رباط به تل‌آویو رسید

رسانه‌های مراکشی و اسرائیلی در نوامبر۲۰۲۱ از قراردادی ۲۲میلیون دلاری (که به‌طور رسمی تایید نشده) بین رباط و صنایع هوافضای اسرائیل، اولین گروه عمومی هوانوردی اسرائیل، برای تحویل «پهپادهای کامیکاز» گزارش دادند. سایت اطلاع رسانی Yabiladi به نقل از یک منبع امنیتی مراکشی اشاره کرد که توافق‌نامه همکاری نظامی منعقدشده بین مراکش و اسرائیل شامل «راه اندازی دو واحد صنعتی برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین» نیز می‌شود. اسرائیل و مراکش روابط خود را در دسامبر۲۰۲۰ به‌عنوان بخشی از روند عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و چندین کشور عربی، با حمایت دولت سابق دونالد ترامپ، عادی کردند. شرکت اسرائیلی Elbit Systems  قراردادی به ارزش ۷۰میلیون دلار برای تجهیز گارد سلطنتی مراکش به سیستم جنگ الکترونیک Alinet EW و اطلاعات سیگنال (SIGINT) منعقد کرده است. طبق این قرارداد، شرکت اسرائیلی ElbitSystems واحدهای زمینی EW   و SIGINT   را به وسایل پشتیبانی الکترونیکی تجهیز، اقدامات متقابل الکترونیکی و سیستم‌های فرماندهی و کنترل را برای گارد سلطنتی مراکش تامین می‌کند و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی مراکش را توسعه می‌دهد.

مراکش در جریان سفر رسمی بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل به رباط، یادداشت تفاهمی با رژیم صهیونیستی در زمینه همکاری‌های نظامی و امنیتی امضا کرد که به مراکش اجازه می‌دهد تا به راحتی تجهیزات امنیتی پیشرفته این رژیم را به‌دست آورد. در فوریه گذشته، مراکش قراردادی را برای خرید یک سامانه دفاع هوایی با صنایع هوافضای اسرائیل به ارزش ۵۰۰میلیون دلار برای خرید سامانه «باراک-ام ایکس» که تحت نظارت مدیر عامل صنایع هوافضای اسرائیل موسوم به IAI بود، امضا کرد.

مراکش تنها یک سال پس از آنکه شرکت BlueBird  که ۵۰درصد آن متعلق به شرکت صنایع فضایی اسرائیل است، اعلام کرد صنایع پهپادی را در مراکش توسعه خواهد داد، ۱۵۰فروند پهپاد ویژه جاسوسی و شناسایی را از رژیم صهیونیستی خریداری کرد. این پهپادها توانایی پرواز و جاسوسی برای چندین ساعت را دارند. پهپاد WanderB تولید شرکت BlueBird Aero Systems پهپادی چند منظوره، با کارآیی آسان برای فعالیت‌های اطلاعاتی، کنترلی و جاسوسی است. این مدل پهپاد از قدرت و سرعت عمل بالایی برخوردار است و با ابعاد کوچکش می‌تواند در فضاهای بسیار کوچک مثل سطح کشتی یا بام خانه‌ها فرود آید.

این پهپاد که دارای سنسورها و تجهیزات ارتباطی است، می‌تواند مساحت‌های بزرگی را پوشش دهد. رباط از این پهپادها برای اهداف اطلاعاتی و کنترل مرزها استفاده خواهد کرد.سال گذشته میلادی نیز نیروی هوایی مراکش خواستار خریداری ۱۲فروند پهپاد مدرن ترکیه‌ای از نوع «بایراکتار تی-بی۲» شده بود. مراکش بیشتر تمایل به خریداری جنگنده‌های بدون سرنشین دارد؛ چراکه نیروهای مسلح این کشور یک اسکادران از این هواپیماها را در اختیار دارند. پهپادهای «بایراکتار» ترکیه دارای یکسری مشخصات فنی و رزمی است که مهم‌ترین آنها توانایی گسترش مهمات است و در میان سامانه‌های دفاع هوایی قرار دارند. عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و مراکش در ازای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش از سوی آمریکا بر سرزمین مورد مناقشه صحرای غربی تنش‌ها را با الجزایر که حامی سرسخت آرمان فلسطین است، بیشتر کرده است. رباط در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای اهداف اطلاعاتی و نظارت بر مرز استفاده می‌کند.

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در جلسه‌ای با کمیسیون امور خارجه، دفاع ملی و مراکشی‌های مقیم خارج از کشور در پارلمان مدعی شد، روابط کشورش با رژیم صهیونیستی به نفع فلسطین است. موضع مراکش درباره مساله فلسطین ثابت است و از راهکار تشکیل دو کشوری و حق فلسطین در تشکیل کشوری مستقل حمایت می‌کند. او که از تداوم دودستگی در فلسطین ابراز تاسف می‌کند، مدعی شد از سرگیری مجدد روابط مراکش و رژیم صهیونیستی به ضرر مساله فلسطین نیست، بلکه مراکش دنبال تداوم این روابط به نفع فلسطینی‌هاست. مراکش اواخر سال میلادی۲۰۲۰ میلادی روابطش را با رژیم صهیونیستی از سر گرفت. رباط از سال۲۰۰۰ و در پی انتفاضه دوم فلسطینی‌ها روابطش را با تل‌آویو قطع کرده بود.

چندی پیش نیز «عمر هلال» سفیر مراکش در سازمان ملل متحد، ایران و حزب‌الله لبنان را متهم کرد که در شهر «تندوف» به آموزش و تجهیز پهپادی نیروهای جبهه پولیساریو می‌پردازند و این اتفاق خطرناکی است و منطقه را بی‌ثبات می‌کند. این فقط برای مراکش بد نیست، بلکه برای همه کشورهای منطقه بد است. پهپادهایی که درباره آنها صحبت می‌کنیم پایین‌ترین سطح از پهپادهای ساخت ایران هستند که هرکدام قیمتی بین ۲۰ تا ۲۲هزار دلار دارد. با هزینه خرید یک پهپاد می‌توان به تغذیه ۳۰۰نفر در سال در اردوگاه های تندوف (جنوب الجزایر) یا درمان ۵۰۰ نفر یا آموزش ۱۲۰ کودک اقدام کرد. درصورتی‌که پولیساریو از پهپادهای ایرانی استفاده کند، مراکش واکنش قوی و مناسب خواهد داشت.»

وزیر خارجه مراکش چند سال قبل نیز حزب‌الله لبنان را هم متهم کرده بود سامانه‌های موشکی به جبهه پولیساریو ارسال کرده بود؛ اما دلیل و مدرکی برای سخنان خود ارائه نکرد. دولت مراکش در سال۲۰۱۸ با طرح ادعاهایی درباره حمایت آموزشی و تسلیحاتی ایران از جبهه پولیساریو روابط دیپلماتیک با تهران را قطع کرده بود. مراکش درباره حاکمیت بر منطقه «صحرای غربی» با جبهه پولیساریو در نزاع است. مراکش، منطقه صحرای غربی را بخشی از خاک خود می‌داند؛ اما جبهه پولیساریو خواهان استقلال این منطقه است. هم‌اکنون بخش شمالی منطقه صحرای غربی در کنترل مراکش و بخش جنوبی در کنترل نیروهای جبهه پولیساریو است.