گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت نوسان داشت، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد عرضه نفت نسبت به اوایل سال‌جاری بیشتر شده است.

دیروز در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۲۲/۸۳ دلار در هر بشکه رسید. این درشرایطی است که در ابتدای معاملات قیمت نفت رقم‌های ۶۳/۸۲ دلار و ۸۲/۸۳ دلار را نیز ثبت کرده بود. دیروز در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۰۴/۹۷ دلار معامله شد.

آژانس بین‌المللی انرژی دیروز در گزارش ماهانه خود اعلام کرد به دلیل افزایش تولید آمریکا، عرضه جهانی نفت در ماه مه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۱/۹۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد درشرایطی که انتظار می‌رود به دلیل کندی رشد اقتصادی تقاضا برای نفت کاهش یابد، بازار نفت با عرضه بیشتر روبه‌رو است. این آژانس پیش‌بینی خود را درمورد مصرف نفت خام در سال ۲۰۱۲ به ۹/۸۹ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل کاهش تولید نفت عربستان و عراق، تولید نفت اوپک در ماه مه افت کرده است. این درشرایطی است که روز سه‌شنبه دبیرخانه اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد طی ماه گذشته تولید نفت این سازمان روزانه ۵۸/۳۱ میلیون بشکه بوده است. این میزان کمتر از ۶۴/۳۱ میلیون بشکه در ماه آوریل و بیشتر از سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای توافق شده در ماه دسامبر است.

قرار است امروز، پنج‌شنبه، نشست اوپک در وین برگزار شود. کشورهای عربستان، کویت، قطر و امارات متحده عربی خواستار افزایش سقف تولید تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز هستند، اما کشورهای ایران، ونزوئلا، عراق و آنگولا براین باورند که بازار با مازاد عرضه روبه‌رو است.

اما ۲۰ تحلیل‌گر شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ، پیش‌بینی می‌کنند سازمان اوپک سقف تولید را در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز حفظ خواهد کرد.