گروه بین‌الملل- دیروز،سه‌شنبه، نفت درحدود بشکه‌ای ۷۹ دلار معامله شد. زیرا در شرایطی که سرمایه‌گذاران در انتظار نشست رهبران اروپا بودند، بازارهای سهام وضع متفاوتی پیدا کردند.

روز سه‌شنبه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اوت به ۱۷/۷۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۵۵ سنت کاهش در رقم ۲۱/۷۹ دلار بسته شده بود. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت بشکه‌ای ۲۶/۹۱ دلار معامله شد.

معامله‌گران نفت اغلب به بازار سهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به شرایط اقتصادی می‌نگرند. روز دوشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۱ درصد کاهش یافت و دیروز اکثر بورس‌های آسیا افت کردند، اما بورس‌های اروپا روز معاملاتی را با افزایش آغاز کردند.

این هفته بازارها با نوسان همراه بودند زیرا سرمایه‌‌گذاران درمورد توانایی رهبران اروپا در حل بحران بدهی‌ها و مشکلات اقتصادی حوزه یورو تردید داشتند. نشست سران اروپا اواخر این هفته برگزار می‌شود و در آن طرح محرک اقتصادی برای تقویت رشد اقتصادی ارائه خواهد شد. در این نشست یونان نیز تلاش خواهد کرد از فشار اقدامات ریاضتی بکاهد. اجرای این اقدامات شرط اعطای وام‌های بین‌المللی به این کشور بود.

مرکز مشاوره انرژی ریتربوش اند اسوشیتس در گزارشی عنوان کرد:«عملکرد ضعیف بازارهای مالی همچون دادن رای بی‌اعتمادی به توانایی رهبران اروپا در فرونشاندن نگرانی از روند نجات یونان است. حل نشدن بحران بدهی‌های حوزه یورو اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت است.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۵۱/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۶۹/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.