گروه بین‌الملل- در شرایطی بیش از ۵۰ درصد مصریان‌ واجد شرایط رای دادن دیروز(شنبه) برای مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند که تاکید دادگاه قانون اساسی مصر بر انحلال پارلمان این کشور و فقدان اجرای قانون انزوای سیاسی تنش‌های سیاسی فراوانی را در کشور مصر به وجود آورده است. به گزارش ایسنا، رای دهندگان مصری برای مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که طی دیروز و امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرده بود که از ظهر روز جمعه تا پایان روند رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شرکت کننده متوقف می‌شود.

این کمیته از نیروهای محلی در استان‌های مختلف و پلیس مصر خواست تا تبلیغات دو نامزد شرکت کننده در دور دوم انتخابات یعنی احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوره مبارک و محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین را از خیابان‌ها جمع‌آوری کنند.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر نیز چند ساعت قبل از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرده بود که با تمام کسانی که مانع رای دادن مردم در این انتخابات شوند، برخورد خواهد کرد.

در بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح مصر آمده است: در راستای اجرای انتخابات آزاد و شفاف ۱۵۰ هزار نیروی مسلح در استان‌های مختلف برای تامین امنیت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مستقر شده‌اند.

حدود ۱۵۰ هزار نظامی برای حمایت از روند انتخابات در اماکن مختلف مستقر شدند و پیش‌بینی می‌شود که نتایج رسمی ۲۱ ژوئن (۱ تیر) اعلام شود.

این در شرایطی است که اخیرا مردم مصر با برگزاری تظاهرات و تحصن‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به اجرا نشدن قانون انزوای سیاسی و مشارکت احمد شفیق در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. محمد مرسی توانست در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۷ / ۲۴ درصد آرا‌ را به خود اختصاص دهد این در شرایطی است که احمد شفیق ۶ / ۲۳ درصد آرا را از آن خود کرد.

محمد مرسی همچنین توانست اکثریت آرا را در میان مصری‌‌های مقیم خارج این کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از آن خود کند.

اخیرا دادگاه قانون اساسی مصر بر ضرورت انحلال پارلمان این کشور تاکید و اعلام کرد که قانون انزوای سیاسی در مصر مشروعیت ندارد. این مساله تنش‌های زیادی را در مصر به دنبال داشته است.