بر اساس گزارش اداره کل آمار عربستان که روز چهارشنبه منتشر شد، اقتصاد این کشور در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ به رشد ۲/ ۱۲ درصدی رسید که به واسطه آن، پنجمین رشد سه ماه متوالی را ثبت کرد. صندوق نقدی بین‌المللی و همچنین نظرسنجی انجام شده در بلومبرگ پیش‌‌بینی می‌‌کنند که اقتصاد عربستان تا آخر امسال ۶/ ۷ درصد رشد خواهد کرد، اما ممکن است در سال ۲۰۲۴ این عدد به ۵/ ۲ درصد کاهش یابد.

 بر اساس گزارش‌های اداره کل آمار عربستان، امسال سهمیه هر فرد در سه ماه دوم سال از تولید ناخالص ملی با افزایش ۶/ ۴۴ درصدی در مقایسه با سال قبل و ۶/ ۱۰ درصدی در مقایسه با سه ماه اول سال، ۸/ ۲۹ هزار ریال است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، «خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر سرمایه‌‌گذاری عربستان سعودی می‌گوید که اقتصاد این کشور در نیمه اول سال جاری جهش داشته و نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز پنج‌شنبه روزنامه سعودی «سبق»، الفالح گفته است که هدف از استراتژی ملی سرمایه‌‌گذاری عربستان، دستیابی به سرمایه‌گذاری‌‌هایی با مبلغ بیش از ۱۲ تریلیون ریال (۱/ ۳ تریلیون دلار) تا سال ۲۰۳۰ است تا پشتیبان همه بخش‌های اقتصادی باشد که مهم‌ترین آنها بخش‌های صنعت، معدن و خدمات لجستیکی است.

او تاکید کرد: شاخص تولید صنعتی عربستان از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا پایان ژوئیه (تیر) گذشته به رشد ۵/ ۲۱ درصدی به صورت سالانه دست یافته است. وزیر سرمایه‌‌گذاری عربستان سعودی گفت: محمدبن‌سلمان، ولی‌‌عهد سعودی بر اهمیت مشارکت با بخش خصوصی که چرخ توسعه را در اقتصاد فعلی و آینده پادشاهی هدایت می‌‌کند، تاکید دارد. الفلاح تصریح کرد: ما امروز افتتاح بندر جازان برای صنایع پایه و تولیدی را جشن می‌‌گیریم و چندی پیش شاهد بهره‌برداری از جدیدترین پالایشگاه‌های آرامکو عربستان بودیم که با این حساب مجموع سرمایه‌گذاری‌‌ها در منطقه صنعتی جازان به بیش از ۸۰میلیارد ریال (۲/ ۲۱ میلیارد دلار) رسیده است. او تاکید کرد که این سرمایه‌گذاری‌‌ها به ایجاد ده‌ها هزار شغل و دستیابی به اهداف سرمایه‌‌گذاری ما برای صنایع پایه و تولیدی کمک می‌‌کند که به دنبال رسیدن به یک تریلیون ریال (۲۶۶ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۳۰ هستیم.

 الفالح گفت: بنادر، سنگ بنای توسعه صنعتی و دروازه ورود و صادرات به کشورهای توسعه یافته و اقتصاد آنها هستند و از این رو بندر شهر جازان برای صنایع پایه و تحول‌آفرین مرکز ارائه خدمات مدرن لجستیکی پیشرفته نه فقط برای عربستان بلکه برای منطقه خاورمیانه خواهد بود، زیرا در یکی از مهم‌ترین خطوط کشتیرانی در جهان واقع شده است و ۱۳ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌‌کند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌‌بینی می‌‌کند که عربستان در سال ۲۰۲۲ با ۶/ ۷ درصد رشد اقتصادی در سال جاری و ۷/ ۳ درصد در سال ۲۰۲۳، سریع‌‌ترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای گروه ۲۰ داشته باشد. این صندوق در ژوئن گذشته تایید کرده بود که چشم‌‌انداز اقتصاد عربستان در کوتاه‌‌مدت و میان‌‌مدت مثبت است و وضعیت مالی در عربستان سعودی با ادامه بهبود نرخ‌‌های رشد اقتصادی و مهار تورم قوی است.