«پاولو کیریلنکو»، فرماندار دونتسک روز دوشنبه گفت که نبرد برای منطقه شرقی اوکراین با نیروهای روسی «فزایش می‌یابد و یگان های جدید را وارد نبرد می‌کنند و شهرها و روستاهای ما را ریشه‌کن می‌کنند.» روسیه در ۲۴فوریه سال گذشته پس از آنکه مسکو نیروهای خود را در نزدیکی مرز اوکراین جمع کرد و پوتین خواستار پایان دادن به گسترش ناتو به سوی جمهوری‌های شوروی سابق شد، حمله همه‌جانبه خود به اوکراین را آغاز کرد. کمپین نظامی مسکو با حمایت مالی و نظامی قدرت‌های غربی از کی‌یف، با شکست‌های متعددی روبه‌رو شده است. مقامات روسیه استدلال کرده‌اند که ارسال سلاح به اوکراین باعث طولانی شدن و تشدید درگیری‌ها می شود.

درحالی‌که ایالات متحده و متحدانش گفته‌اند که به دنبال رویارویی مستقیم با روسیه در اوکراین نیستند، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بارها به مسکو نسبت به گسترش درگیری هشدار داده و قول داده است که از «هر اینچ» از خاک ناتو محافظت کند. به غیر از جنگ در اوکراین، گوترش به تهدیدهای دیگری برای صلح، از درگیری اسرائیل و فلسطین گرفته تا افغانستان، میانمار، ساحل و هائیتی اشاره کرد. او گفت: «اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور [سازمان ملل] عمل کند، حق صلح تضمین می‌شود.» گوترش همچنین روز دوشنبه درباره تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی زنگ خطر را به صدا درآورد. او گفت: «من یک پیام ویژه برای تولیدکنندگان سوخت فسیلی دارم که برای توسعه تولید و کسب سودهای عجیب و غریب تلاش می‌کنند: اگر نمی‌توانید یک مسیر معتبر برای صفر خالص با اهداف ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ تعیین کنید که تمام عملیات شما را پوشش می‌دهد، نباید در کار کسب‌وکار باشید.»

«صفر خالص» یک هدف اقلیمی برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای است که تغییرات آب و هوایی را با کاهش و خنثی کردن آنها، با استفاده از روش‌های طبیعی و فناوری برای جلوگیری از رسیدن آنها به جو، به صفر می‌رساند. گوترش خطاب به صنعت سوخت فسیلی گفت: «محصول اصلی شما مشکل اصلی ماست. ما به انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز داریم، نه تجدید حیات سوخت‌های فسیلی خود ویرانگر.» دانشمندان هشدار می دهند که اگر جامعه جهانی نتواند به‌شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، بحران آب و هوا احتمالا عواقب فاجعه‌باری برای زندگی روی کره زمین خواهد داشت. گوترش گفت: «ما باید بیدار شویم - و دست به‌کار شویم.»

«مارک سانتورا» هم در گزارش ۷فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت: ارتش اوکراین روز دوشنبه گفت که نیروهای روسیه به ده‌ها مورد از مواضع اوکراین در سراسر جبهه شرقی حمله کردند. این در حالی است که حملات مسکو گسترش یافته و بیش از آنچه کی‌یف نسبت به هفته های اول جنگ هشدار می‌داد، می تواند گسترده‌تر باشد. ستاد کل اوکراین که مسوول استراتژی نظامی است، در به‌روزرسانی اخبار خود از تحولات میدان نبرد اعلام کرد که روس‌ها به ده‌ها شهر و روستا در اطراف باخموت آتش گشودند؛ شهر ویران‌شده‌ای که به کانون عملیات مسکو برای تصرف تمام شرق تبدیل شده که به «دونباس» معروف است.

اما ستاد کل گفت که ماهیت آشفته تلاش‌های روسیه - از جمله سربازگیری از میان افراد بی‌تجربه و محکومان سابق متعلق به گروه شبه‌نظامی واگنر - کارآیی آن را محدود می‌کند. در این بیانیه آمده است: «عدم هماهنگی و تعامل کامل میان نیروهای نظامی اشغالگر روسیه و مزدوران گروه واگنر وجود دارد.» همان‌طور که روسیه در اوایل جنگ از مزیت قاطع خود در توپخانه برای به‌دست آوردن دستاوردهایی در شرق اوکراین استفاده کرد، اکنون صدها هزار سرباز تازه بسیج‌شده را در گروه های کوچک برای بررسی آسیب‌پذیری در خطوط دفاعی اوکراین مستقر می‌کند. این امر اوکراین را مجبور کرده است تا نیروهای خود را برای مقابله با این تهدید افزایش دهد. اما درحالی‌که جنگ خشونت‌بار بوده است - طبق برآوردهای ایالات متحده و اروپا روزانه صدها سرباز از هر دو طرف کشته یا زخمی می‌شوند- هیچ‌یک از طرفین در طول ماه‌ها به دستاوردهای ارضی قابل توجهی دست نیافته‌اند. جبهه شرقی تا حد زیادی به همان شکل باقی‌مانده و در امتداد ۱۴۰مایلی قلمروی قرار دارد که شکل یک هلال ماه دندانه‌دار را تشکیل می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که مسکو کجا و چه زمانی حمله گسترده‌ای را انجام خواهد داد، اما الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع قبلی اوکراین روز یکشنبه گفت که ده‌ها هزار سرباز تازه بسیج‌شده به مناطق شمال شرقی و جنوب شرقی اوکراین اشغالی اعزام شده‌اند. وی گفت که مسکو مصمم است تا قبل از سالگرد حمله خود در ۲۴فوریه از خطوط دفاعی اوکراین عبور کند. در لبه شمالی هلال، شهر کرمینا تحت کنترل روسیه قرار دارد؛ جایی که نبردهای سنگینی در جنگل‌های اطراف در جریان است. کرمینا جایی است که ضد حمله اوکراین در ماه سپتامبر پس از بیرون راندن روس‌ها از منطقه شمال شرقی خارکیف متوقف شد و اکنون یکی از مناطقی است که مقامات اوکراینی گفته‌اند مسکو در حال جمع‌آوری نیرو برای حمله مجدد است.

در مرکز هلال، باخموت قرار دارد؛ محل یکی از طولانی‌ترین و خونین‌ترین میدان های جنگی، جایی که روسیه در تلاش‌های چند ماهه خود برای محاصره شهر پیشرفت کندی داشته است. ستوان «رومن کونون» که با گردان «آزادی» گارد ملی اوکراین در شهر می‌جنگد، گفت روسیه با «نیروی بی‌سابقه» به حمله خود ادامه می‌دهد. وی در پیامی ویدئویی که از تلویزیون ملی اوکراین پخش شد، گفت: «ابتدا یگان‌های پیاده اشغالگران با نبرد به شناسایی می‌پردازند، سپس رگبار گسترده توپخانه آغاز می‌شود و حمله پیاده نظام دوباره تکرار می‌شود.» او گفت که به‌رغم «موفقیت‌های جزئی نیروهای روسیه در پیشروی» اما نیروهای اوکراینی همچنان بزرگراهی را کنترل می‌کنند که اجازه می‌دهد تدارکات به شهر برسد.