برای شی جین پینگ، رهبر ارشد این کشور، رویداد امسال نیز کلیدی برای تقویت اقتدار او خواهد بود، زیرا سیاست امضایی وی مبنی بر «کووید صفر» که اکنون کنار گذاشته شده است، اعتراضات گسترده‌ای را در نوامبر به دنبال داشت و رکود اقتصادی را بدتر کرد. نظام رهبری دستور کار خود را برای رسیدگی به چالش‌هایی مانند افزایش بدهی دولت محلی، بیکاری، رکود مسکن، صادرات ضعیف و کاهش جمعیت ارائه خواهد کرد. از نمایندگان انتظار می‌رود که با تصمیماتی موافقت کنند که از قبل و پشت درهای بسته توسط رهبران حزبی که دارای اقتدار نهایی هستند، اتخاذ شده است. در پایان این گردهمایی که به مدت ۹ روز ادامه دارد، «شی» کاملا مطمئن است که پس از کسب دوره سوم به عنوان رهبر حزب در ماه اکتبر، برای یک دوره پنج‌ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهور منصوب خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود که وفاداران و متحدان خود را در پست‌های کلیدی دولتی منصوب کند.

۱-حزب احتمالا از مدیریت خود در مورد کووید دفاع می‌کند

این گردهمایی اولین جلسه از زمانی است که چین به طور ناگهانی «کووید صفر» را لغو کرد؛ سیاستی به شدت نامحبوب در مورد قرنطینه و محدودیت‌ها. پیش از برگزاری کنگره، دستگاه تبلیغاتی چین روایت پیروزمندانه‌ای را ارائه و اعلام کرد که تحت رهبری «شی»، مدیریت حزب در مورد همه‌گیری کووید «معجزه‌ای در تاریخ بشر» و «کاملا درست» بود. این روایت بر اهمیت وحدت پشت سر رهبران حزب تاکید کرده است. روز جمعه، روزنامه People’s Daily، زبان حزب کمونیست، گفت: «تا زمانی که حزب و مردم همیشه کنار هم باشند، با هم فکر کنند و با هم کار کنند، هیچ توفانی نمی‌تواند اراده پولادین ما را متزلزل کند و هیچ مشکلی نمی‌تواند گام‌‌‌های مصمم ما را متوقف سازد.» امنیت در اطراف شهر سنگین خواهد بود و ترافیک احتمالا شلوغ خواهد شد زیرا تقریبا ۳‌هزار نماینده از سراسر کشور که توسط حزب انتخاب شده‌اند به پایتخت آمده و در تالار بزرگ خلق گردهم می‌آیند.

در سال‌های اخیر، نمایندگان مجبور به انجام تست کووید و زدن ماسک در گردهمایی‌ها بودند. مشخص نیست که چه تعداد از این محدودیت‌ها باقی خواهند ماند. باوجود لغو سراسری اکثر محدودیت‌های کووید، به خبرنگاران خارجی دعوت شده برای پوشش این کنگره گفته شد که برای شرکت در برخی کنفرانس‌‌‌های خبری باید یک شب قرنطینه شوند.

۲- چین نشان خواهد داد که بار دیگر به رشد اهمیت می‌دهد

هنگامی که جلسه افتتاح می‌شود، نخست‌وزیر مستعفی، «لی کچیانگ»، گزارشی از کار دولت ارائه خواهد کرد که انتظار می‌رود هدف حدودا ۵ درصدی رشد اقتصادی برای سال را شامل شود. اقتصاد چین در سال گذشته ضعیف‌‌‌ترین عملکرد خود را در دهه‌‌‌های اخیر داشت که به دلیل قرنطینه‌‌‌ها و سپس شیوع گسترده کووید در دسامبر به پایین‌‌‌تر حد رسید. کسب و کارها در سال‌های اخیر با سرکوب‌‌‌های Big Tech و سایر بخش‌‌‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفته‌‌‌اند و توسعه‌‌‌دهندگان با کمبود بدهی‌‌‌های بیش از حد قانون‌گذاران مواجه شدند. در هفته‌‌‌های اخیر، پس از آنکه برخی شهرداری‌‌‌ها برای کاهش بحران بدهی، بیمه درمانی را قطع کردند، مقامات محلی با معترضان در چند شهر مواجه شدند.

بیکاری جوانان بالاست و نرخ زاد و ولد در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. در ژانویه، این کشور اولین کاهش جمعیت خود را در شش دهه گذشته اعلام کرد. برای کاهش رشد اقتصادی - به عنوان یکی از ستون‌‌‌های اصلی مشروعیت حزب- انتظار می‌رود که حزب متعهد شود هزینه‌‌‌های طبقه متوسط را افزایش دهد، اعتماد سرمایه‌گذاران را بازگرداند و مشاغل جدید ایجاد کند. در نشانه‌ای از نگرانی در مورد شکنندگی اقتصاد، مقامات چینی زبان تجاری دوستانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند که نشان‌دهنده تغییر در تاکید حزب بر توسعه یک اقتصاد تحت کنترل دولت است. تحلیلگران چینی به دنبال این هستند که چگونه گزارش کار، جهت‌گیری آماری «شی» را با لفاظی‌های حامی رشد متعادل می‌کند.

۳- چین در حال آماده شدن برای جهانی است که نسبت به جاه‌طلبی‌های پکن محتاط‌تر است

گزارش نخست‌وزیر احتمالا منعکس‌کننده چشم‌انداز بلندمدت «شی» از نقش رهبری چین در جهانی چندقطبی‌تر است که جایگزین نظم بین‌المللی به رهبری ایالات متحده می‌شود. «شی» اعلام کرده که موفقیت چین ثابت کرد که نوسازی برابر با غربی شدن نیست. برای «شی»، این مستلزم کاهش اتکای کشور به غرب برای فناوری‌‌‌های کلیدی، ایجاد ارتش در کلاس جهانی، افزایش کنترل حزب بر دستگاه‌‌‌های امنیتی، هدایت اقتصاد و مهار ریسک‌‌‌های مالی است. چین به دلیل ادعاهای ایالات متحده مبنی بر اینکه در حال بررسی ارائه تسلیحات و مهمات به روسیه در جنگ اوکراین است، زیر ذره‌بین رفته است. ایالات متحده محدودیت‌های گسترده‌ای را بر صادرات نیمه‌هادی‌ها به چین اعمال کرده است. بسیاری از اقتصادها در حال آماده شدن برای رکود هستند که باعث کاهش بیشتر تقاضا برای صادرات چین خواهد شد. همان‌طور که مناقشه بر سر یک بالن جاسوسی چین در ماه گذشته نشان داد، روابط با ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری بی‌ثبات است، به‌خصوص که چین موضع تقابل‌جویانه‌تری در مورد تایوان اتخاذ کرده است. ناظران کنگره را برای هرگونه قانون یا نشانه‌های ظریف تغییر در سیاست تایوان رصد خواهند کرد.

۴- انتظار می‌رود که متحدان شی در ترمیم دولت، مشاغل اصلی را در دست بگیرند

کنگره ملی خلق همچنین تصمیمات پرسنلی را برای نخست‌وزیر، معاونان نخست‌وزیر، شوراهای ایالتی و ده‌ها بخش در سطح وزارتخانه نهایی می‌کند. برخی از این موارد در کنگره قبلی حزب تنظیم شده بود و برخی دیگر در جلسات غیرعلنی قبل از این رویداد تصمیم‌گیری شده است. «لی کیانگ»، متحد نزدیک شی، که در حال حاضر مرد شماره ۲ در بدنه بالای حزب یعنی «کمیته دائمی دفتر سیاسی» است، قرار است به عنوان نخست‌‌‌وزیر به کار گرفته شود. همان‌طور که برای نخست‌وزیر مرسوم است، نخست‌وزیر جدید در پایان کنگره یک کنفرانس خبری برگزار می‌کند که در آن معمولا پرسش‌های خبرنگاران از قبل بررسی می‌شود. تحلیلگران همچنین به دنبال انتصاب‌های دیگری برای رهبری اقتصاد و بخش‌های مالی چین هستند. از جمله آنها می‌توان به «دینگ شوشیانگ» اشاره کرد که انتظار می‌رود معاون اجرایی نخست‌وزیر باشد. انتظار می‌رود که «هی لیفنگ»، یکی دیگر از متحدان نزدیک «شی» و رئیس نهاد قدرتمند برنامه‌ریزی سیاست اقتصادی چین، معاون نخست‌وزیر شود. «ژو هسین»، یک بانکدار کهنه‌کار، ممکن است برای مدیریت بانک مرکزی چین انتخاب شود.

«تونی سایچ»، متخصص چین در دانشکده حکومت کندی در دانشگاه هاروارد، گفت: «همه آنها افرادی هستند که واقعا افراد حزبی هستند، قبل از هر چیز، و البته از نزدیکان شی جین پینگ. این واقعا خروج کل مقامات تحصیل‌‌‌کرده غربی و یکپارچه جهانی است که اساسا همگی بازنشسته شده‌‌‌اند.» رهبران زن در دوران تصدی «شی» کمیاب‌تر شده‌اند. برای اولین بار در چند دهه گذشته، ۲۴ عضو اصلی حزب همه مرد هستند. «شن یی کین»، رئیس سابق حزب در استان گوایژو در جنوب غربی، ممکن است به عنوان مشاور ایالتی معرفی شود. حزب همچنین به یک تغییر نهادی بزرگ اشاره کرده که به اجرای دستور کار «شی» کمک خواهد کرد تا حزب را به شکلی عمیق‌‌‌تر در وزارتخانه‌‌‌های ایالتی و جامعه چین وارد کند.

جزئیات کمی تاکنون منتشر شده، اما در نشست رهبران ملی در روز سه‌شنبه، «شی» خواستار «تعمیق اصلاحات در حزب و نهادهای دولتی» شد. ناظران چین در حال بحث درباره تغییراتی هستند که می‌تواند باعث شود دستگاه‌‌‌های امنیتی گسترده و ناظران مالی چین تحت نظارت دقیق‌‌‌تر «شی» و حزب قرار بگیرند. «جود بلانشت»، متخصص چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌‌‌گوید: «شی جین پینگ مجموعه‌‌‌ای از اهداف بسیار قابل‌توجه دارد که می‌‌‌خواهد حزب-دولت از هم اکنون تا سال ۲۰۳۵ به آن دست یابد.» او گفت که ناامیدی از بوروکراسی گسترده چینی «این مداخلات سنگین را هدایت می‌کند.»