تابوی انتقاد از پوتین شکست

او البته تنها فرد منتقد نبود. دیگر پست‌های رسانه‌های اجتماعی صحت همه‌پرسی ماه سپتامبر در خرسون را زیر سوال بردند؛ زمانی که روسیه گفته بود، اکثریت خرسونی‌ها به الحاق به روسیه رای مثبت داده‌اند. نتایج همه‌پرسی در تضاد شدید با جمعیت شادی بود که در روز جمعه از سربازان اوکراینی به‌عنوان ارتش آزادی‌بخش استقبال کردند. فراکسیون حزب کمونیست در دوما یا پارلمان روسیه که به ندرت کرملین را به چالش می‌کشد، خواستار توضیح از وزارت دفاع برای دستور عقب‌نشینی از خرسون شد. جناح «روسیه متحد» که حزب پوتین است، این پیشنهاد را نپذیرفتند. برخی از تحلیلگران معتقدند که جریان انتقادات نشان می‌دهد که پوتین نتوانسته است از شکست‌های مکرر در جنگ خود را رها کند؛ اما هنوز با این حجم از شکست‌ها، مورد انتقاد قرار نگرفته است.

ماکسیم ترودولیوبوف، یک تحلیلگر سیاسی گفت: «مسائل قطعا برای پوتین بدتر می‌شوند، اما تشخیص میزان آن دشوار است؛ زیرا او از بسیاری از خطوط عبور کرده و همچنان توانسته است کنترل حلقه درونی خود و کسانی را که مهم هستند، حفظ کند.» سردبیر سابق برخی از روزنامه‌ها که اکنون در تبعید زندگی می‌کند، بر این باور است که آنها تاکنون در کنترل خسارت نسبت به پویتن موفق عمل کرده‌اند.

مقامات ارشد روسیه و رسانه‌های خبری دولتی این خط را اتخاذ کرده‌اند که عقب‌نشینی از خرسون یک اقدام موقت و تاکتیکی بوده و الحاق این سرزمین به روسیه -اقدامی که اوکراین و غرب آن را غیرقانونی می‌دانند- همچنان پابرجاست. برخی از مهم‌ترین انتقادها از ارتش از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط با گروه واگنر، یک ارتش مزدور که بنیان‌گذار آن، یوگنی پریگوژین، از ژنرال‌ها انتقاد کرده است، می‌آید. هرچند ارتش ممکن است تمایل داشته باشد که این انتقاد را به‌عنوان تلاش برای بد جلوه دادن آنها رد کند. واگنر به‌طور کلی از خشونت بیشتر به‌عنوان پاسخ به هر گونه شکست حمایت می‌کند.

از دست دادن کنترل بر خرسون، تنها مرکز منطقه‌ای که نیروهای روسی از زمان حمله فوریه به تصرف خود درآورده بودند، به وضوح نشان از شکست طرح روسیه است. پست دوگین در وب‌سایت شبکه تلویزیونی تزارگراد، متعلق به یک سرمایه‌دار دست‌راستی حامی احیای تزاری روسیه نشان می‌دهد که کرملین در حال شکست است؛ زیرا به جای تعهد واقعی به تزار که «ایده اصلی روسیه است»، همچون روابط عمومی عمل می‌کند. با این حال در این پست مستقیما نامی از پوتین ذکر نشده است؛ اما به مطالعه اسطوره‌ها و مذاهب اشاره شده است که شامل داستان آفریقایی پادشاهان باران است که به‌دلیل شکست در ایجاد باران در میان خشکسالی تلف شدند. دوگین بعدا در صفحه خود در «ویکُنتاکته»، معادل روسی فیس‌بوک، نوشت که تحلیلگران غربی به دروغ او را به گونه‌ای به تصویر می‌کشند که پست وی پوتین را هدف قرار داده است.

داریا، دختر دوگین، ملی‌گرای افراطی که بازتاب‌دهنده افکار پدرش بود، در ماه اوت در یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در حومه‌ای مرفه در مسکو کشته شد. روسیه اوکراین را مسوول این حمله دانست و سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده نیز گفتند که معتقدند بخش‌هایی از دولت اوکراین مجوز این بمب‌گذاری را داده است. دختر او نیز همچون پدرش طرفدار احیای تزاری روسیه بوده است.