محاکمه هالیوودی در منهتن

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز و به نقل از خبرنگار میدانی‌اش دیو سندرز، دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، خود را به دفتر دادستانی منطقه منهتن تسلیم کرد تا عصر سه‌شنبه به وقت محلی در دادگاه کیفری منهتن محاکمه شود. او روز گذشته وارد دادگاه شد تا شاهد محاکمه خود به‌دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن باشد. دونالد جی.ترامپ روز دوشنبه از فلوریدا به نیویورک سفر کرد تا در اولین کیفرخواست یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا محاکمه شود. سفر او از لحظه ترک ملک خود در «پالم‌بیچ» تا رسیدن به برج ترامپ در میدتاون به دقت زیر نظر گرفته شده بود. ردیاب‌های زنده هواپیمای قرمز-سفید و آبی او را تا رسیدن به فرودگاه لاگاردیا دنبال کردند.

همراهی هلی‌کوپترها با کاروانی که او را به در خانه‌اش در منهتن برد، جلوه‌ای سینمایی داده بود. همچنین در مقابل منزل ترامپ، بسیاری از خبرنگاران، پلیس و معترضان حضور داشتند. در روز سه‌شنبه، هیاهوی سیاسی جای خود را به یک درام بزرگ با مخاطرات تاریخی داد. رئیس‌جمهور سابق توسط افسران پلیس و ماموران سرویس مخفی به مرکز شهر برده شد تا در دفتر دادستان منطقه منهتن، آلوین ال.براگ، حضور پیدا کند. سپس در ساختمان دادگاه جنایی منهتن محاکمه شد؛ جایی که حامیانش در بیرون از آن تجمع کرده بودند. شهردار نیویورک، اریک آدامز به حامیان ترامپ هشدار داده بود که در کمال آرامش اعتراض کنند و گفته بود که شأن و منزلت این روند مختل نشود.

برای مقابله با هجوم احتمالی نیز موانعی در نزدیکی دادگاه گذاشته شده بود و پلیس به حدود ۳۵هزار نیروی خود دستور آماده‌باش داده بود، سنگرها مستقر شدند. همچنین در این راه از برخی نیروهای آموزش‌دیده بخش‌های مختلف ارتش کمک گرفته شده بود. آدامز روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرده بود: «درحالی‌که ممکن است عده‌ای از غوغاگر و آشوب‌طلب به فکر آمدن به شهر ما باشند، پیام ما روشن و ساده است: خودتان را کنترل کنید. نیویورک خانه ماست و جایی برای خشم نابجای شما نیست.» آنا واتس، خبرنگار نیویورک‌تایمز به نقل از اریک آدامز شهردار نیویورک گفت که وی به حامیان دونالد جی.ترامپ در ادامه هشدار داده بود که در جریان محاکمه رئیس‌جمهوری سابق در روز سه‌شنبه محترمانه رفتار کنند.

کیفرخواستی که باعث خشم حامیان ترامپ شده، به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد که ترامپ به‌دلیل ارتباط نامشروع با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن به‌نام استورمی دانیلز، حق‌السکوت داده و خواسته بود که این موضوع را جایی فاش نکند. ترامپ البته این رابطه را رد می‌کند؛ اما این بازیگر در برنامه‌های مختلف صراحتا به این رابطه اعتراف کرده است.

پرونده دادستان براگ علیه دونالد ترامپ از پیش چشم‌انداز سیاسی ملی را متلاطم کرده است و ترامپ روند دادگاه خود را یک اقدام جناحی با هدف فلج کردن تلاشش برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال۲۰۲۴ خوانده است. البته این تنها یکی از چندین پرونده‌ای است که علیه او راه افتاده است. در جورجیا دادستان ناحیه فولتون در حال بررسی این موضوع بوده که آیا او تلاش کرده است که در انتخابات سال۲۰۲۰، نتیجه را به سود خود تغییر دهد. همچنین یک بازرس ویژه فدرال در حال بررسی پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای است که در خانه‌اش نگه می‌داشته است. پرونده دیگری که علیه او راه افتاده این است که آیا وی نقشی در تحریک شورشیان ششم ژانویه در حمله به ساختمان کنگره داشته است یا نه؟ اما براگ اولین دادستانی بود که دست به کار شد و خود را در سیبل انتقاد شدید متحدان جمهوری‌خواه ترامپ قرار داد.

ترامپ روز سه‌شنبه در حالی مجبور به دفاع از خود شد، که در این شهر بزرگ شده است و از این شهر خاطرات بسیاری دارد. اما حالا شوخی مهمی که با او می‌شود این است که آیا مرد نارنجی رنگ لباس نارنجی زندان را خواهد پوشید یا نه؟

حضور پر شور «ماگاها»

ماگا یا «MAGA» لقبی است که طرفداران ترامپ به خود می‌دهند. این اختصاری از شعار ترامپ در انتخابات سال۲۰۱۶ است: «بیایید آمریکا را از نو با شکوه کنیم.» آنها در مقابل دادگاه با لباس‌های و کاغذنوشت‌هایی منقش به همین شعار در مقابل دادگاه ترامپ ایستاده بودند. به‌نظر می‌آمد که یکی از فیلم‌های هالیوودی در نیویورک جان گرفته است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا که حالا به گفته رویترز و ایپسوس محبوب‌تر شده است، در دادگاه خود حضور پیدا کرد. مردی که ماه پیش محبوبیتش ۴۴درصد بود، حالا با ۴۸ درصد محبوب‌تر شده است. دادگاه به گفته رویترز نتیجه عکس داده و حتی ران دیسانتیس، رقیب داخلی وی با افت محبوبیت روبه‌رو شده است: سقوط از ۳۰درصد به ۱۹درصد.

ماگاها به کمک ترامپ شتافته‌اند. خاطره خوش اقتصادی از دوران ترامپ، می‌تواند او را در میان جمهوری‌خواهان به رقیب بی‌بدیل تبدیل کند. برای همین روز سه‌شنبه در مقابل دادگاه ترامپ افراد بسیاری حضور پیدا کردند. بخشی از آنها خبرنگارانی بودند که میدانی در حال ثبت تصاویر و وقایع بودند. صدای آژیرهای ماشین‌های پلیس و حرکت‌های گهگاه هلی‌کوپتر پلیس، گویی به یکی از کمیک استریپ‌های دی‌سی جان داده است و شهر را شبیه به گاتهام‌سیتی، شهر معروف بتمن کرده بود. خبرنگار الجزیره از مقابل دادگاه گزارش داد که ده‌ها نفر در ورودی آن صف تشکیل داده بودند، به این امید که جایگاهی را در داخل به دست آورند تا شاهد روند دادگاه روز سه‌شنبه باشند.

آشنایی با تیم حقوقی ترامپ

یک روز قبل از اینکه دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تسلیم شود تا با اتهامات ناشی از پرداخت حق‌السکوت محاکمه شود، او یک وکیل جدید را به تیم دفاعی خود اضافه کرد، یک دادستان فدرال سابق با تجربه گسترده در پرونده‌های موسوم به یقه‌سفیدها. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، تاد بلانچ، با سوزان آر.نچلز و جوزف تاکوپینا که وکالت ترامپ را در تحقیقات دفتر دادستانی منطقه منهتن به عهده داشتند، تیم حقوقی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را شکل می‌دهند. بلانچ، ۴۸ساله به‌عنوان یک وکیل زبردست شناخته می‌شود که شهرت قابل توجهی دارد. به گفته چندین نفر از افراد آشنا، او نماینده بوریس اپشتین، مشاور ارشد ترامپ است که به توصیه او در تیم به‌کار گرفته شده است. بلانچ همچنین وکیل مانافورت نیز بوده است که در دفتر دادستانی منطقه منهتن به اتهام کلاهبرداری در وام مسکن و سایر جرایم کیفری دولتی در سال۲۰۱۹ متهم شده بود.

مانافورت، ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ را در ابتدای کار بر عهده داشت. البته مانافورت در دادگاه مجرم شناخته شد؛ اما ترامپ در آن زمان با استفاده از اختیاراتی که داشت، توانست او را مورد عفو قرار دهد. از دیگر موکلان بلانچ می‌توان به ایگور فرومن، یکی از همکاران سابق رودلف جولیانی متولد شوروی اشاره کرد که در سال۲۰۲۱ به جرم خود اعتراف کرد و به اتهام درخواست کمک سیاسی از یک کمک‌کننده خارجی به ۳۶۶روز زندان محکوم شد. وکلای دیگر ترامپ - نچلس و تاکوپینا - تجربه طولانی در وکالت از موکلان برجسته در دادگاه‌های ایالتی و فدرال نیویورک دارند. هر دو با ترامپ نیز ارتباط خوبی دارند. نچلس وکالت متهمانی را بر عهده داشته است که عمدتا دارای پرونده‌های جرایم سازمان‌یافته و فساد عمومی بودند. او که فارغ التحصیل دانشکده حقوق ییل بود، زمانی به‌عنوان دستیار دادستان منطقه در بروکلین نیز کار می‌کرد. تاکوپینا نیز دستیار سابق دادستان منطقه بروکلین بود و وی نیز وکالت افراد مشهوری همچون مانند مایکل جکسون، شان هانیتی، دان ایموس و الکس رودریگز را بر عهده داشته است.