عقب‌نشینی 55 درصدی روس‌ها عکس: AP

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، مقامات اوکراینی روز سه‌‌شنبه گفتند که درگیری‌‌ها روی رودخانه کین‌‌برن در ساحل شرقی رودخانه دنیپرو متمرکز است. برای گردشگرانی که از این زمین‌‌ها دیدن کرده‌‌اند، اینجا مکانی با زیبایی طبیعی کمیاب است، اما همچنین می‌تواند برای مرحله بعدی جنگ این کشور علیه مسکو بسیار مهم باشد. روسیه کنترل شبه‌‌جزیره را در ماه ژوئن در یکی از آخرین پیشروی‌‌های قابل توجه خود در جنوب به دست گرفت، اما حالا با یک ضد‌حمله مداوم از سوی اوکراینی‌‌ها مجبور به دفاع شده است. دو هفته پیش، کرملین دستور عقب‌نشینی از شهر خرسون در کرانه غربی رود دنیپرو را صادر کرد، اما کارشناسان نظامی گفتند که برای حفظ کنترل کین‌‌برن به‌شدت مبارزه خواهند کرد.

کنترل شبه‌‌جزیره به روسیه اجازه می‌دهد تا نیروی خود را به عمق دریای سیاه برساند، از مسیرهای بندرهای میکولایف و خرسون محافظت کند و از نیروهای خود در کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد، محافظت کند. اگر اوکراین قرار شود کین‌‌برن را تصاحب کند، خطوط تدارکاتی کلیدی روسیه را که از شمال کریمه خارج می‌شوند، در برد آسان سامانه‌های تسلیحاتی اوکراین قرار می‌دهد. یک گروه تحقیقاتی نظامی می‌گویند: علاوه بر این، نیروهای روسی در این منطقه می‌توانند موشک‌‌هایی را به شهر بندری اودسا، در حدود ۴۰ مایلی غرب و همچنین شهر میکولایف، که فاصله مشابهی با شمال شرقی دارد، پرتاب کنند.

به همین ترتیب، کارشناسان نظامی می‌گویند که اگر اوکراین بتواند این ناحیه را تصرف کند، می‌تواند نیروهای روسیه را که هنوز مواضع دفاعی خود را در شرق دنیپرو مستقر می‌کند، دور بزند. روری فینین، دانشیار مطالعات اوکراینی در دانشگاه کمبریج و نویسنده کتاب «درباره تاریخ کریمه» می‌گوید: «این قطعه خاص از قلمرو شنی بسیار مهم است، زیرا دری به منطقه جنوبی و دنیپرو و دروازه‌‌ای به سمت دریای سیاه است.» ویتالی کیم، رئیس اداره نظامی در منطقه میکولایف، روز سه‌‌شنبه در اپلیکیشن پیام‌‌رسان تلگرام گفت که نیروهای اوکراینی در حال پیشرفت در کین‌‌برن هستند. نیروهای اوکراینی در نزدیکی شهر اوچاکیو کنترل آتش را به دست گرفته‌‌اند.

ناظران درباره پیشروی‌‌های اخیر نیروهای اوکراین می‌گویند: «در جنگل‌‌ها، در مزارع و در نبردهای شدید شهری، ارتش اوکراین از انتظارات فراتر بوده و روسیه را مجبور به عقب‌‌نشینی‌‌های متعدد طی ۹ ماه خونین جنگ کرده است.» با این حال، با وجود موفقیت و حتی با کشته شدن ده‌ها هزار سرباز از هر طرف، اوکراین تنها در نیمه راه است: ارتش این کشور اکنون حدود ۵۵ درصد از سرزمین‌‌هایی را که روسیه پس از حمله در فوریه تصرف کرده بود، پس گرفته است. اوکراین در امتداد بیشتر خط مقدم ۶۰۰مایلی در حال حمله است. روسیه در جنوب و شمال شرق در حالت تدافعی قرار دارد و البته همچنان به سمت یکی از شهرهای شرقی به نام باخموت حمله می‌کند. موفقیت اوکراین، جنگ را به یک مقطع حساس کشانده است.

از آنجا که اوکراین در حالت تهاجمی است، می‌تواند مرحله بعدی نبرد را شکل دهد و تعیین کند که آیا از این مزیت خود استفاده خواهد کرد و سرزمین‌‌های تصرف‌‌شده بیشتری را پس خواهد گرفت یا اینکه سعی می‌کند در زمستان این نواحی پس گرفته را کنترل کند. این در حالی است که در صورت ادامه، اوکراین با موانع قابل توجهی روبه‌رو می‌شود: در حالی که سربازان روسی بیشتری را به فضای تنگ‌‌تری سوق می‌دهند، این بدان معناست که نبردهای پیش‌‌رو در قلمروهایی با دفاع متراکم‌‌تر و در زمین‌‌های چالش‌‌برانگیزتر خواهد بود.

بزرگ‌ترین بازنده جنگ اوکراین