اصلاحات روبنایی بن‌سلمان

«ویویان نریم» در گزارش ۲۱فوریه در نیویورک تایمز نوشت، با این حال، هفت سال بعد هنگامی که المادی، ۷۲ساله، در جریان سفر به عربستان سعودی دستگیر شد، این توییت دوباره به‌عنوان مدرک بالا آمد. طبق اسناد دادگاه، همراه با سایر پست‌های توییتری که او در انتقاد از دولت عربستان نوشت - و «تصویر توهین آمیز» شاهزاده محمد در تلفن او ذخیره شده بود - به این توییت هم به‌عنوان مدرکی استناد شد دال بر اینکه او «برای بدنام کردن نمادهای کشور، یک برنامه تروریستی را اتخاذ کرده» و «از ایدئولوژی تروریستی حمایت کرده است». دادستان درخواست اشد مجازات «برای سرزنش او و بازدارندگی دیگران» کرد. درماه اکتبر، المادی به ۱۶سال زندان محکوم شد که پس از درخواست تجدیدنظر در ۸فوریه به ۱۹سال افزایش یافت.

عربستان سعودی همیشه یک پادشاهی مستبد با آزادی بیان محدود بوده است. اما ۱۰سال پیش، حساب توییتر المادی، که کمتر از ۲۰۰۰دنبال‌کننده دارد، احتمالا موجب اخطار یا بازجویی شده بود. در زمان شاهزاده محمد که اکنون نخست‌وزیر است، مجازات‌های سخت‌تری برای شهروندانی در نظر گرفته شده است که از دولت انتقاد می‌کنند؛ درحالی‌که متهمان در حال محاکمه چندان برجسته نشده و اخبار زیادی از آنها به بیرون درز نمی‌شود. ابراهیم المادی، پسر سعد المادی با توصیف او به‌عنوان مردی آزاده که دوران بازنشستگی خود را به مسافرت، پیاده‌روی و گشت و گذار گذرانده است، گفت: «پدر من به هیچ وجه به یک دگراندیش نیست. اکنون او در زندان الحائر، در ریاض که اعضای القاعده در کنار فعالان سیاسی در آن نگهداری می‌شود، حبس شده است.»

«هالا الدوساری» یک فعال حقوق زنان که در سال۲۰۱۴ عربستان سعودی را برای یک دوره فوق دکترا در ایالات متحده ترک کرد و گفت که هرگز برای بازگشت احساس امنیت نمی‌کند، گفت: «وسعت ظلم واقعا بی‌سابقه است.» از آن زمان، شاهزاده محمد این پادشاهی محافظه‌کار اسلامی را دچار تغییرات عمیقی کرده و تغییرات گسترده‌ای را به راه انداخته است؛ تغییراتی که برخی از کنشگران مانند خانم الدوساری سال‌ها برای آن تلاش کرده بودند. او طرحی بلندپروازانه را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت اجرا کرد و به انبوهی از محدودیت‌های مذهبی و اجتماعی که بسیاری از سعودی‌ها آن را خفه‌کننده می‌دانستند، پایان داد. زنانی که تا سال۲۰۱۸ از رانندگی محروم بودند، اکنون به‌عنوان رانندگان، مدیران اجرایی و غیره کار می‌کنند. موسیقی که زمانی در عمل در مکان‌های عمومی ممنوع بود، در رستوران‌های کم نور که در آن زوج‌های جوان معاشقه می‌کنند، به‌شدت به گوش می‌رسد. تفکیک جنسیتی که برای چندین دهه زندگی عمومی را شکل داده بود، از بین رفته است. در عین حال، فضای معتدلی برای گفتمان سیاسی شکل گرفته است.

الدوساری گفت: «این یک لحظه تلخ و شیرین در تاریخ است که می‌بینید ثمره بسیج شما به نحوی نتیجه داده است؛ اما به‌دلیل اشتباه مردم در ازای اعطای برخی حقوق به آنها ساکت می‌شوند.» مقامات سعودی توجه ویژه‌ای به توییتر دارند؛ زیرا به‌طور گسترده‌ای در این پادشاهی استفاده می‌شود. «نورا القحطانی» که یک حساب کاربری ناشناس در توییتر داشت، در میان چندین نفری بود که سال گذشته در رابطه با فعالیت در رسانه‌های اجتماعی محاکمه شدند. او در حساب خود؛ جایی که تقریبا ۶۰۰طرفدار داشت، خواستار اعتراضات ضد دولتی شد، از برخی اقدامات آزادسازی اجتماعی انتقاد کرد و نوشت که شاهزاده محمد «آن‌قدر خوب نیست که یک شاهزاده باشد.» دادگاه او را به اتهام «به چالش کشیدن ایمان و عدالت پادشاه و ولیعهد» و «حمایت از ایدئولوژی افرادی که برای برهم زدن نظم عمومی تلاش می‌کنند» مجرم شناخت و به ۱۳سال زندان محکوم شد.