دنیای اقتصاد- رییس‌بانک مرکزی اروپا طی سخنانی هشدار داد که رهبران ۱۷ کشور عضو حوزه یورو باید درباره آینده اتحاد مالی این کشور تجدید‌نظر کنند. او تاکید کرد که شکل کنونی حوزه یورو ناپایدار و غیر‌قابل دوام است. در تحولی دیگر مرتبط با حوزه یورو، مردم ایرلند که در یک همه‌پرسی شرکت کرده بودند به طرح پیوستن به پیمان مالی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. همزمان گزارش‌ها حکایت از آن دارند که نرخ بیکاری در کشورهای عضو یورو به بالاترین میزان خود رسیده؛ اما بیکاری در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد حوزه یورو به زیر هفت درصد کاهش یافته‌است. رییس بانک مرکزی اروپا:

حوزه یورو همچنان ناپایدار است

گزارش‌ها حاکی از رکورد جدید بیکاری در حوزه یورو است

گروه بین‌‌‌‌الملل- ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، گفت رهبران هفده کشور عضو حوزه یورو باید در خصوص آینده اتحاد مالی این هفده کشور تجدید نظر کنند چون شکل فعلی حوزه یورو ناپایدار و غیر‌قابل دوام است.

به گزارش بی‌‌‌‌بی‌‌‌‌سی، او گفت بانک مرکزی اروپا نمی‌‌‌‌تواند خلا دولت‌‌‌‌ها را در ایجاد رشد و یا انجام اصلاحات ساختاری پرکند.

ماریو دراگی همچنین از رهبران کشورهای اروپایی خواست دیگاه‌‌‌‌هایشان را درباره آینده حوزه پولی یورو به صورت روشن بیان کنند.

او گفت: «گام بعدی برای رهبرانمان این است که دیدگاهشان را درباره سال‌‌‌‌های آینده به روشنی بگویند. مساله دیگر این است که چطور می‌‌‌‌توانیم به این دیدگاه‌‌‌‌ها عینیت و ثبات ببخشیم؟ یکی از کارهایی که می‌‌‌‌توانیم انجام دهیم، تشکیل یک اتحاد بانکی مشخص و تعریف شده است.»

دراگی همچنین با اشاره به بحران گروه سرمایه‌‌‌‌گذاری بانکیا در اسپانیا از تعلل کشورها در تزریق به موقع سرمایه انتقاد کرد.

اولی رن، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا نیز گفته است که جلوگیری از فروپاشی حوزه یورو به افزایش سیاست‌‌‌‌های ریاضتی نیاز دارد. رن در سخنان خود گفت که انتشار اوراق قرضه مشترک توسط دولت‌‌‌‌های اروپایی نمی‌‌‌‌تواند مشکلات را حل کند و تنها راه حل، تداوم سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی و کاهش هزینه‌‌‌‌های جاری دولت‌‌‌‌های درگیر بحران است.

در تحولی دیگر مرتبط با حوزه یورو که برگزاری همه‌‌‌‌پرسی در ایرلند درباره طرح پیوستن به پیمان مالی اتحادیه اروپا با استقبال شهروندان این کشور مواجه شد و شمارش اولیه آرا از موافقت ۶۰ درصدی شرکت کنندگان حکایت دارد. نظرسنجی‌ها پیش از این نیز بیانگر نظر مثبت اکثریت واجدان شرایط رای‌‌‌‌دهی درباره این طرح بوده است. پیمان مالی اتحادیه اروپا که اعمال ضوابط ویژه‌‌‌‌ای را بر نظام مالی کشورهای عضو الزامی می‌‌‌‌داند مورد پشتیبانی دولت جمهوری فدرال آلمان است.

این اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا و کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا همزمان با انتشار آمار اقتصادی جدید صورت گرفته است.

بیکاری در حوزه یورو به بالاترین رکورد خود رسیده، زیرا عمیق شدن رکود اقتصادی و کاهش بودجه شرکت‌‌‌‌های این حوزه از اسپانیا گرفته تا ایتالیا را وادار کرده است نیروی کار را کاهش دهند. به گزارش بلومبرگ، دیروز، جمعه، دفتر آمار اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ اعلام کرد نرخ بیکاری هفده کشور حوزه یورو در ماه‌‌‌‌های آوریل و مارس به ۱۱ درصد رسیده است. این بیشترین میزان از زمان ثبت آمار بیکاری در سال ۱۹۹۵ تاکنون به شمار می‌‌‌‌رود. دفتر آمار اتحادیه اروپا نرخ بیکاری ماه مارس را از رقم ۹/۱۰ درصد به ۱۱ درصد اصلاح کرد.

به دلیل کاهش صادرات و هزینه مصرف‌‌‌‌کننده درپی بحران مالی حوزه یورو، شرکت‌‌‌‌های اروپایی مجبور هستند برای حفظ درآمد از هزینه‌‌‌‌ها بکاهند. این درشرایطی است که در ماه مه اعتماد به شرایط اقتصادی حوزه یورو بیش از پیش‌‌‌‌بینی‌‌‌‌ها کاهش یافت و تولیدات صنعتی نیز افت کرد. مارتین ون ولیت، اقتصاددان بانک آی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی، می‌‌‌‌گوید: «رکود بازار کار در حوزه یورو عمیق‌‌‌‌تر می‌‌‌‌شود و گسترش می‌‌‌‌یابد. با این فرض که روند خروج اقتصاد این حوزه از رکود از اواخر سال جاری آغاز شود، شاهد خواهیم بود نرخ بیکاری به ۵/۱۱ درصد یا کمی بیشتر از آن خواهد رسید.»

براساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، در ماه آوریل ۴/۱۷ میلیون نفر در حوزه یورو بیکار بوده‌‌‌‌اند که حدود ۱۱۰ هزار نفر بیش از ماه قبل از آن است. این درشرایطی است که در ماه‌‌‌‌های ابتدای سال نرخ بیکاری در ۱۱ کشور حوزه یورو کاهش و در ۱۵ کشور افزایش یافت و در ایرلند بدون تغییر بود. در ماه آوریل اسپانیا با نرخ بیکاری ۳/۲۴ درصد بیشترین نرخ بیکاری را درمیان کشورهای حوزه یورو داشت. نرخ بیکاری اسپانیا در ماه مارس ۱/۲۴ درصد بود. در فرانسه، نرخ بیکاری از ۱/۱۰ درصد به ۲/۱۰ درصد افزایش یافته است. بیکاری در ایتالیا نیز از ۱/۱۰ درصد به ۲/۱۰ درصد رشد کرده است. نرخ بیکاری پرتغال از ۱/۱۵ درصد به ۲/۱۵ درصد رسیده است.

اما اقتصاد آلمان همچنان از وضعیت خوبی برخوردار است و نرخ بیکاری در این کشور به زیر هفت درصد رسیده است.

با کاهش بیکاران در آلمان به تعداد ۱۰۸ هزار نفر در ماه مه، تعداد بیکاران به ۸۶/۲ میلیون نفر کاهش یافته که معادل ۷/۶ درصد جمعیت فعال این کشور است. اما در یونان خبرها همچنان بد هستند و آخرین آمارها از کاهش تولید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم حکایت دارند.

آمار تورم در کشورهای عضو حوزه یورو نیز روز پنج‌‌‌‌شنبه منتشر شد. تورم در هفده کشور دارای این واحد پولی مشترک در ماه مه ۴/۲ درصد بود که بیش از حداکثر دو در صد مورد نظر بانک مرکزی اروپا است.

ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا / عکس: رویترز