گروه بین‌الملل- حزب راستگرای یونان موسوم به «دموکراسی نو» به رهبری آنتونیس ساماراس، آخرین گردهمایی انتخاباتی خود را دو روز مانده به انتخابات پارلمانی این کشور، برگزار کرد. انتخابات پارلمانی یونان که نتیجه آن ماندن یا خروج یونان از حوزه یورو را تعیین می‌کند، امروز برگزار می‌شود. ساماراس، رهبر حزب راستگرای یونان بر خلاف رقیب خود قول داد که یونان را از بحران اقتصادی و نه از یورو خارج کند.

به گزارش یورو نیوز، این گردهمایی، یک روز پس از تجمع هواداران حزب چپ افراطی یونان موسوم به «سیریزا» برگزار شد که در آن رهبر این حزب ضمن تاکید بر کنار گذاشتن طرح تحمیلی ریاضت اقتصادی بر تلاش برای باقی ماندن یونان در یورو تاکید کرده بود.

جو راندل، کارشناس مسائل مالی با تاکید بر این که انتظار سقوط کامل اقتصادی یونان را ندارد می‌گوید: «من انتظار دارم که رهبر حزب سیریزا به بانک مرکزی اروپا برود و احتمالا خواسته‌هایش را کم کند. فکر نمی کنم که حتی اگر این حزب برنده هم بشود، اتفاق مهمی بیفتد. آنها نمی‌توانند از یورو بیرون بیایند چون باید حقوق کارمندان خود را بپردازند.»

نتایج نظرسنجی‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که حزب راستگرای «دموکراسی نو» با فاصله بسیار کمی از حزب چپ افراطی «سیریزا» پیشی خواهد گرفت.

از سوی دیگر بانک‌های مرکزی ژاپن، اروپا، انگلستان، کانادا و نیز بانک فدرال آمریکا خود را برای پی آمدهای انتخابات امروز، هفدهم ژوئن، در یونان آماده می‌کنند.

نگرانی نظام بانکی جهان نسبت به خروج یونان از حوزه یورو، آنها را ناگزیر از ارزیابی هزینه‌های احتمالی کرده است. بر اساس این ارزیابی‌ها، خروج یونان یک تریلیون یورو هزینه دربرخواهد داشت.

ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا درباره نقش این بانک در گذار از بحران کنونی می‌گوید: «بانک مرکزی اروپا نقش بسیار مهمی در تهیه نقدینگی برای تامین ضمانت‌های بانکی دارد. این کاری است که ما در جریان بحران کنونی و با وفاداری به مسوولیت‌هایمان برای حفظ ثبات قیمت ها انجام داده‌ایم. این کاری است که ما ادامه خواهیم داد. نظام مالی یورو هرجا که نیاز باشد به تهیه نقدینگی برای بازپرداخت قروض بانک‌ها ادامه خواهد داد.»

مقامات کشورهای گروه بیست که هفته آینده در مکزیک دیدار خواهند داشت، تاکید کرده‌اند که اغلب بانک‌های مرکزی از آمادگی لازم برای بازگرداندن ثبات به بازارهای مالی برخوردارند.

اما در یونان چپ‌گرایان وعده می‌دهند که پس از دور جدید انتخابات در این کشور، اروپا به پایان نظام مبتنی بر وام و ریاضت اقتصادی نزدیک خواهد شد.