مذاکرات اطلاعاتی روسیه و آمریکا در آنکارا

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، سخنگوی کاخ سفید گفت: ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا روز دوشنبه با همتای روس خود در ترکیه دیدار کرد تا به روسیه درباره استفاده از سلاح هسته‌‌ای در اوکراین هشدار دهد. گفت‌وگوها در آنکارا  بالاترین سطح دیدارهای رو در رو بین مقامات ارشد روسیه و آمریکا از زمان تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای افزایش ارتباطات خود با مقامات ارشد روسیه تلقی می‌شود تا به این طریق بتواند مانع استفاده روسیه از سلاح اتمی در اوکراین شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که اوکراین از قبل در جریان این سفر قرار گرفته است. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده که این اوکراین است که باید تعیین کند مذاکرات برای جنگ باید آغاز شود، نه ایالات متحده. این در حالی است که اختلاف نظر در بالاترین سطوح مقامات دولتی ایالات متحده درباره اینکه آیا اوکراین را تحت فشار قرار دهند تا به دنبال پایان دیپلماتیک جنگ با روسیه باشد یا خیر، دیده می‌‌شود. این اختلافات در دیدار با ژنرال ارشد آمریکایی، مارک ای.میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بیش از پیش نمود داشته است. این نشست پشت درهای بسته برگزار شد تا در این مورد به یک توافق برسند؛ اما به نتیجه مشخصی نرسید.

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین روز دوشنبه در پستی در اپلیکیشن پیام‌‌رسان تلگرام گفت که با ژنرال میلی صحبت کرده و موضع این کشور درباره مذاکرات احتمالی را تکرار کرده است: «روسیه باید قبل از هر گونه مذاکره‌‌ای عقب‌نشینی کند.» وی در ادامه نوشت: «ارتش اوکراین هیچ مذاکره، توافق یا تصمیم سازشی را نخواهد پذیرفت.» رهبران ایالات متحده و اروپا هدف خود را در حال حاضر محدود نگه داشتن جنگ در اوکراین و باز داشتن رئیس‌‌جمهوری روسیه در استفاده از سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی یا سلاح‌‌های کشتار جمعی دیگر در درگیری‌‌ها می‌‌دانند.

رسانه‌های روسی هم به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تصریح کردند، دیدار میان روسای سازمان اطلاعات روسیه و آمریکا که در آنکارا برگزار شد، بنا به درخواست طرف آمریکایی انجام شده است. پیش‌تر رسانه‌های ترکیه‌‌ای گزارش دادند که سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجه روسیه با ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در آنکارا دیدار کرد. یک مقام کاخ سفید گفت که ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) برای گفت‌وگو با همتای روس خود در آنکارا حضور دارد. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: «او هیچ نوع مذاکره‌‌ای انجام نمی‌‌دهد. او درباره حل و فصل جنگ در اوکراین بحث نمی‌‌کند.» وی با این حال افزود که برنز درباره پرونده آمریکایی‌‌های بازداشت‌شده در روسیه صحبت کرد.

این مقام کاخ سفید با بیان اینکه اوکراین از قبل در جریان این سفر قرار گرفته است، گفت: «ما درباره این واقعیت که کانال‌‌هایی برای ارتباط با روسیه در زمینه مدیریت ریسک، مخصوصا خطرات هسته‌‌ای و خطرات ثبات استراتژیک داریم بسیار باز برخورد کرده‌‌ایم.» از سوی دیگر پیش از این اخباری منتشر شده بود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در گفت‌وگوهای محرمانه با مقامات ارشد روسیه با هدف کاهش خطر یک جنگ گسترده‌‌تر بر سر اوکراین شرکت کرده است. این در حالی است که پیش‌تر سخنگوی کرملین گفت که مسکو گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر گفت‌وگو میان روسیه-آمریکا در آنکارا را نه تایید و نه رد می‌‌کند. اوایل روز سه‌‌شنبه هم روزنامه کومرسانت روسیه گزارش داد که آنکارا در حال میزبانی جلسه‌‌ای میان هیات‌‌های روسیه و آمریکا است و همچنین هیات روسی توسط سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه هدایت می‌‌شود.