4444

آمریکا و تعدادی از کشورهای کوچک و بزرگ اروپایی به کمک‌‌‌های خود به اوکراین ادامه می‌دهند. تاکنون اوکراین بیش از 60‌میلیارد دلار کمک‌‌‌های مختلف از آمریکا دریافت کرده و بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌‌‌های آمریکا در جهان است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان مجمع بین‌المللی امنیت در هالیفاکس اظهار کرد نتایج جنگ در اوکراین به تعیین خط‌مشی امنیت جهانی در قرن 21 کمک خواهد کرد. ناتو یک ائتلاف دفاعی است که برای روسیه تهدید نیست و برای رویارویی با روسیه است. ما به درگیری جنگ کشیده نمی‌‌‌شویم، اما ما از اوکراین حمایت خواهیم کرد. حمایت واشنگتن از اوکراین بدون توجه به موضوع زمان، ادامه دارد. پیش‌بینی اینکه اوضاع چگونه و در چه جدول زمانی پیش می‌رود سخت است، اما ما تا هر زمانی که طول بکشد از اوکراین حمایت می‌‌‌کنیم. دولت جو بایدن، تمرکز آمریکا حمایت از اوکراین است اما تمرکز اوکراین، اطمینان یافتن از این است که آنها هر کاری بکنند تا اینچ به اینچ سرزمین مستقلشان را پس بگیرند.

همچنین ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا برای اولین بار از زمان روی کار آمدن به طور رسمی از کی‌یف بازدید کرد. به‌‌‌مناسبت این دیدار غافلگیرانه، ریشی سوناک متعهد شد 50‌میلیون پوند (57‌میلیون یورو) تجهیزات نظامی ضد هوایی به اوکراین تحویل دهد. او از این فرصت استفاده کرد و با رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، ملاقات و حمایت بریتانیا از اوکراین را تایید کرد. او مدعی شد امروز اینجا هستم تا بگویم که بریتانیا به حمایت از شما ادامه خواهد داد. ما تا زمانی که اوکراین صلح و امنیت موردنیاز و شایسته خود را به دست نیاورد، با شما خواهیم ماند. روزنامه دیلی تلگراف در روزهای اخیر فاش کرده است نیروی هوایی انگلیس موشک‌‌‌های بریمستون ۲ را به اوکراین داده است تا از آنها در مقابل روسیه استفاده کند.

از طرف دیگر سباستین لوکارنو وزیر دفاع فرانسه جزئیات کمک‌‌‌های نظامی‌‌‌ به اوکراین را اعلام و تاکید کرد سامانه دفاع هوایی Crotale بخشی از کمک‌‌‌های نظامی است. در آخرین محموله اهدایی دو مجموعه از سامانه‌‌‌های پدافند هوایی کروتال و همچنین دو سامانه موشکی شلیک سالوو به اوکراین ارائه شده است. هرچند کمک‌‌‌های فرانسه بیشتر با سامانه‌‌‌های توپخانه خودکششی سزار مرتبط است که در گذشته 18 دستگاه به اوکراین تحویل شده اما فهرست تسلیحات بسیار بزرگ‌تر است و شامل موشک‌‌‌های میلان و میسترال، نزدیک به 60 دستگاه نفربر زرهی VAB، دو دستگاه مین روب HDP-2A2، تجهیزات دفاعی فردی برای مقابله با تهدیدهای هسته‌‌‌ای، بیولوژیکی یا شیمیایی و تجهیزات دید در شب است.

وزیر دفاع، کشورش را یکی از ۵ تامین‌‌‌کننده اصلی کمک‌‌‌های نظامی به اوکراین با سهم حدود یک ششم کل کمک صورت گرفته اعلام کرد. این کشور با مشارکتی برابر ۵۵۰‌میلیون یورو از کل سه‌میلیارد یورو کمک نظامی که در اختیار اوکراین قرار گرفته است، یکی از ۵ تامین‌‌‌کننده اصلی این کمک‌‌‌هاست. با بررسی کمک‌‌‌های فرانسه در مقایسه با کل کمک‌‌‌های ارسال شده، فرانسه پنجمین کشور تامین‌کننده این کمک‌‌‌هاست. فرانسه بارها از سوی دیگر متحدان اروپایی و نیز از سوی اوکراین به مشارکت ناکافی در کمک نظامی به اوکراین متهم شده و هر بار پاریس این مساله را رد کرده است. از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، فرانسه ۱۸ سامانه توپخانه‌‌‌ای سزار از ذخایر نیروهای زمینی را به اوکراین فرستاده است.

فرانسه تاکنون تجهیزاتی همچون موشک‌‌‌های میلان و میسترال، حدود ۶۰ دستگاه خودروی زرهی (VAB)، مین‌‌‌های ضد تانک، لباس و تجهیزات حفاظ بدن (در برابر تشعشعات هسته‌‌‌ای، رادیولوژیکی، بیولوژیکی و شیمیایی) و آخرین نسل عینک‌‌‌های دید در شب را نیز به اوکراین ارسال کرده است. کی‌‌‌یف به تازگی از فرانسه دو باتری موشک کروتال برای دفاع زمین به هوا و دو موشک پرتاب چندگانه (LRU) برای حمله به عمق زمین دریافت کرده است.

همچنین به گفته وزیر دفاع هلند در مجلس نمایندگان این کشور تاکنون 800‌میلیون یورو برای حمایت نظامی از اوکراین هزینه کرده است. این پول برای تجهیزاتی از جمله هویتزرهای زرهی، سیستم‌های ضد هوایی، مهمات، سلاح‌‌‌های ضد تانک و موشک‌‌‌های ضد هوایی هزینه شده است. به‌‌‌دلایل استراتژیک، او از دادن اطلاعات دقیق خودداری کرد. وزیر نتیجه‌‌‌گیری کرد که حمایت نظامی هلند و سایر کشورها به ثمر نشسته است. هلند تاکنون پشتیبانی تجهیزاتی به ارزش بیش از 322‌میلیون یورو را ارائه کرده است. از رقم 800‌میلیون یورو، 100‌میلیون یورو به صندوق تدارکات نظامی ‌‌‌بین‌المللی جدید برای اوکراین پرداخت شده است.

کانادا نیز 500‌میلیون دلار کمک نظامی دیگر به نیروهای مسلح اوکراین ارائه خواهد کرد تا از اوکراین در مقابل تجاوز روسیه دفاع کنند. کانادا مدعی است شانه به شانه در کنار ملت اوکراین و متحدان خود ایستاده است و از ارزش‌‌‌های مشترک جهان، دموکراسی و حقوق بشر دفاع می‌کند. این کمک برای خریداری تجهیزات نظامی، شناسایی، ارتباطاتی و سوخت و دارو استفاده خواهد شد.

«گیدو کروستو» وزیر دفاع از تصمیم دولت این کشور برای تصویب قانونی جدید به‌‌‌منظور تسهیل فرآیند ارسال کمک‌‌‌های نظامی به اوکراین در سال آتی خبر داد. براساس این طرح که به‌‌‌مدت یک سال اعتبار خواهد داشت، دولت می‌تواند بدون درخواست مجوز از پارلمان ایتالیا به اوکراین بسته‌‌‌های حمایتی ارسال کند. رم تاکنون جزئیاتی درباره بسته‌‌‌های تسلیحاتی ارسال شده به اوکراین را فاش نکرده ولی رسانه‌‌‌های این کشور مدعی هستند محموله‌‌‌های تسلیحاتی قبلی شامل سامانه‌‌‌های هویتزر و خودروهای زرهی بوده است.