کولاک «بوفالو» در آمریکا

کاهش شدید دما سردترین شب کریسمس را در برخی از نقاط کشور از جمله واشنگتن دی‌سی به ارمغان آورد. سیستم‌های برق در سراسر ایالات متحده به‌دلیل افزایش تقاضا برای گرما و آسیب‌های ناشی از توفان به خطوط انتقال، تحت فشار قرار گرفتند. بر اساس سایت ردیابی دولتی اطلاعات برق‌رسانی آمریکا، حداقل ۳۰۰هزار خانه و کسب‌وکار تا عصر روز شنبه بدون برق بودند که نسبت به ۸/ ۱میلیون مشتری که در اوایل روز بدون برق بودند، کاهش شدیدی داشت. اما بسیاری از شرکت‌های برق همچنان از مردم می‌خواستند با استفاده نکردن از وسایل پر مصرف و خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

در سرتاسر کشور، مقامات حداقل ۱۸کشته را به تاثیرات توفان نسبت دادند، از جمله دو نفر که در خانه‌های خود در خارج از شهر بوفالو در ایالت نیویورک جان خود را از دست دادند؛ زیرا خدمه اورژانس نتوانستند در میان شرایط کولاک تاریخی به آنها دسترسی پیدا کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در بوفالو که یکی از برفی‌ترین شهرهای آمریکا است، ساکنانش به شرایط آب و هوایی شدید زمستانی افتخار می‌کنند. اما شهر و منطقه از توفان سهمگین و فراگیر که هفته گذشته بخش‌هایی از کشور را درنوردید و غرب نیویورک را ویران کرد، در امان نماندند، جایی که صدها نفر در اتومبیل‌های خود گیر افتادند و در خانه‌هایی که روز شنبه در رانش‌های شش فوتی محاصره شده بودند، گیر کردند. مارک پولونکارز، مدیر اجرایی شهرستان ایری گفت: «فرد سومی نیز در بوفالو جان خود را از دست داده و این کولاک ممکن است بدترین توفان در تاریخ جامعه ما باشد.»

او گفت که آمبولانس‌ها و وسایلی که می‌توانند به بیمارستان برسند، بیش از سه ساعت گیر می‌کنند و افزود که هنوز صدها نفر در وسایل نقلیه خود گیر کرده‌اند. وی تصریح کرد که گارد ملی برای این نجات به شهر بوفالو فرستاده شده است. وی تصریح کرد که بزرگ‌ترین معضل این بوده که مردم به هشدارهای وی گوش نداده و در خانه نمانده‌اند. در همین حال، کتی هوچول، فرماندار نیویورک گفت که تقریبا تمام خودروهای آتش‌نشانی در بوفالو به‌دلیل برف سرگردان شده‌اند. او افزود: «هرچقدر هم که وسایل نقلیه اورژانسی داشته باشیم، نمی‌توانند از شرایطی که ما صحبت می‌کنیم، عبور کنند.»  دیگر تلفات ناشی از توفان شامل چهار نفر در ایالت اوهایو در روز جمعه بوده که در جریان گیرافتادن ۵۰ وسیله نقلیه رخ داده است. در میسوری، یک راننده روز پنج‌شنبه پس از سر خوردن به داخل نهر جان خود را از دست داد؛ درحالی‌که در کانزاس، سه نفر دیگر در روز چهارشنبه در تصادفات جداگانه در جاده‌های یخ‌زده جان خود را از دست دادند.

روز جمعه یک کارگر در اوهایو هنگام تلاش برای بازگرداندن برق کشته شد؛ درحالی‌که یک زن در ورمونت در همان روز در بیمارستان به‌دلیل افتادن شاخه درخت، جان خود را از دست داد. در کلورادو، پلیس جسد مردی را پیدا کرد که به نظر می‌رسید بی‌خانمان باشد؛ زیرا دمای هوا و برف در منطقه به‌شدت پایین آمده است. در میشیگان، یک راننده برف‌روب زن ۸۲ساله‌ای را پیدا کرد که بیرون از محل زندگی خود در میان برف گیر افتاده بود. بعدا اعلام شد که او نیز مرده است. سه مورد مرگ نیز در کنتاکی گزارش شد؛ جایی که فرماندار آن اندی بشیر روز شنبه به ساکنان هشدار داد: «در خانه بمانید، ایمن بمانید، زنده بمانید.» او گفت: «می‌دانم که واقعا سخت است؛ زیرا شب کریسمس است. اما ما ده‌ها و ده‌ها تصادف داریم. بیرون آمدن اصلا ایمن نیست.» در مسیر بین ایالتی ۷۱ در کنتاکی، تری هندرسون و همسرش، ریک، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که به مدت ۳۴ساعت در یک ترافیک عظیم ناشی از چندین تصادف گیر کرده بودند.

همه آنها از اینکه قصد داشتند از آلاباما به آکرون سفر کنند، پشیمان هستند. تری هندرسون بعد از اینکه شنبه توانستند به سمت خانه حرکت کنند، گفت: «ای کاش می‌ماندیم. باید در خانه می‌نشستیم.» همچنین به گفته سایت ردیابی FlightAware، هوای سخت باعث لغو حدود ۳۴۱۱ پرواز در داخل، یا خارج از ایالات متحده در روز شنبه شد. درحالی‌که در مکزیک، پناهندگان و مهاجران در نزدیکی مرز ایالات متحده در دمای غیرمعمول سرد اردو زدند و منتظر تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده درباره محدودیت‌های دوران همه‌گیر هستند. این قوانین ممکن است بسیاری از آنها را فاقد صلاحیت برای ورود به آمریکا تشخیص دهد. سرویس ملی هواشناسی اعلام کرد که نقشه آنها از خطرات هواشناسی موجود یا قریب‌الوقوع «یکی از بزرگ‌ترین هشدارها و توصیه‌های هواشناسی زمستانی را به تصویر می‌کشد.»

مدت زمان غیرمعمول توفان به تاثیر ویرانگر آن دامن زده است. گفته می‌شود بادهای شدید و برف ۱۸۲سانتی‌متر برف موجب به بار آمدن خسارت فراوان شده است؛ زیرا برف و باد مناطق پرجمعیت را درنوردید و در تمام روزهای جمعه و روز شنبه بارید و وزید.بادهای زوزه‌‌کش تپه‌های برف را به ارتفاع بیش از ۱۸۲سانتی‌متری رساند و ایوان‌های جلو و وسایل نقلیه پارک‌شده را مدفون کرد. پولونکارز گفت: در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ از جمله بوفالو، چیکتوواگا، لنکستر و ویلیامزویل دو سوم درخواست‌کنندگان نتوانستند به موقع خدمات اورژانسی دریافت کنند؛ چراکه خدمه کمکی در مسیر گیر کرده بودند.

هشدار برای صرفه‌جویی

روز شنبه کمپانی انرژی «کان ادیسون» از بیش از ۴میلیون کاربر خانگی و تجاری بزرگ‌ترین در شهر نیویورک خواست تا به‌دلیل هوای سرد که باعث افزایش تقاضا برای گاز بیشتر شده، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. این شرکت زمان مشخصی برای اتمام شرایط اورژانسی مشخص نکرده و گفته است تا اطلاع ثانوی مردم رعایت کنند. کان ادیسون در یک بیانیه خبری گفت که فراخوان صرفه‌جویی بر ۱/ ۱میلیون مشتری گاز طبیعی و ۵/ ۳میلیون مشتری برق تاثیر خواهد گذاشت.

کانادا هم در امان نماند

حتی کانادایی‌هایی که به آب‌وهوای قطب شمال عادت کرده‌اند، به‌شدت از این سرما شوکه شده‌اند. آب و هوای کشوری که در عرض چند دقیقه می‌تواند گوشت را منجمد کند، این روزها همپای آمریکا گرفتار مشکلات ناشی از این سرمای کم‌سابقه است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، همه ایالت‌ها در کانادا روز شنبه هشدار آب و هوای اضطراری صادر کردند؛ زیرا هوای زمستان هزاران نفر را بدون برق گذاشت، صدها پرواز را متوقف کرد و باعث گیر افتادن ده‌ها خودرو در بزرگراهی در انتاریو شد. دیوید فیلیپس، اقلیم‌شناس ارشد سازمان محیط زیست کانادا، سازمان ملی هواشناسی گفت: «در سراسر کانادا، ۴۲۵ هشدار آب و هوایی صادر شد که این عدد تقریبا بی‌سابقه است.» فیلیپس افزود: «هزاران قطع برق وجود داشت و تاثیر مخرب آن در شلوغ‌ترین زمان سال برای سفر، همه‌جا مشهود بود.» او گفت که سرمای باد دمای هوا را به منفی ۵۰درجه رساند. او افزود: چنین سرمایی، گوشت را در چند دقیقه منجمد می‌کند. آب و هوای سرد در سراسر کانادا بخشی از همان سیستمی است که بیشتر ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است.