گروه بین‌الملل- دبیرکل ناتو با اعلام حمایت کامل اعضای این پیمان نظامی از ترکیه اعلام کرد که این سازمان نتیجه تحقیقات ترکیه در مورد هدف قرار گرفته‌شدن هواپیمای این کشور را قبول دارد و به شدت سوریه را در این‌باره محکوم می‌کند و اقدام آن را غیرقابل قبول می‌داند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست اعضای این سازمان که به درخواست ترکیه و برای بررسی حمله سوریه به یک فروند هواپیمای جنگی ترکیه برگزار شد، اعلام کرد که ناتو گزارش‌ها و تحقیقات ترکیه را درخصوص حادثه قبول دارد و سوریه را مقصر این حمله می‌داند.

او ادامه داد:« ناتو توقع ندارد که بار دیگر چنین مساله‌ای پیش‌آید، اما در صورت پیش آمدن این گونه مسائل، بی‌تردید ناتو تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.» دبیرکل ناتو با این حال اضافه کرد: «غرب هیچ تمایلی برای اقدام نظامی و یا هر حرکت دیگری در سوریه ندارد چون این اقدام موجب تحریک جنگ فرقه‌ای در منطقه می‌شود.»

نخست‌وزیر پیشین دانمارک در پاسخ به پرسش خبرنگاران در‌باره موضوعات مورد بحث در نشست ناتو گفت: «این نشست براساس ماده چهار پیمان ناتو که در آن یکی از اعضا خواستار برگزاری نشست فوری سایر اعضای ناتو می‌شود، برگزار شده و ماده پنج معاهده ناتو که در آن اقدام نظامی علیه مهاجمین به یکی از اعضا بررسی می‌شود مورد توجه نبوده است.»

نمایندگان کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - به منظور بررسی ماجرای سقوط یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه توسط سوریه در بروکسل، مقر ناتو، تشکیل جلسه دادند.

این دومین بار در تاریح شصت و سه ساله این پیمان است که اعضای ناتو برای «مشورت» در مورد تهدید امنیت ملی یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهند.

در همین شرایط، دولت ترکیه تاکید داشته‌است که در صدد جلب کمک نظامی علیه سوریه نیست هر چند با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، نگرانی عمیق خود را از اقدام سوریه ابراز داشته‌است.

مقامات سوریه گفته‌اند که هواپیمای ترکیه را در داخل حریم هوایی خود هدف قرار دادند و به گفته ناظران، نگرانی از احتمال حمایت هوایی خارجی از مخالفان مسلح همراه با ماجرای پناهندگی یک خلبان سوری به خارج، احتمالا باعث واکنش شتابزده دفاع ضد هوایی سوریه شده بود.

پیش از این و در پی شلیک نیروهای سوری به یک هواپیمای دیگر ترکیه، بولنت آرینچ، معاون نخست وزیر ترکیه گفت که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند، هرچند کشورش قصد جنگ با سوریه را ندارد.

به گفته آرینچ، ارتش سوریه روز دوشنبه به سمت یکی از هواپیماهای ترکیه شلیک کرده که در عملیات جست‌وجوی سرنشینان جنگنده ساقط شده در روز جمعه شرکت داشته‌است.

بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه افزود که هواپیمای جستجو و نجات آن کشور، در اثر تیراندازی نیروهای سوری سقوط نکرده‌است. روز جمعه گذشته، یک هواپیمای فانتوم اف‌-۴ ترکیه، درآب‌های مرزی دو کشور هدف شلیک پدافند ضد‌هوایی سوریه قرار گرفت و ساقط شد. خلبان و کمک خلبان این هواپیما موفق به پرش از آن با چترنجات شدند و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، پیش‌تر گفته بود که نیروهای دریایی این کشور و سوریه در جست‌وجوی آنها هستند.

به گفته احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، جت جنگنده اف ۴ این کشور غیر مسلح بوده و در حال انجام ماموریت سری در مورد سوریه نبوده، اما پیش از اینکه مورد هدف قرار بگیرد به طور اشتباهی وارد حریم هوایی سوریه شده‌است.

داوود اوغلو به تلویزیون «تی‌آر‌تی» گفت که جت ترکیه، بلافاصله پس از ورود اشتباهی به حریم هوایی سوریه از آن خارج شده، اما «۱۵ دقیقه بعد از خارج شدن» هدف دفاع هوایی قرار گرفته است.مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که این جنگنده وارد حریم هوایی سوریه شده بود و «مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود»، با آن برخورد شده است. شامگاه روز جمعه و به دنبال برگزاری نشستی اضطراری دولت ترکیه، این کشور اعلام کرد که بعد از مشخص شدن تمام جزئیات، در مورد چگونگی واکنش نشان دادن به اقدام سوریه تصمیم‌گیری خواهد کرد.