دموکرات‌ها توانستند از سابقه تاریخی از دست دادن تعداد زیادی کرسی در اولین میان‌دوره‌ای که رئیس‌جمهورشان هم‌حزبی است، جان سالم به در برند. با این حال برخی از حمایت‌های کلیدی را در حوزه‌های انتخابیه اصلی‌شان از دست دادند. آنها در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا به پیروزی‌های کلیدی دست یافتند؛ اما در ایالت نبردی همچون فلوریدا که روز به روز بیشتر شبیه ایالت قرمز عمل می‌کند، قافیه را به رقیب باختند. با این حال جمهوری‌خواهان نتوانستند نارضایتی اقتصادی و ناامیدی از جو بایدن را به یک ماموریت گسترده درخصوص شکست سنگین آبی‌ها تبدیل کنند، اگرچه نقاط روشنی برای آنها وجود دارد، مانند قرمز شدن فلوریدا و عملکرد قابل توجه در رقابت‌های کنگره در لانگ آیلند.

آنچه در زیر می‌بینید نگاهی است به دو انتخابات میان‌دوره‌ای که ار قام بسیار متفاوتی را رقم زده است. درحالی‌که در سال۲۰۱۸ دموکرات‌ها نتیجه عالی به‌دست آوردند و توانستند ۴۰کرسی را کسب کنند و یک موبج آبی خلق کنند. اما جمهوری‌خواهان در سال۲۰۱۸ نتوانستند چنین موجی را خلق کنند و مجلس نمایندگان را با زحمت و زور فراوان و در یک رقابت نزدیک فتح کردند. درحالی‌که بدون در نظر گرفتن نتیجه جورجیا، در سنا دموکرات‌ها اکثریت نامطمئن را به‌دست آوردند. اگر جورجیا را هم پیروز شوند، دیگر لازم نیست دموکرات‌ها را صاحب اکثریت نامطمئن دانست و «نامطمئن» به اکثریت قطعی تبدیل می‌شود. اکثریت نامطمئن یعنی اینکه کرسی‌ها ۵۰ به ۵۰ بین دو حزب تقسیم شود و این رای معاون رئیس‌جمهور است که سدشکن می‌شود و مشخصا در این دوره این رای به سود دموکرات‌ها است؛ چراکه کاح سفید در اختیار آنها است.

هنگامی که دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در انتخابات۲۰۱۸ به‌دست گرفتند، کمی بیش از نیمی از رای‌دهندگان را زنان تشکیل می‌دادند و حزب از برتری بزرگی در میان آنها برخوردار بود. اگرچه زنان در سال۲۰۲۲ اکثریت مشابهی از رای‌دهندگان را تشکیل می‌دادند، به نظر می‌رسد پیشتازی دموکرات‌ها به‌طور قابل توجهی در میان زنان کاهش یافته است. علاوه بر این، در سال۲۰۲۲، جمهوری‌خواهان حمایت خود را در میان مردان افزایش دادند. درحالی‌که حمایت زنان از دموکرات‌ها در سال۲۰۱۸ نزدیک به ۷۰درصد بود، این رقم در سال جاری میلادی به ۵۸درصد می‌رسد. در میان مردان نیز حمایت از جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۸ در حدود ۵۴درصد بود که در این سال ۶۴درصد شده است.

همای سعادت زمانی روی دوش دموکرات‌ها نشست که به‌رغم کاهش حمایت زنان از دموکرات‌ها اما بحث سقط جنین که یک موضوع لیبرالی است به کمک آنها آمد. نظرسنجی‌های اولیه تایید کرد که آمریکایی‌ها از حقوق سقط جنین حمایت بیشتری می‌کنند. فقط کمی بیش از یک سوم رای‌دهندگان گفتند که سقط جنین باید در همه یا بیشتر موارد غیرقانونی باشد. هرچند جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان تقریبا همه رای‌دهندگانش مخالف حقوق سقط جنین بودند.

بر حسب سن و سال، دموکرات‌ها در سال۲۰۲۲ در مقایسه با سال۲۰۱۸ حمایت رای‌دهندگان جوان را از دست دادند. با این حال هنوز سهم بیشتر رایشان مربوط به جوانان است. درحالی‌که در سال۲۰۱۸ این رقم برای دموکرات‌ها در میان زنان ۱۸ تا ۲۹ ساله ۸۵درصد بود، در سال۲۰۲۲ این رقم ۷۸درصد بوده است. در میان رده سنی ۳۰ تا ۴۴ساله هم ۶۹درصد از دموکرات‌ها حمایت کردند؛ اما این رقم امسال افت فاحشی پیدا کرد و به رقم ۵۴درصد رسید. اما جمهوری‌خواهان همچنان حزب مورد علاقه میانسالان و سالخوردگان است. درحالی‌که در سال۲۰۱۸، در رده سنی ۴۵ تا ۶۴سال، ۵۱درصد از این حزب حمایت کردند؛ در یک رشد قابل توجه این رقم امسال به ۶۰درصد رسید. همچنین در میان ۶۵سال به بالا این رقم در سال جاری میلادی به ۶۲درصد رسید. این رقم در سال۲۰۱۸ کمی بالاتر از ۵۲درصد بود.

در تقسیم‌بندی بر حسب رنگ نژادی نیز همچنان جمهوری‌خواهان از حمایت بیشتر سفیدپوست‌ها برخوردارند. بر این اساس رای بیشتری از زنان سفیدپوست به‌دست آوردند و دموکرات‌ها حمایت رای‌دهندگان لاتین‌تبار را از دست دادند. درحالی‌که در سال۲۰۱۸، حمایت مردان سفیدپوست از جمهوری‌خواهان ۷۱درصد بود در این سال به ۷۸درصد رسید. در میان زنان سفیدپوست هم حمایت زنان در سال۲۰۱۸ تقریبا در مرز ۵۰درصد ایستاده بود؛ اما امسال به ۵۸درصد رسید. دموکرات‌ها اما بخشی از حمایت زنان سیاه‌پوست را از دست دادند. درحالی‌که ۸۵درصد در سال۲۰۱۸ از زنان سیاه‌پوست از دموکرات‌ها حمایت کردند، این رقم در سال جاری به ۷۸درصد رسید.

در میان مردان سیاه‌پوست نیز دموکرات‌ها از وضع مشابهی برخوردار بودند و از حمایت ۷۶درصدی این طیف در سال ۲۰۱۸ در سال جاری به حمایت ۶۵درصدی رسیدند. زنان لاتین‌تبار نیز در این سال حمایت کمتری از دموکرات‌ها داشتند. در سال۲۰۱۸ این گروه نژادی حمایت ۴۷درصدی از دموکرات‌ها داشتند؛ اما این رقم در سال جاری به ۳۳درصد رسید. در میان مردان نیز حمایت ۶۳درصدی مردان لاتین‌تبار در سال۲۰۱۸ در سال جاری به کمتر از ۵۵درصد رسید. با این حال حمایت زنان لاتین‌تبار از دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان بوده است. بر حسب موقعیت جغرافیایی نیز که به انتخابات نگاه می‌کنیم، اکثر رای‌دهندگان آمریکایی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در حومه شهر زندگی می‌کرده و می‌کنند. اما درحالی‌که رای‌دهندگان حومه شهر زمانی که دموکرات‌ها کنترل مجلس را در چهار سال پیش به دست گرفتند، رای متعادلی به هر دو حزب دادند؛ اما در سال۲۰۲۲ به سمت جمهوری‌خواهان حرکت کردند.

همچنین پیشتازی قوی‌تر جمهوری‌خواهان در میان رای‌دهندگان روستایی بیشتر شد. نکته قابل توجه اما این است که جمهوری‌خواهان حتی در برخی مناطق شهری از دموکرات‌ها پیشی گرفتند. اما در انتخابات اخیر فاکتور اقتصاد نقش قابل‌توجهی داشت. تورم و گرانی در بخش سوخت موجب شده است تا انتقادها از رئیس‌جمهور دموکرات افزایش یابد. با یک بررسی سی‌ان‌ان متوجه شده است که با رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در سال۲۰۱۸، جمهوری‌خواهان بیشتری اذعان کرده بودند که اقتصاد در شرایط خوبی است. در سال۲۰۲۲، با یک رئیس‌جمهور دموکرات، دموکرات‌ها هم چنین نظر مشابهی داشتند. اما بر حسب نگاه کلی وزنه به سمت جمهوری‌خواهان در سال۲۰۱۸ سنگینی می‌کند. به‌طور کلی، بیش از دو سوم از کل رای‌دهندگان گفتند که اقتصاد در سال۲۰۱۸ عالی یا خوب بود و در سال۲۰۲۲، تنها یک چهارم از رای‌دهندگان چنین نظری داشتند.

در این دوره از انتخابات به‌طور کلی از میان هر دو طرفدار حزب، ۲درصد گفتند اوضاع اقتصادی عالی است. در میان دموکرات‌ها ۸۹درصد گفتند خوب است و این رقم برای جمهوری‌خواهان ۹درصد بود. همچنین ۶۲درصد از دموکرات‌ها اعتقاد داشتند «اقتصاد چندان خوب نیست». در این رده ۳۵درصد به چنین موضوعی اعتقاد داشتند. در میان کسانی که اعتقاد داشتند اقتصاد «ضعیف» است، جمهوری‌خواهان سهم بیشتری داشتند. درحالی‌که ۸۸درصد از این گروه چنین چیزی را باور داشتند، در میان دموکرات‌ها این رقم به ۱۰درصد می‌رسد.همچنین بر حسب وزن سیاسی و دیدگاه افراد، میانه‌روها در انتخابات سال جاری حمایت کمتری از دموکرات‌ها نسبت به سال۲۰۱۸ داشتند. پایگاه اصلی جمهوری‌خواهان نیز همچنان روی محافظه‌کاران استوار است.

در تفکیک داده‌ها، لیبرال‌ها نسبت به سال۲۰۱۸، دودرصد بیشتر از دموکرات‌ها حمایت کردند. رقم حمایت لیبرال‌ها در سال۲۰۱۸ در حدود ۸۳درصد بود که در این سال به ۸۵درصد رسید. اما افت بیشتر دموکرات‌ها در میان میانه‌روها است. در سال۲۰۱۸ این رقم برای دموکرات‌ها ۷۶درصد بود که حالا در سال جاری میلادی به ۶۵درصد رسیده است. اما حمایت محافظه‌کاران در سال جاری از جمهوری‌خواهان رشد چشمگیری داشته است. درحالی‌که رقم حمایتی از آنها در سال۲۰۱۸ حدود ۶۷درصد بود، در این سال به ۸۳درصد رسید. همچنین بر حسب همذات‌پنداری رای‌دهندگان در مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان امسال حضور پر رنگ‌تری داشتند.

در سال۲۰۱۸، ۳۷درصد از رای‌دهندگان گفتند که دموکرات هستند؛ درحالی‌که ۳۳درصد جمهوری‌خواه و ۳۰درصد گفتند که مستقل هستند. در سال۲۰۲۲، این جمهوری خواهان بودند که برتری داشتند. هنگامی که آنها کنترل مجلس نمایندگان را در سال۲۰۱۸ به دست آوردند، دموکرات‌ها در میان رای‌دهندگان مستقل از برتری برخوردار بودند که این رقم حمایتی برای آنها در سال۲۰۲۲ تقریبا از بین رفته است. در این دوره برای مجلس نمایندگان حمایت میانه‌روها ۵۲درصد بود؛ درحالی‌که در سال۲۰۱۲ بالاتر از ۶۲درصد بوده است.