به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، در مقابل کره‌جنوبی با شلیک موشک از جت‌‌های جنگنده به آب‌‌های نزدیک به قلمرو شمالی پاسخ داد. وزارت دفاع کره‌‌جنوبی گفت که این مبادله آتش اولین‌باری است که رخ می‌‌دهد و موشک‌‌ها از مرزهای دریایی کره‌‌جنوبی پرتاب می‌‌شوند؛ اگرچه همه آنها به آب‌‌های بین‌‌المللی سقوط کرده‌‌اند. چانگ یانگ هوان، یک مقام محلی در اولئونگ گفت: «آژیر در ساعت ۸:۵۵صبح به صدا درآمد و ما پیامی از سیستم کامپیوتری دولتی خود دریافت کردیم مبنی بر اینکه این یک «وضعیت واقعی» است، نه یک تمرین ساختگی. ما سه یا چهار دقیقه قبل از بیرون آمدن به یک پناهگاه زیرزمینی رفتیم.» چانگ گفت که آژیر در سراسر جزیره به صدا درآمده اما به ساکنان بلافاصله دلیل آن گفته نشده بود. او گفت: «وقتی خبری را شنیدیم، بلافاصله متوجه شدیم که این به خاطر موشک کره‌‌شمالی است.» 

ارتش جنوبی‌‌ها بعدا اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ این کشور سه موشک هوا به زمین دقیق را به سمت آب‌‌های بین‌‌المللی نه چندان دور از آب‌‌های سرزمینی خود به‌عنوان هشدار شلیک کرده‌‌اند. به همین منظور وزارت حمل‌ونقل کره‌‌جنوبی تردد هوایی از منطقه اطراف اولئونگ را تا صبح پنج‌شنبه ممنوع کرد. ناظران می‌‌گویند این مبادله به تنش‌‌هایی که در ماه‌های اخیر در شبه‌‌جزیره کره ایجاد شده، افزوده است. به گفته دفتر وی، یون سوک‌یول، رئیس‌‌جمهوری کره‌جنوبی پرتاب موشک به نزدیکی اولئونگ «معادل نقض آب‌‌های سرزمینی کره جنوبی است.» کره‌‌شمالی امسال ۲۸ آزمایش تسلیحاتی انجام داده است که شامل موشک‌‌های بالستیک و دیگر موشک‌‌ها می‌‌شود. برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که این کشور را از آزمایش موشک‌‌های بالستیک و همچنین تجهیزات هسته‌‌ای منع می‌‌کند، این کشور تعداد آزمایش‌‌های خود را افزایش داده است.

مقامات دفاعی کره‌‌جنوبی گفتند که آنها هنوز در حال مطالعه داده‌ها برای تعیین نوع موشک‌‌هایی هستند که کره‌‌شمالی شلیک کرده است؛ اما حداقل هفت موشک، بالستیک هستند. مقامات گفتند که شمال همچنین حدود ۱۰۰گلوله توپخانه و راکت به سمت «منطقه حائل» در شمال مرز دریایی شرقی شلیک کرد. پرتاب روز چهارشنبه جسورانه‌‌ترین آزمایش موشکی کره‌‌شمالی از ۴ اکتبر بود؛ زمانی که یک موشک بالستیک میان‌برد که بر فراز شمال ژاپن پرواز و به نزدیکی ژاپن اصابت کرد. در سال۲۰۱۰، کره‌‌شمالی یک جزیره مرزی کره‌‌جنوبی را در نزدیکی سواحل غربی این کشور بمباران کرد و چهار نفر را کشت. پرتاب موشک در روز چهارشنبه در حالی انجام شد که کره‌‌جنوبی برای کشته شدن بیش از ۱۵۰نفر در سئول در جریان جشن هالووین آخر هفته گذشته عزادار بود. دفتر یون گفت که این زمان «به‌‌وضوح چهره واقعی رژیم کره‌‌شمالی و نادیده گرفتن انسانیت و انسان دوستی را آشکار کرد.»

این تحولات دو روز پس از آغاز مانور نظامی مشترک سالانه کره‌‌جنوبی و ایالات متحده که امسال ۲۴۰هواپیما و هزاران پرسنل نظامی از هر دو کشور در آن شرکت داشتند، رخ داد. انتظار می‌رفت این هواپیماها حدود ۱۶۰۰سورتی پرواز را انجام دهند که بیشترین سورتی پرواز در این مانور سالانه است که به گفته متحدان برای اطمینان از آمادگی در پرتو تهدید فزاینده کره‌‌شمالی است. کره‌شمالی چنین مانورهایی را تمرینی برای تهاجم علیه کشور خود نامیده است. روز دوشنبه، زمانی که رزمایش‌‌ها آغاز شد، کره‌‌شمالی اعتراض کرد که هواپیماهای متحدان در حال تمرین «حمله به اهداف استراتژیک جمهوری دموکراتیک خلق کره» است. وزارت امور خارجه کره‌‌شمالی در آن زمان اعلام کرد که اگر ایالات متحده به‌طور مداوم در تحریکات نظامی شدید پافشاری کند، اقدامات بعدی قدرتمندتری را در نظر خواهد گرفت. کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌‌شمالی بارها قول داده است که نیروهای هسته‌‌ای و موشکی این کشور را گسترش دهد.