بازارهای بورس اروپا آرام گرفتند

گروه بین‌‌‌‌‌‌الملل- آغاز به کار بازارهای مالی در روز سه‌شنبه نشان داد که خوش‌بینی ایجادشده نسبت به سرنوشت اقتصاد اروپا چندان پردوام نبود.

به گزارش یورونیوز، بازار بورس مادرید پس از یک روز خوب، روز سه‌شنبه آرام گرفت و شاخص‌‌‌‌‌‌های عمده این روز را با کاهش نسبی آغاز کردند. وعده کمک صد میلیارد یورویی برای نجات بانک‌های اسپانیایی به معنی افزایش بدهی‌‌‌‌‌‌های این کشور و در نتیجه افزایش هزینه استقراض برای دولت اسپانیا است. واکنش بورس مادرید به طرح نجات بانک‌های اسپانیا از حالت رضایت حالتی واقع‌گرایانه به‌خود گرفت. گرچه بخش بانکی بازارهای مالی روز دوشنبه را در وضعیت سبز به پایان برد، ولی شاخص سهام نسبت به ساعات آغازین سقوط کرد. مطمئنا یک کمک یکصد میلیارد یورویی از جانب اعضای منطقه یورو در کوتاه‌مدت به اسپانیا اجازه خواهد داد بانک‌هایش را از بحران خارج کند. اما در بلندمدت سوال‌های بدون جواب بسیاری باقی است.

از سوی دیگر وام اعطایی منطقه پولی یورو موجب افزایش بدهی‌های دولتی مادرید خواهد شد؛ بنابراین حضور موفق اسپانیا در بازارهای بین‌‌‌‌‌‌المللی را آسیب‌پذیرتر خواهد کرد. دولت اسپانیا ممکن است با تداوم این وضعیت مجبور شود دست نیاز جلوی بانک‌های خود بگیرد، بانک‌هایی که درحال نجات آنها است.

اولی رن، کمیسر مالی اتحادیه اروپا می‌‌‌‌‌‌گوید: «ما قصد داریم که این پیام روشن را بفرستیم که منطقه یورو هم خواهان مواجهه با چالش‌های باقیمانده است و هم توانایی این کار را دارد. به این منظور اروپا در کنار اسپانیا است.»

مقام‌های اروپا و اسپانیا پس از تصویب کمک مالی برای نجات بانک‌های اسپانیایی آن را یک پیروزی برای واحد پول یورو توصیف کردند. اما بازارهای مالی نشان دادند که با سیاستمداران چندان همنظر نیستند.

نرخ بهره‌‌‌‌‌‌ای که دولت ایتالیا باید برای وام‌‌‌‌‌‌های ده‌ساله خود بپردازد روز دوشنبه افزایش داشت و به بیش از شش درصد رسید.

البته شاخص فوتسی ۱۰۰ در بازار بورس لندن و شاخص دکس در بازار بورس فرانکفورت سه‌شنبه را با رشد ۲/۰ درصدی آغاز کردند.

تظاهرات در بارسلونا

در اعتراض به طرح نجات بانک‌ها

وعده کمک برای نجات بانک‌های اسپانیایی، خیال سیاستمداران این کشور را کمی راحت کرده است، اما شماری از مردم این کشور خشنود نیستند. چون معتقدند این کمک‌های مالی باید برای بهبود شرایط آنها هزینه شود و نه برای بانک‌هایی که خود، پدیدآورنده مشکلات اقتصادی جاری بوده‌‌‌‌‌‌اند.

به گزارش یورو نیوز، روز سه شنبه در بارسلونا معترضان به طرح کمک مالی برای بانک‌های اسپانیایی در مقابل ساختمان بانک اسپانیا تجمع کردند. یک روز قبل سخنگوی یکی از احزاب سیاسی در میان معترضان در مادرید شکایت‌نامه‌‌‌‌‌‌ای را که علیه بانکیا، چهارمین بانک بزرگ این کشور تنظیم شده بود به دادگاه ارائه کرد.

روزا دیز، سخنگوی «حزب اتحاد، پیشرفت، دموکراسی» می‌‌‌‌‌‌گوید: «ما می‌‌‌‌‌‌خواهیم روشن کنیم که چه کسی یا کسانی مسوول وضعیتی هستند که ما در آن گرفتار شده‌‌‌‌‌‌ایم. مسوول همه این ورشکستگی‌‌‌‌‌‌های اقتصادی و از هم پاشیدگی نظام مالی کیست. کسانی را که صدها هزار نفر را فریب داده‌‌‌‌‌‌اند باید شناسایی کنیم.»

دولت اسپانیا دو ماه قبل مجبور شد برای جلوگیری از ورشکستگی بانکیا بخشی از این بانک زیان‌‌‌‌‌‌ده را ملی کند. کارشناسان تخمین می‌‌‌‌‌‌زنند فقط برای نجات این بانک به حدود بیست میلیارد یورو نقدینگی نیاز است. بانکیا از نظر شمار مشتریان، چهارمین بانک بزرگ اسپانیا است.