گروه بین‌الملل- مجلس دومای روسیه سه شنبه شب قانون آزادی تجمعات و مقررات تظاهرات در این کشور را سخت‌تر کرد. با مصوبه جدید دوما تظاهرات اعتراضی علیه دولت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دشوارتر می‌شود.

به گزارش یورو نیوز، روز سه‌شنبه همزمان با بحث درباره پیش‌نویس این قانون با تدابیری مانند افزایش جریمه‌های نقدی تا ۳۰ هزار دلار در صورت برگزاری تجمع بدون مجوز، عده‌ای از شهروندان روسیه در نزدیکی پارلمان این کشور در مسکو تجمع کردند. سرگی میتروخین، رهبر حزب لیبرال «یابلوکو» در تجمع اعتراضی نسبت به این محدودیت‌های جدید برای اجتماعات حاضر شد. او گفت: «با قانون جدید مردم اجازه نخواهند داشت حتی برای قدم زدن و بیان نظرشان در اماکن عمومی حاضر شوند. قانون جدید طوری نوشته شده که اجتماع افراد مساوی با اقدامی غیرقانونی است.»

روزسه‌شنبه در نزدیکی پارلمان روسیه نزدیک بیست معترض به تصمیم دوما برای سخت‌تر کردن قانون تجمعات دستگیر شدند.

قرار است مصوبه جدید دومای روسیه تا یک هفته دیگر اجرایی شود. فعالان حقوق بشر نسبت به پایان آزادی بیان در روسیه با وجود قانون جدید دوما هشدار داده‌اند.

مخالفان دولت روسیه می‌گویند جریمه سنگین نقدی براساس قانون جدید برای محدود کردن اعتراض‌های ضددولتی در روسیه است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بالا گرفته است.