انتخاب یونانی‌ها؛ یورو یا دراخما؟

عکس: رویترز

مرکل اعلام کرد که سقوط یورو به معنای سقوط اروپا است

گروه بین‌الملل- حزب چپ افراطی یونان، موسوم به سیریزا، آخرین تجمع انتخاباتی خود را در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور در آتن برگزار کرد. قرار است فردا، یکشنبه، دور دوم انتخابات یونان برگزار شود. خداحافظی با طرح ریاضت اقتصادی بین‌المللی تحمیلی به یونان، شعار اصلی سخنرانی الکسیس سیپراس، رهبر این حزب در این گردهمایی انتخاباتی بود. طرحی که در صورت رد آن از سوی دولت آینده یونان، ممکن است باعث خروج این کشور از واحد پول اروپایی شود.

رویارویی این حزب با حزب راستگرای «دموکراسی نو» به رهبری آنتونیس ساماراس، در روز جمعه تنها دو روز مانده به انتخابات به اوج خود رسید. ساماراس با ناچیز خواندن نارضایتی‌های حاصل از ده‌ها سال فساد مالی و سوء مدیریت در یونان به طرح سال گذشته ریاضت اقتصادی تحمیلی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، چراغ سبز نشان داد. به نظر می‌رسد با این انتخابات، حزب سوسیالیست اوانجلوس ونیزلوس که خود از پیشروان طرح ریاضت اقتصادی یونان بود، عملا از صحنه سیاسی این کشور حذف شود. در دور اول این انتخابات که حدود یک ماه پیش برگزار شد، احزاب این کشور نتوانستند برای تشکیل یک دولت ائتلافی به توافق برسند.

روز پنج‌شنبه فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه طی سخنانی از لزوم به کارگیری مکانیزمی جدید برای مقابله با افزایش مشکلات بانک‌های کشورهای حوزه یورو خبر داد.

اولاند که برای دیدار با ماریو مونتی، نخست وزیر جدید ایتالیا به این کشور سفر کرده بود، همچنین اظهار کرد که تمامی سران کشورهای حوزه یورو در نشستی که پایان ماه ژوئن میلادی برگزار خواهد شد باید بر سر یک استراتژی جدید برای ثبات بخشیدن به اقتصاد این منطقه به توافق دست یابند. این دیدار در شرایطی برگزار شد که با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات یونان، گمانه‌زنی‌ها درباره خروج این کشور از منطقه یورو بالا گرفته است. رهبران اروپا تلاش می‌کنند با توافق بر سر نحوه مواجهه با بحران اقتصادی، اعتماد از دست رفته بازارهای مالی را احیا کنند. به همین منظور در نشست دیگری در اواخر ماه جاری میلادی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

ماریو مونتی نیز دیروز جمعه لایحه «رشد اقتصادی» را ارائه کرد که هدف آن ایجاد شغل است. چند روز قبل دولت ایتالیا از کاهش پنج میلیارد یورویی هزینه‌های اداری خبر داده بود.

رییس‌جمهوری فرانسه در دیدار با نخست وزیر ایتالیا گفت: «نمی‌خواهیم اتحادیه اروپا به یک قاره بیمار تبدیل شود. ما یک قدرت اقتصادی و کشورهایی با تاریخی بسیار بزرگ هستیم. با وجود تمام شرایطی که آینده ما را تضمین می‌کند، باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم.» همزمان، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز طی سخنانی در پارلمان این کشور اعلام کرد که اگرچه آلمان موتور رشد اقتصادی است اما گزینه‌های این کشور برای حل بحران اقتصادی اروپا، محدود هستند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز پنج‌شنبه تلویحا گفت که از قدرت اقتصادی برلین نمی‌توان برای حل همه مشکلات استفاده کرد او گفت: «اگر واحد پول یورو سقوط کند، اروپا سقوط می‌کند. اما همه ما می دانیم که توان آلمان هم محدود است. ما به عنوان قدرتمندترین اقتصاد اروپا این مسوولیت را به عهده داریم که میزان قدرت خودمان را هم در نظر داشته باشیم.» در شرایطی که تاکید فرانسه بر رشد اقتصادی است، آلمان به دنبال تشدید سیاست‌های ریاضتی است. از سوی دیگر روز چهارشنبه موسسه رتبه سنجی مودیز رتبه اعتبارات اسپانیا را سه درجه کاهش داد. لوییس د گیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا با اذعان به اینکه کشورش در وضعیت تنش و بی‌ثباتی به سر می‌برد، افزود: «انتخابات یونان هم باعث شده است هفته سخت و پیچیده‌ای پیش رو داشته باشیم. دولت قطعا نسبت به این وضعیت آگاهی دارد، اما می‌خواهد حامی پیام آرامش در چنین شرایطی باشد. پیامی که می‌دانیم در آن حمایت تمام شرکای مالی ما در اتحادیه پولی را همراه خود دارد. این پیام اصلی ماست.» همزمان جنبش موسوم به «معترضان» اسپانیا از مدیریت بانک «بانکیا» به خاطر اعمال تقلب در «حساب‌های بانکی» و «جعل اطلاعات» شکایت کرده است. این بانک از کمک استثنایی ۵/۲۳ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا بهره‌مند شده است. در عین عال روز پنج‌شنبه موسسه مودیز رتبه اعتباری قبرس را با دو رتبه کاهش از Ba۱به Ba۳ کاهش داده است. براساس گزارش مودیز سیستم بانکی قبرس هم‌اکنون به شدت با کمبود سرمایه روبه‌رو است و به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده مجبور به دریافت کمک‌های مالی خارجی خواهد شد.

روزپنج‌شنبه، هزینه استقراض اسپانیا در بازارهای مالی نیز به بالا‌ترین میزان از زمان پیوستن این کشور به یورو در سال ۱۹۹۹ میلادی رسید. با افزایش چشمگیر هزینه استقراض اسپانیا و سایر کشورهای حوزه یورو، نگرانی‌ها در باره توانایی این کشور‌ها در بازپرداخت بدهی‌هایشان افزایش یافته است و این در شرایطی است که سرنوشت یورو تا حدود زیادی به نتیجه انتخابات فردا در یونان بستگی خواهد داشت.