گروه بین‌الملل- به دلیل این پیش‌بینی که اقتصاد متزلزل اروپا تقاضای جهانی برای نفت را کاهش خواهد داد، دیروز،چهارشنبه، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۹۰ دلار افت کرد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۸۴ سنت کاهش یافت و به ۹۲/۸۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۱۰ سنت کاهش در رقم ۷۶/۹۰ دلار بسته شد. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۷۶ سنت افت کرد و بشکه‌ای ۹۲/۱۰۵ دلار معامله شد.

قیمت نفت نسبت به چهار هفته پیش ۱۵ درصد سقوط کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران نگران هستند که آشفتگی سیاسی یونان به خروج این کشور از حوزه یورو منجر شود.

این درشرایطی است که طی هفته گذشته سرمایه‌گذاران به دقت وخامت اوضاع اقتصادی اسپانیا را زیر نظر گرفته‌اند. روز سه‌شنبه دولت این کشور اعلام کرد فروش خرده‌فروشی در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۸/۹ درصد کاهش یافته است. موسسه رتبه‌بندی اگان-جونز برای سومین‌بار ظرف ماه جاری رتبه اعتباری اسپانیا را کاهش داد.

مرکز مشاوره انرژی ریتربوش‌اند اسوشیتس در گزارشی عنوان کرد: «نگرانی از وخامت بحران بدهی‌ها در اسپانیا و یونان بر رشد اقتصادی جهان تاثیر منفی خواهد داشت و درنتیجه تقاضای جهانی برای نفت را کاهش خواهد داد.» در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۸۲/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۴۶/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.