گروه بین‌الملل- دیروز،دوشنبه، قیمت نفت نسبت به بالاترین سطح خود طی یک هفته اخیر کاهش یافت، زیرا نگرانی درباره بحران بدهی‌های اروپا خوش‌بینی به وجود آمده از نتیجه انتخابات یونان را ازمیان برد.

دیروز در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۳۷ سنت افت کرد و به ۶۶/۸۳ دلار در هر بشکه رسید. این درشرایطی است که در ابتدای معاملات قیمت نفت به رقم ۶۰/۸۵ دلار رسیده بود. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت ۱۰ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۵۱/۹۷ دلار معامله شد.

پیروزی حزب حامی برنامه نجات در انتخابات پارلمانی یونان از نگرانی‌ها درمورد خروج سریع این کشور از حوزه یورو کاست، اما احتمال نیاز اقتصادهای بزرگتری همچون ایتالیا و اسپانیا به درخواست نجات مالی همچنان تهدیدی برای اروپا به شمار می‌رود. روز دوشنبه سود اوراق قرضه ۱۰ ساله اسپانیا به بالاترین رکورد در تاریخ یورو یعنی رقم ۱۳/۷ درصد رسید. روی جوردن، تحلیل‌گر نفت از مرکز فکتس گلوبال انرژی، می‌گوید:« چشم‌انداز اقتصادی سرمایه‌گذاران را نگران کرده است و آنان به این نتیجه رسیده‌اند که انتخابات یونان جز به تعویق انداختن خروج این کشور از حوزه یورو، حاصل دیگری ندارد.»

این در شرایطی است که در عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، مرگ نایف، ولیعهد این کشور، چالش‌های بیشتری را پیش‌روی این کشور قرار داده است. درحال حاضر عربستان با مشکل بیکاری جوانان و مسائل امنیتی از جمله تهدید القاعده و تغییرات سیاسی در خاورمیانه روبه‌رو است.