گروه بین‌الملل- ون جیابائو، نخست وزیر چین گفته است که اقتصاد آن کشور تحت فشار قرار دارد و مشکلات چین ممکن است برای مدتی طولانی ادامه پیدا کنند. با این حال، او گفت که چین به‌رغم مشکلات موجود به رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی پیش‌بینی شده طبق برنامه خواهد رسید. به گزارش بی‌بی‌سی، ون گفت کم کردن میزان تورم سبب شده است که سیاست‌های جدیدی برای تشویق رشد اقتصادی اعمال شوند. چین با مشکل کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای صادراتی آن کشور و همچنین رشد کم مصرف داخلی روبه‌رو بوده است. اقتصاد چین که پس از اقتصاد ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان محسوب می‌شود، با کاهش نگران‌کننده نرخ رشد مواجه شده است.

در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن (سه ماهه دوم سال‌جاری) رشد تولید ناخالص داخلی چین ۶/۷ درصد بوده است.

هر چند این میزان رشد در مقایسه با کشورهای غربی بسیار عالی است، اما کندترین نرخ رشد چین در طول سه سال گذشته بوده است. آمار رسمی که اخیرا فاش شده است نشان دهنده کاهش رشد صادرات چین و همچنین واردات به آن کشور بوده است. این امر نشان‌دهنده کاهش تقاضای بین‌المللی و همچنین داخلی است. با توجه به مطلوب نبودن شرایط اقتصادی آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، که دو بازار بسیار بزرگ کالاهای چینی هستند، نگرانی از ادامه روند ضعیف رشد اقتصادی چین، حد اقل در کوتاه مدت همچنان وجود دارد. بانک مرکزی چین برای مقابله با آثار ضعف اقتصادی نرخ بهره را دو بار در طول سه ماه گذشته کاهش داده است.

برخی تحلیلگران می‌گویند که اظهارات ون نشانه این است که چین برای کمک به رشد، سیاست‌های اقتصادی خود را بیش از گذشته تسهیل خواهد کرد.