سیستم انرژی در اوکراین در آستانه فروپاشی است و میلیون‌ها نفر در معرض خاموشی‌های اضطراری در هفته‌های اخیر قرار گرفته‌اند؛ زیرا روسیه آشکارا تاسیسات برق را هدف قرار می‌دهد تا پس از ۹ ماه جنگ، ‌اوکراین را وادار به تسلیم کند. این تلاش‌های روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که در میادین نبرد در برابر نیروهای اوکراین عقب‌نشینی‌های مداوم داشته است. تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده توسط ناسا نشان می‌دهد که اوکراین در شب به یک لکه تاریک روی کره‌زمین تبدیل شده است. سازمان جهانی بهداشت درباره عواقب «تهدیدکننده زندگی» هشدار داده و تخمین زده است که در نتیجه این حملات میلیون‌ها نفر می‌‌توانند خانه‌های خود را ترک کنند؛ درحالی‌که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌وضوح زمستان را تبدیل به یک سلاح علیه اوکراین کرده است تا به مردم عادی رنج عظیمی تحمیل کند.» او روز چهارشنبه تصریح کرد که رئیس‌جمهوری روسیه سعی خواهد کرد کشور اوکراین را وادار به تسلیم کند.

حملات روز چهارشنبه برق سه نیروگاه اتمی اوکراین را از شبکه ملی قطع کرد و باعث خاموشی در مولداوی کشور همسایه شد؛ جایی که شبکه انرژی به اوکراین متصل است. بنابه گفته‌ها، برق تقریبا به‌طور کامل در مولداوی در روز پنج‌شنبه بازگشت. ایهور ترخوف، شهردار دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف، در نزدیکی مرز با روسیه گفت که آب به خانه‌ها بازگردانده می‌شود. او افزود: «ما منبع تغذیه را دوباره راه‌اندازی کردیم. باور کنید خیلی سخت بود.» اما همچنان اختلالاتی در سراسر کشور وجود دارد و بانک مرکزی اوکراین هم هشدار داد که این قطعی‌ها می‌تواند مانع از فعالیت بانک‌ها شود. یک مقام ارشد در آنجا گفت که دور جدید حملات روز پنج‌شنبه دست کم چهار نفر را در شهر جنوبی خرسون که اخیرا توسط اوکراین بازپس گرفته‌شده، کشته است.

اوکراین نیروهای روسیه را به شلیک حدود ۷۰موشک کروز و همچنین ارسال هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری در حملاتی که روز چهارشنبه ۱۰کشته و حدود ۵۰زخمی بر جای گذاشت، متهم کرد. اما وزارت دفاع روسیه حمله به جایی در داخل کی‌یف را تکذیب و تاکید کرد که سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین و خارجی این خسارت را ایجاد کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «هیچ حمله‌ای به اهدافی در داخل شهر کی‌یف انجام نشده است.» کرملین اعلام کرد که اوکراین در نهایت مسوول عواقب این حملات است و می تواند با تن دادن به خواسته‌های مسکو به آنها پایان دهد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «اوکراین از هر فرصتی برای حل و فصل اوضاع، تحقق خواسته‌های روسیه و در نتیجه پایان دادن به همه رنج‌های احتمالی مردم غیرنظامی برخوردار است.» اما ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که استراتژی روسیه برای تخریب زیرساخت‌های انرژی، عزم کشورش برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف‌شده توسط مسکو را تضعیف نمی‌کند. زلنسکی به فایننشال‌تایمز گفت: «ما باید همه سرزمین‌ها را برگردانیم؛ زیرا معتقدم که میدان جنگ زمانی تنها راه می‌شود که جایی برای دیپلماسی باقی نمانده باشد.»