گروه بین‌الملل- تولیدات صنعتی اسپانیا در ماه آوریل به طور غیرمنتظره بیشترین کاهش را طی بیش از دو سال گذشته ثبت کرد. این درشرایطی است که رکود اقتصادی چهارمین اقتصاد بزرگ حوزه یورو به دلیل افزایش هزینه‌های استقراض درحال عمیق‌تر شدن است. به گزارش بلومبرگ، دیروز، چهارشنبه، موسسه ملی آمار اسپانیا در بیانیه‌ای که به صورت ایمیل منتشر شد، اعلام کرد تولیدات کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و معادن در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۳/۸ درصد کاهش یافته است، که بیشترین افت از اکتبر سال ۲۰۰۹ تاکنون به شمار می‌رود. این در شرایطی است که هشت اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ کاهش ۵/۶ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. تولیدات صنعتی اسپانیا در ماه مارس کاهش ۵/۷ درصدی را ثبت کرده بود.

در تاریخ ۲۹ مه بانک اسپانیا اعلام کرد دومین رکود اقتصادی این کشور از سال ۲۰۰۹ تاکنون، عمیق‌تر خواهد شد. این درشرایطی است که ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، در تلاش است کسری بودجه را ظرف یک سال تا ۴۰ درصد کاهش دهد. اسپانیا سال ۲۰۱۱ را با کسری بودجه ۹/۸ درصد تولید ناخالص داخلی به پایان رساند. این میزان کسری بودجه برابر با کسری بودجه یونان بود.

دولت اسپانیا پیش‌بینی می‌کند به دلیل بیکاری نزدیک به یک‌چهارم نیروی کار، تقاضای داخلی در سال ۲۰۱۲، ۴ درصد سقوط می‌کند که این مقدار چهار برابر سال گذشته است.