گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۷۹ دلار رسید. زیرا مشکلات اقتصادی اروپا تاثیر کاهش حدود یک چهارم تولید نفت خلیج مکزیک به دلیل توفان را ازمیان برد.

روز دوشنبه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اوت ۳۸ سنت افت کرد و به ۳۸/۷۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۵۶/۱ دلار افزایش در رقم ۷۶/۷۹ دلار بسته شده بود. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت ۶۰ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۳۸/۹۰ دلار معامله شد.

توفان دِبی درحال نزدیک شدن به فلوریدا و آلاباما است و پیش‌بینی می‌شود اواخر این هفته به این مناطق برسد. از صبح یکشنبه حدود ۲۳ درصد تولید نفت و گاز در منطقه خلیج مکزیک متوقف شده است و کارکنان ۱۳ سکوی حفاری ۶۱ سکوی تولید از این منطقه خارج شده‌اند. با این وجود تحلیل‌گران براین باورند که توقف تولید کوتاه خواهد بود چون پیش‌بینی نمی‌شود این توفان آسیب جدی به تاسیسات نفتی وارد کند. این درشرایطی است که سرمایه‌گذاران در انتظار نشست سران اتحادیه اروپا هستند. رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا توافق کرده‌اند در این نشست بسته مالی به ارزش ۱۶۳ میلیارد دلار برای تقویت رشد اقتصادی اقتصادهای ضعیف حوزه یورو ارائه دهند.

به دلیل نشانه‌های کندی رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت در آمریکا، اروپا و چین، قیمت نفت نسبت به ۱۰۶ دلار دو ماه گذشته سقوط کرده است. مرکز کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرد قیمت نفت خام برنت طی ۱۸ ماه آینده به سطح ۷۰ دلار کاهش خواهد یافت. در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین ۴۷/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۶۸/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.