الجزیره در گزارش ۵فوریه نوشت، «دوو لونگلیک»، مهندس نرم‌افزار ۴۸ساله، به خبرگزاری رویترز در تل‌آویو گفت: «امشب اینجا هستم و علیه استبداد در اسرائیل اعتراض می‌کنم. این مایه شرمساری است و نباید ادامه یابد.» تغییرات پیشنهادی که کابینه نتانیاهو می‌گوید برای جلوگیری از نفوذ قضات لازم است، مخالفت شدید گروه‌هایی از جمله وکلا را به همراه داشت و نگرانی‌هایی را در میان رهبران تجاری ایجاد کرد و شکاف‌های سیاسی عمیق را در جامعه اسرائیل گسترش داد. منتقدان می‌گویند اگر دولت نتانیاهو در اجرای این طرح‌ها موفق شود، وضعیت خراب‌تر می‌شود. هدف این اصلاحات، تشدید کنترل سیاسی بر انتصابات قضایی است و همچنین اختیارات دیوان عالی را برای لغو تصمیم‌های دولتی یا قوانین کنست محدود می‌کند.

«هادار سگال»، ۳۵ساله به رویترز گفت: «آنها می‌خواهند سیستم قضایی اسرائیل را پاره‌پاره کنند. ما هر هفته در هر شرایط آب و هوایی اینجا هستیم... تا علیه آن بجنگیم.» رسانه‌های محلی از اعتراضات در حدود ۲۰ نقطه در سراسر سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. در میان جمعیت حاضر در حیفا، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز حضور داشت که در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، سخنانی گفته بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. نتانیاهو که به اتهام فساد محاکمه می‌شود، اعتراضات را به‌عنوان «امتناع مخالفان چپ از پذیرش نتایج انتخابات نوامبر گذشته» که یکی از راست‌گراترین کابینه‌های تاریخ اسرائیل را روی کار آورد، رد کرده است.

ماه گذشته، او مجبور شد یک وزیر ارشد به نام «آریه دری» را که رهبری حزب افراطی ارتدوکس «شاس» را برعهده دارد، به‌دلیل محکومیت اخیر برای فرار مالیاتی، برکنار کند. علاوه بر تغییرات قضایی، وی قصد خود را برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی اعلام کرده است. «دانیا شوارتز» ۴۴ساله اهل رامات گان به خبرگزاری فرانسه گفت که معترضان در حال «بازپس‌گیری» قدرت دراسرائیل هستند. او گفت که کابینه نتانیاهو قصد دارد قوانینی تصویب کند که بر آینده هم تاثیر می‌گذارد.