اتحادیه اروپا پیاده‌نظام ناتو می‌شود؟

توافق‌نامه همکاری ۱۴ماده‌ای جدید سومین توافق‌نامه بین ناتو و اتحادیه اروپا است. این توافق قرار بود حدود یک سال پیش امضا شود؛ اما به‌دلیل جنگ در اوکراین متن باید به‌طور اساسی بازنگری می‌شد. در بیانیه اخیر ناتو و اتحادیه اروپا بار دیگر از روسیه خواسته شد تا فورا به جنگ اوکراین پایان دهد. طبق بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو که خواهان «سطح جدیدی» از همکاری هستند طرفین همکاری‌های خود در زمینه دفاعی را با توجه به درگیری اوکراین تقویت می‌کنند و متعهد می‌شوند تا مشارکت را به سطحی بالاتر ارتقا دهند و همه ابزارهای مشترک موجود، اعم از سیاسی، اقتصادی یا نظامی را برای دستیابی به اهداف مشترک به‌کار ببرند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اخیرا اعلام کرد که کشورهای غربی باید آماده باشند تا حمایت‌های بلندمدت از اوکراین را ادامه دهند؛ زیرا روسیه قصد ندارد متوقف شود. نیروهای اوکراینی در چند ماه گذشته یک حرکت پرشتاب داشته‌اند؛ اما ما همچنین می‌دانیم که روسیه نیروهای بسیاری بیشتری را بسیج کرده است که تعداد زیادی از آنها هم اکنون آموزش می‌بینند و این نشان می‌دهد که آنها آماده ادامه جنگ هستند و همچنین می‌خواهند به‌طور بالقوه حمله جدیدی را راه‌اندازی کنند.

به اعتقاد دبیر کل ناتو، حمایت‌های نظامی ‌بقای اوکراین به‌عنوان یک کشور دارای حاکمیت مستقل را تامین می‌کند و روسیه را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره و توافق درخصوص خاتمه جنگ می‌کند. ما باید هم‌اکنون از اوکراین حمایت کنیم، حمایت‌های نظامی تنها روش برای متقاعد ساختن روسیه است که آنها باید بنشینند و با حسن نیت مذاکره کنند و به اوکراین به‌عنوان کشور مستقل دارای حاکمیت در اروپا احترام بگذارند. ما می‌دانیم که آنچه اوکراین می‌تواند پشت میز مذاکره کسب کند، به قدرت در میدان نبرد بستگی دارد. ناتو باید تضمین کند که در صورت انجام مذاکرات میان دو کشور، اوکراین همچنان در موضعی قوی باقی خواهد ماند.

دبیر کل ناتو از آلمان و دیگر کشورهای عضو ناتو می‌خواهد تا به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دهند. به اعتقاد او این ممکن است پارادوکس به‌نظر برسد؛ اما حمایت نظامی از اوکراین کوتاه‌ترین راه به سوی صلح است. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باید متقاعد شود که به هدف خود که همان کنترل بر اوکراین است، دست نخواهد یافت و در این صورت احتمالا دارد راه‌حل مذاکرات صلح که ضامن بقای اوکراین به‌عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک باشد، مطرح شود. هر کشوری از جمله اوکراین حق دارد از خود دفاع کند. اخیرا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای مشترک تعهداتشان را درباره ارسال خودروهای پیاده نظامی به اوکراین اعلام کردند. مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز به زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قول داد که تعدادی که مشخص نیست خودروی ضربتی زرهی AMX-۱۰Rc بدهد.

اخبار منتشرشده نشان می‌دهد انگلیس احتمالا ارسال ۱۰تانک «چلنجر۲» به کی‌یف را به زودی اعلام خواهد کرد و این اقدام برای مجهز کردن گردان هوایی این کشور کافی است. این اقدام انگلیس احتمالا کشورهای غربی را برای انجام کاری مشابه تشویق خواهد کرد. ارسال تانک‌های جنگی ساخت غرب برای اولین‌بار به اوکراین به این معناست که آمریکا و آلمان را به انجام اقدامی مشابه تشویق کنند. فرانسه، آمریکا و آلمان به‌طور فزاینده‌ای نسبت به ارسال تسلیحات سنگین‌تر به اوکراین متعهد شده‌اند؛ اما نسبت به ارسال تانک‌های جنگی که اوکراین شدیدا خواستار آن است، خودداری می‌کنند. اوکراینی‌ها از آغاز جنگ خواستار تانک‌های «لئوپارد» ساخت آلمان... و بعد خودروهای جنگی سنگین‌تری مانند «آبرامز» آمریکا هستند.

وزارت دفاع انگلیس تایید می‌کند که تاکنون بیش از ۲۰۰خودروی زرهی به اوکراین ارسال کرده است. این کمک‌ها در حالی است که وزیر خارجه اوکراین چندی قبل تاکید کرده بود هیچ‌کس هنوز به اندازه کافی به کی‌یف کمک نکرده است. او از شرکای کشورش خواست تا به ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه دهند. آمریکا با ارسال بیش از ۱۰۰میلیارد دلار کمک از بزرگ‌ترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود. فرانسه و آلمان در روزهای گذشته اعلام کردند که خودروهای جنگی سبک به اوکراین می‌فرستند و حمایت نظامی خود از کی‌یف را افزایش می‌دهند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعتقاد دارد حمایت‌های نظامی مکرر کشورهای غربی از اوکراین برای جنگ با روسیه ادامه دارد. دخالت آمریکا و ناتو در اوضاع اوکراین واضح است و آنها در عمل به طرف‌های غیرمستقیم این درگیری تبدیل شده‌اند. کمک‌ تسلیحاتی غرب به اوکراین مانع دستیابی ارتش روسیه به اهداف نظامی خود نخواهد شد. اتحادیه اروپا و ناتو به اوکراین سلاح به ارزش ده‌ها میلیارد دلار ارسال کرده‌اند که البته این ارسال‌ها تغییری در اوضاع ایجاد نمی‌کند. او این اظهارات را همزمان با زمزمه‌هایی مبنی بر ارسال تانک‌ها‌ و خودروهای زرهی از سوی کشورهای غربی به ارتش اوکراین اعلام کرد.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه گفته است روسیه اکنون در حال جنگ با ائتلاف نظامی ناتو تحت هدایت آمریکا در اوکراین است و غرب در تلاش است روسیه را از هم فروبپاشد. خودکفایی روسیه، غرب را که به‌دنبال تجزیه آن است، آشفته می‌کند. به گفته او، روسیه به ارتش و اطلاعات قوی برای خنثی کردن تهدیدهای نظامی نیاز دارد. رویدادها در اوکراین درگیری بین مسکو و کی‌یف نیست، رویارویی نظامی بین روسیه و ناتو و بیشتر از همه با آمریکا و انگلیس است.