گروه بین‌الملل- در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا و در میان نشانه‌های کندی رشد اقتصادی جهان، دیروز، جمعه، کاهش قیمت نفت ادامه یافت.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۵۳/۳ دلار سقوط کرد و به ۰۰/۸۳ دلار در هر بشکه، یعنی کمترین میزان از ماه اکتبر تاکنون، رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با سقوط ۲۹/۱ دلاری در رقم ۵۳/۸۶ دلار بسته شد. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۷۱/۳ دلار کاهش یافت و بشکه‌ای ۱۶/۹۸ دلار معامله شد.

در ماه مه قیمت نفت بیش از ۱۷ درصد سقوط کرد، زیرا معامله‌گران نگران بودند که کندی رشد اقتصادی در آمریکا، اروپا و چین تقاضای جهانی برای نفت را کاهش خواهد داد.

روز پنج‌شنبه دولت آمریکا گزارش داد اقتصاد این کشور در فصل اول کمتر از برآوردهای اولیه و به اندازه ۹/۱ درصد رشد کرده است. همچنین گزارش دیگری نشان داد طی هفته گذشته تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند به بیشترین سطح ظرف پنج هفته اخیر رسیده است. این در شرایطی است که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش مشاغل آمریکا در ماه مه هستند.

افزایش میزان ذخایر نفت آمریکا نیز بر قیمت نفت تاثیر منفی داشته است. روز پنج‌شنبه دولت گزارش داد ذخایر نفت برای دهمین هفته متوالی افزایش یافته و به بالاترین سطح از سال ۱۹۹۰ تاکنون رسیده است. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی هفته گذشته تقاضا برای نفت در این کشور بدون تغییر بوده و تقاضای عمده‌فروشی بنزین در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۱، ۶/۲ درصد کاهش یافته است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۶۴/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۳۴/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.