گروه بین‌الملل- دیوان عالی آمریکا کلیات طرح اصلاح بیمه درمانی این کشور را تصویب کرد. تایید این طرح که از حمایت باراک اوباما برخوردار است پیروزی بزرگی برای رییس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. به گزارش دویچه‌وله، دیوان عالی آمریکا در واشنگتن روز پنج‌شنبه کلیات طرح اصلاح بیمه درمانی باراک‌اوباما، رییس جمهوری این کشور، را با ۵ رای مثبت در برابر ۴ رای منفی تصویب کرد. دیوان عالی آمریکا پس از بررسی این طرح، عدم مغایرت آن با قانون اساسی ایالات متحده را اعلام کرد. دادگاه پیش از این در ماه مارس به این طرح پرداخته بود اما رای نهایی روز پنج‌شنبه صادر شد.تایید قانون اصلاح بیمه درمانی ۴ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیروزی بزرگی برای باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.اوباما پس از تصویب این طرح گفت: «می‌دانم که امروز پس از تایید لایحه اصلاحات بیمه درمانی بحث‌های بسیاری در باره این سیاست درخواهد گرفت. در باره اینکه برنده و بازنده تایید لایحه کیست. در واشنگتن روند برخورد با موضوع‌ها این طور بوده است. اما بحث‌های سیاسی از یک نکته غافل شدند. گذشته از سیاست، تصمیم دیوان عالی ایالات متحده پیروزی‌ای برای افرادی بود که در سراسر ایالات متحده زندگی‌شان با قانون جدید بیمه درمانی امنیت بیشتری خواهد داشت.»

بیمه همگانی، موضوع محوری طرح

بسیاری از ناظران پس از بحث‌های بسیار در ماه مارس و مطرح کردن نکات انتقادی از سوی قضات انتظار داشتند که دادگاه دست کم هسته این طرح، یعنی بیمه همگانی اجباری را مخالف قانون اساسی ارزیابی کند. طبق این طرح، همه اتباع آمریکایی مجبور به بستن قرارداد بیمه درمانی خواهند شد.اما دیوان عالی تصمیم کنگره به اجبار شهروندان در داشتن بیمه درمانی را تصمیمی درست ارزیابی کرد و نقض آن را مشمول مجازات دانست.دادگاه همه مواد مطرح شده در طرح را تایید نکرد و قسمتی از قانون که ایالت‌ها را موظف به گسترش قابل توجه برنامه درمانی ارتش می‌سازد، مغایر قانون اساسی دانست.طرح اصلاح بیمه درمانی آمریکا بزرگ‌ترین دستاورد سیاست داخلی اوباما محسوب می‌شود. او این طرح را در مارس ۲۰۱۰ و پس از بحث‌های فشرده با جمهوری‌خواهان امضا کرد که مقاومت شدیدی نسبت به آن از خود نشان می‌دادند.طبق این طرح ۹۰۶ صفحه‌ای، ۳۳ میلیون آمریکایی فاقد بیمه درمانی باید تا سال ۲۰۱۴ تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گیرند، در غیر این صورت با جریمه مالی روبه‌رو خواهند شد. این طرح همچنین باید کسری بودجه آمریکا را کاهشی مشهود دهد.

مخالفت‌ شدید با طرح

بسیاری از مردم آمریکا با اصلاحات خدمات بیمه درمانی این کشور مخالف کرده‌اند. آنها می‌گویند، این اصلاحات حتی آمریکایی‌های سالم را نیز مجبور به داشتن بیمه درمانی می‌کند.۲۶ ایالت آمریکا طرح اصلاح خدمات بیمه را ناقض قانون اساسی دانسته و خواستار بررسی آن در دیوان عالی کشور شده بودند.جمهوری‌خواهان نیز به اصلاحات مندرج در این طرح به مثابه نوعی «سوسیالیسم» نگریسته‌اند و با آن مخالفت کرده‌اند.میت رامنی، کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در ماه نوامبر، با طرح اصلاحات بیمه درمانی مخالف است و اعلام کرده‌است در صورتی که رییس‌جمهور شود آن را فسخ خواهد کرد. او در این باره گفت: «همان طور که شاید حدس بزنید، من با تصمیم دیوان عالی آمریکا در باره اصلاح بیمه درمانی موافق نیستم و هم نظر کسانی هستم که با آن مخالفند. کاری که دیوان عالی در روز اخیر کاری‌اش موفق به انجام نشد، من در صورت انتخاب شدن برای ریاست جمهوری در نخستین روز کاری‌ام انجام می‌دهم و آن لغو قانون اصلاح نظام بیمه درمانی اوباما است.»