گروه بین‌الملل- در ایالات متحده آمریکا، مهاجرانی که اکثریتشان مکزیکی یا از دیگر کشورهای آمریکای لاتین هستند از نخستین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه صف کشیدند تا تقاضایشان را برای دریافت مجوز موقت کار ارائه کنند. آنها که در حال حاضر بدون کارت هویت هستند قبل از بلوغ به این کشور آمده‌اند و می‌خواهند مجوز دوساله کار را دریافت کنند. به گزارش یورو نیوز، طرح جدیدی در آمریکا به اجرا در می‌آید که بر اساس آن به مهاجران جوان غیرقانونی امکان دریافت مجوز کار داده می‌شود. این طرح جزئی از قانون موسوم به (Dream) یا رویا است، لایحه متوقف شده در کنگره که به دنبال ایجاد یک وضعیت قانونی دائم برای فرزندان مهاجران غیرقانونی است. به گزارش برنامه‌ای که مشمول جوانان سنین ۱۵ تا ۳۰ سال می‌شود، به جمعیتی بین ۸۰۰ هزار تا ۷/۱ میلیون نفر امکان استفاده از این موقعیت را می‌دهد. آنهایی که قبل از ۱۶ سالگی به این کشور رسیده و فاقد سوء‌پیشینه باشند می‌توانند برای دو سال مجوز کار دریافت کنند. پس از آنکه باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا از این تصمیم خبر داد، بسیاری این اقدام را با انگیزه سیاسی خواندند و او را متهم کردند که قصد دارد آرای اسپانیایی زبان‌ها را جذب کند.

تتوماس راگلاند، وکیل در امور مهاجرت می‌گوید: «وضعیت هویتی بیشتر این کودکان مشخص نیست. منظورم این است که انتقال از وضعیت هیچ چیزی نداشتن «به‌وضعیت» داشتن گواهینامه «و همین‌طور امکان کار واقعا تغییر ارزشمندی است. حتی این وضعیت موقت هم برای آنها با ارزش است.»

به هر حال، این اقدام را می‌توان نخستین گام در مسیر بهبود وضعیت مهاجران غیرقانونی دانست. به ویژه که در این کشور در حدود ۵/۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی وجود دارد و کنگره آمریکا هنوز نتوانسته قانونی برای وضعیت آنها تصویب کند.