کاهش رتبه 15 بانک جهان

عکس: رویترز

شادی آذری

روز پنج‌شنبه موسسه رتبه‌بندی مودیز رتبه ۱۵ بانک بزرگ جهان را کاهش داد. این موسسه با کاهش یک تا سه درجه‌ای رتبه اعتباری این بانک‌ها خطر زیانی را که آنها بر اثر بی‌ثباتی بازارهای سرمایه متحمل می‌شوند نشان داده است. بانک‌ها این اقدام مودیز را مورد انتقاد قرار دادند و آن را نگاهی واپس‌گرایانه خواندند. به گزارش رویترز، موسسه مورگان استنلی یکی از موسساتی است که به شدت تحولات آن مورد توجه است. رتبه بدهی‌های بلندمدت این موسسه تنها دو درجه کاهش یافت که این کمتر از سطح پیش‌بینی‌ها بود. همین موضوع موجب شد که ارزش سهام این موسسه به شدت افزایش یابد.

در این کاهش رتبه موسسه مالی مورگان استنلی از رتبه بالاتری نسبت به بانک آمریکا و سیتی‌گروپ برخوردار شد اما یک پله پایین‌تر از گلدمن‌ساکس قرار گرفت.

موسسه کردیت سوئیس که هفته پیش در مورد سطح پایین اعطای سرمایه از سوی بانک مرکزی سوئیس هشدار داده بود، تنها بانک این گروه بود که شاهد کاهش سه درجه‌ای رتبه خود شد.

رییس بخش بانکداری جهانی موسسه مودیز به نام گرگ باور همزمان با انتشار این بیانیه گفت: «همه بانک‌هایی که تحت تاثیر این اقدام مودیز قرار گرفتند، به شدت در معرض بی‌ثباتی و خطر ضرر هنگفت قرار دارند که ناشی از فعالیت‌های بازارهای سرمایه است.»

از ماه فوریه بازارهای مالی در انتظار انتشار خبر کاهش رتبه‌ها بودند. چون در آن ماه بود که بخش خدمات سرمایه‌گذاران مودیز اعلام کرده بود بررسی وضعیت ۱۷ بانک را که دست‌اندرکار فعالیت‌های جهانی بازار سرمایه هستند، آغاز نموده است. مودیز اعلام کرده است که این شرکت‌های فعال در عرصه بانکداری شاهد افت سود و چشم‌انداز رشد اقتصادی خود هستند که علت آن شرایط دشوار فعالیت، افزایش قوانین و برخی عوامل دیگر است.

کاهش رتبه بدهی‌های بلندمدت می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های تامین بودجه مورگان استنلی و سایر بانک‌ها شود. شاید شرکای تجاری آنان هم خواستار ارائه وثیقه بیشتر توسط آنان شوند. اما واقعیت این است که تاثیر این کاهش رتبه‌ها بر فعالیت این بانک‌ها کم خواهد بود چون تغییرات بوجود آمده با اطلاعاتی که مودیز در رابطه با میزان کاهش رتبه‌ها پیش از این ارائه کرده بود مطابقت داشت.

مدیرعامل موسسه ساوث‌وست سکیوریتیز به نام مارک گرنت می‌گوید: «بزرگ‌ترین شوک، کاهش سه درجه‌ای رتبه کردیت سوییس است که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت. در واقع این مورگان استنلی بود که همه انتظار داشتند تا این اندازه شاهد کاهش رتبه خود باشد. اما رتبه مورگان تنها دو درجه کاهش یافت.»

علاوه بر مورگان استنلی، دو بانک دیگر سرنوشت بهتر از انتظاری را شاهد شدند. رتبه بانک یو‌بی‌اس می‌توانست تا سه درجه افت کند اما تنها دو درجه کاهش یافت. بانک اچ‌اس‌بی‌سی هم می‌توانست شاهد کاهش دو درجه‌ای رتبه خود باشد اما رتبه‌اش تنها یک درجه کاهش یافت.

فهرست سایر بانک‌هایی که رتبه آنها دو درجه کاهش یافت به این شرح‌ است: بارکلیز، بی‌ان‌پی پاریباس، بانک سلطنتی کانادا، سیتی‌گروپ، گروه گلدمن ساکس، جی‌پی‌مورگان چیس، کردیت اگریکول و دویچه بانک.

در کنار بانک اچ‌اس‌بی‌سی، رتبه بانک آمریکا، بانک سلطنتی اسکاتلند و سوسیته جنرال هم یک درجه کاهش یافت. بانک‌های مکوآری و نومورا که نام آنها در فهرست بانک‌های مورد بررسی قرار داشت پیش از این کاهش رتبه خود را تجربه کرده بودند.

در واکنش به این رویداد بانک مورگان استنلی اعلام کرده است که رتبه‌اش هنوز به طور کامل منعکس‌کننده اقدامات استراتژیک کلیدی که در سال‌های اخیر انجام داده است نیست.

بانک سیتی گروپ هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از رویکرد دوگانه و ناهماهنگی که مودیز در قبال شرکت‌های آمریکایی در مقایسه با بانک‌های اروپایی از خود نشان داده است در شگفتیم.»

کاهش رتبه بانک‌ها توسط مودیز پس از تعطیل شدن بازارهای مالی ایالات متحده در روز پنج‌شنبه صورت گرفت. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که ارزش سهام بانک‌ها اما پیش از اعلام مودیز سقوط کرده بودند چون مودیز به بانک‌ها اعلام کرده بود که این بیانیه در راه است. تنها بانکی که ارزش سهام آن افزایش یافت بانک مورگان استنلی بود که به جای سه درجه کاهش رتبه شاهد دو درجه کاهش رتبه شد. به همین دلیل ارزش هر سهم مورگان استنلی ۴۳ سنت یا ۱/۳ درصد افزایش یافت .