نزدیکی پایگاهی که در اختیار «نیروهای واکنش سریع» شبه نظامی (RSF) در جنوب خارطوم است، گزارش دادند. این نیرو در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای واکنش سریع روز شنبه با ورود یک نیروی بزرگ از ارتش به اردوگاه های سوبا در خارطوم و محاصره شبه‌نظامیان در آنجا غافلگیر شدند.» در این بیانیه آمده است که ارتش «حمله گسترده ای را با انواع سلاح‌های سنگین و سبک آغاز کرد.» با این حال، سخنگوی ارتش سودان گفت که نیروهای شبه‌نظامی به پایگاه‌های نظامی حمله کردند. سرتیپ نبیل عبدالله گفت: «جنگجویان RSF به چندین اردوگاه ارتش در خارطوم و سایر نقاط اطراف سودان حمله کردند.» به نوشته گزارشگر الجزیره، «ما صدای تیراندازی را در پایتخت نزدیک به کاخ ریاست‌جمهوری در بخش شمالی پایتخت شنیدیم. در رابطه با آنچه اتفاق می‌افتد، سردرگمی زیادی در اینجا وجود دارد. مردم وحشت زده‌اند.»

نزاع بین نیروها روز پنج‌شنبه و زمانی آشکار شد که ارتش اعلام کرد تحرکات اخیر RSF - یک گروه شبه‌نظامی قدرتمند - بدون هماهنگی اتفاق افتاده و غیرقانونی است. سران ارتش و RSF پیش‌تر به میانجی‌گران گفته بودند که آماده‌اند تا اقداماتی را برای کاهش تنش انجام دهند. رویارویی بین آنها می‌تواند منجر به درگیری طولانی مدت در سراسر کشور وسیعی شود که از پیش با فروپاشی اقتصادی و شعله‌ور شدن خشونت‌های قبیله‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. تنش‌های کنونی برخاسته از اختلاف نظر درباره چگونگی ادغام نیروهای RSF در ارتش و نیز این مساله است که چه مقامی باید بر این فرآیند نظارت کند. این ادغام شرط کلیدی توافق‌نامه انتقالی امضانشده سودان است.

با این حال، رقابت ارتش و RSF به زمان حکومت عمر البشیر که در سال۲۰۱۹ برکنار شد، برمی‌گردد. در زمان او، نیروی شبه نظامی به رهبری ژنرال قدرتمند «محمد حمدان داگالو» از دل شبه نظامیان سابق تحت حمایت دولت موسوم به «جنجاوید» که در طی دهه‌های درگیری در منطقه دارفور سودان سرکوب وحشیانه‌ای را انجام دادند، رشد کرد. «محمد عالمین احمد» تحلیلگر سودانی گفت: «این یک جنگ قدرت است که از مدت‌ها پیش آغاز شده و امروز به درگیری‌های مستقیم تبدیل شده است. مبادله اتهاماتی درباره اینکه چه کسی این کار را آغاز کرده است، وجود دارد و جنگ نه تنها در خارطوم، بلکه در شهر استراتژیک مروئه (Merowe) که در آن نیروهای مسلح سودان نیروی هوایی قدرتمندی در آنجا دارند، گسترش یافته است.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد نیروهای RSF در تلاش هستند تا ظرفیت ارتش [و] نیروی هوایی سودان را خنثی کرده و آنها را به سمت نبرد زمینی بکشاند.» خلود خیر» مدیر اندیشکده Confluence Advisory  مستقر در خارطوم گفت که ارتش و RSF به‌دلیل دیدگاه‌های متفاوت درباره تثبیت قدرت همیشه با هم اختلاف دارند. او گفت: «نشانه هایی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها برای تشدید تنش‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و این تشدید را به‌طور علنی نشان می‌دهند تا از نیروهای طرفدار دموکراسی امتیاز بگیرند و تنها پس از آن تنش‌ها را کاهش می‌دهند. این یک دور باطل تکرار و تکرار در چند سال گذشته بوده است.» به گفته «الکس دی وال» مدیر اجرایی بنیاد صلح جهانی، تشدید تنش در سودان «مبارزه برای قدرت و کنترل» است.