اولاند احتمال حمله نظامی به سوریه را رد نکرد

اولاند رییس‌جمهوری جدید فرانسه در نخستین مصاحبه تلویزیونی / عکس: AFP

گروه بین‌الملل- وزارت خارجه ژاپن از سفیر سوریه خواسته است تا خاک آن کشور را «در اسرع وقت» ترک کند.

گفته شده است که اخراج سفیر سوریه از توکیو واکنشی است به کشته شدن بیش از یکصد نفر در شهر حوله که ادعا می‌شود به منظور ارعاب مخالفان، توسط نظامیان و شبه‌نظامیان وابسته به حکومت سوریه به قتل رسیدند هر چند مقامات سوری این اتهام را تکذیب کرده‌اند. شماری از کشورهای غربی در پی کشتار حوله، سطح روابط خود با سوریه را کاهش داده‌اند و سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفته است که اخراج سفیر سوریه در راستای هماهنگی با واکنش غرب صورت گرفته است.

پس از کشتار شهر حوله در مرکز سوریه که ۱۰۸ قربانی گرفت، بسیاری ازکشورهای غربی با اخراج سفرا و دیپلمات‌های سوریه، مواضع خود علیه این کشور را تند‌تر کرده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا و کانادا از سه تا هفت روز به دیپلمات‌های سوری مهلت داده‌اند تا خاک این کشور‌ها را ترک کنند.

در پاریس هم ده‌ها نفر از سوری‌های مقیم فرانسه و گروه‌های مدافع حقوق بشر علیه رژیم بشار اسد تظاهرات کردند.

در همین حال، فرانسوا اولاند، در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از احراز پست ریاست‌جمهوری فرانسه، احتمال حمله نظامی به سوریه را رد نکرد.

او تاکید کرد: «این کار به شرط احترام به قوانین بین‌المللی، یعنی تصویب شورای امنیت، امکان‌پذیر است. من و دیگران باید روس‌ها و چینی‌ها را برای یافتن یک راه‌حل که لزوما نظامی هم نخواهد بود، متقاعد کنیم.»

کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه هم که در یک کنفرانس مطبوعاتی در دمشق صحبت می‌کرد تاکید کرد: «البته حرف خوب است ولی عمل بهتر است. آنچه مهم است این است که تعهد به طرح صلح عملا نشان داده شود. آنچه اکنون جامعه جهانی می‌خواهد، عمل است نه حرف.»

حمله به شهر حوله که ۱۰۸ کشته از جمله ۴۹ کودک برجا گذاشت، ضمن زیر سوال بردن طرح صلح کوفی عنان، خشم و نفرت جامعه جهانی را برانگیخت. دولت سوریه هرگونه دست داشتن در این کشتار را تکذیب می‌کند و آن را به گروه‌های تروریستی نسبت می‌دهد.

فعالان سوری اعلام کردند که درگیری شدیدی میان ارتش دولت سوریه و مخالفان مسلح موسوم به ارتش آزاد در دمشق به وقوع پیوست.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، این فعالان گفتند که این درگیر‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح، در منطقه «المشتل» در نزدیکی منطقه «السیده زینب» رخ داده است.

این فعالان افزودند که درگیری‌ها میان دو طرف هنوز ادامه دارد.

از طرف دیگر، برخی از مخالفان اعلام کردند که در منطقه «الغوطه» در شرق دمشق نیز صدای انفجارهای پی درپی به گوش رسیده است.

مخالفان مدعی شدند که صدای انفجار‌ها ناشی از حملات توپخانه‌های ارتش به مواضع مخالفان مسلح است.

از سوی دیگر دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت فردا جمعه نشست فوق‌العاده‌ای را در خصوص وضعیت سوریه برگزار می‌کند و در آن مساله کشتار منطقه حوله بررسی خواهد شد.

بنا به گفته این مقامات تشکیل جلسه اضطراری در خصوص سوریه به پیشنهاد آمریکا، قطر، ترکیه و اتحادیه اروپا انجام می‌شود و چهارمین نشستی خواهد بود که برای بررسی وضعیت سوریه برگزار می‌شود.

اتحادیه عرب نیز روز شنبه نشستی را در سطح وزرای امور خارجه برای بررسی وضعیت سوریه برگزار می‌کند. همزمان با ژاپن، ترکیه نیز اعلام کرد که هیات‌ دیپلماتیک سوریه را از کشور خود اخراج کرده است.