تاکید مجدد روسیه بر وتوی «حمله نظامی به سوریه»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه/ عکس:AP

مسکو قصد دارد فروش تجهیزات نظامی هوایی به دمشق را نهایی کند

گروه بین‌الملل- سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که کشورش قرارداد فروش تجهیزات نظامی به سوریه را که مدت‌ها پیش منعقد شده است، نهایی می‌کند. لاوروف همچنین در سخنانی وضعیت سوریه را «هشدار دهنده» توصیف کرد و گفت کشور هرگونه طرح حمله نظامی به سوریه را وتو خواهد کرد. از سوی دیگر «شورای ملی سوریه» عبدالباسط سیدا، فعال سیاسی کرد را به عنوان رهبر جدید برگزید.

خبرگزاری رسمی چین به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه گزارش داد که روسیه قرارداد فروش تجهیزات نظامی هوایی به سوریه را نهایی می‌کند. شینهوا گزارش داد که لاوروف تاکید کرده‌است این تجهیزات نظامی هوایی تنها در صورتی که سوریه مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. وزیر امورخارجه‌ روسیه همچنین تاکید کرد که این قرارداد نظامی بین دو کشور مدت‌ها پیش منعقد شد، اما با آغاز درگیری‌ها و تنش‌ها در سوریه، اجرای آن به تاخیر افتاد.

سرگئی لاوروف که در صحبت‌های خود برای نخستین بار به شکل تلویحی از کناره‌گیری بشار اسد از قدرت حمایت می‌کرد، موکدا گفت: «روسیه از ابتدا با احتیاط برخورد کرد و به دنبال تجهیز نیروهای نظامی دولت سوریه بر علیه معترضانی که به دور از خشونت تظاهرات کردند نیست. وزیر امورخارجه‌ روسیه توضیح بیشتری نداد که روسیه با چه سازوکار و تدابیری می‌خواهد اطمینان حاصل کند که تجهیزات هوایی که در اختیار رژیم بشار اسد قرار خواهد گرفت، بر علیه معترضان سوریه استفاده نشده و تنها در صورت حمله‌ نظامی به سوریه برای مقاصد دفاعی استفاده خواهد شد.

لاوروف با اعلام تاسف از شکست برنامه‌ صلح کوفی عنان، هم رژیم بشار اسد و هم اپوزیسیون سوریه را در شکست آتش‌بس مقصر دانست و گفت: «هم دولت سوریه و هم نیروهای نظامی اپوزیسیون تعهدات آتش‌بس را زیرپا گذاشته‌اند و به خشونت و کشتار ادامه داده‌اند.»

سرگئی لاوروف همچنین اضافه کرد که کشورش به طور فزاینده‌ای نگران وضعیت سوریه است. او ادامه داد که وضعیت در سوریه «هشداردهنده» است.

لاوروف در صحبت‌های خود بار دیگر تاکید کرد که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای مبنی بر حمله‌ نظامی به سوریه تصویب کند، روسیه از حق وتوی خود استفاده می‌کند و با تصویب چنین قطعنامه‌ای مخالفت خواهد کرد. روسیه و چین پیش از این نیز قطعنامه‌ شورای امنیت علیه رژیم بشار اسد را وتو کرده بودند.

وزیر امور خارجه‌ روسیه «نیروهای خارجی» را نیز در ناکامی آتش‌بس پیشنهادی کوفی عنان موثر دانست و گفت: «برخی نیروهای خارجی نیز با دامن زدن به اختلافات در جهت منافع خود از صلح و بازگشت آرامش به سوریه ممانعت به عمل آوردند.»

خبر تجهیز نیروهای هوایی سوریه در شرایطی منتشر می‌شود که «شورای ملی سوریه» که متشکل از گروه‌های مختلف اپوزیسیون این کشور است بعد از هفته‌ها بحث و بررسی رهبر جدید را انتخاب و معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر عبدالباسط سیدا، فعال سیاسی کرد سوری به عنوان رییس جدید این شورا معرفی شد. سیدا ۵۶ ساله که سال‌هاست به عنوان پناهنده‌ سیاسی در سوئد زندگی می‌کند، تنها نامزد دیدار ۳۳ عضو نشست هیات رهبری شورای ملی سوریه در استانبول بود.

شامگاه شنبه در استانبول ۳۳ عضو هیات رهبری این بزرگ‌ترین تشکل اپوزیسیون سوریه به اتفاق آرا با ریاست عبدالباسط سیدا بر «شورای ملی سوریه» موافقت کردند. سیدا در اولین اظهارنظر خود بعد از پذیرش این سمت به رویترز گفت که مهم‌ترین وظیفه‌ او «گسترش شورای ملی سوریه» و گفت‌وگو و توافق با دیگر چهره‌های اپوزیسیون سوریه برای پیوستن آنها به شورا خواهد بود.

رییس منتخب شورای ملی سوریه به رویترز گفت: «در حال حاضر مهم‌ترین اقدام، انجام اصلاحاتی ضروری در ساختار شورا و بازتعریف شیوه‌ ساختاری آن است.»

برخی از چهره‌های اپوزیسیون سوریه انتقاد دارند که شورای ملی سوریه در کنترل اسلام‌گرایان است و نماینده‌های دیگر اقشار و گرایش‌های فکری قدرتی در این شورا ندارند. عبدالباسط سیدا وعده داد که این کمبود را برطرف خواهد کرد و همه تلاش خود را برای عضویت نمایندگان دیگر گروه‌ها در شورای ملی سوریه به کار خواهد بست.