«مایکل شویرتز» در گزارش ۲۲اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، مقامات اوکراینی حملات موشکی به چندین منطقه را تایید کردند؛ اگرچه میزان خسارت بلافاصله مشخص نشد. «آندری یرماک»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پستی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «یک حمله موشکی دیگر از سوی تروریست‌ها، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و مردم.» اگرچه روسیه در طول جنگ راکت‌‌های خود را به سمت شهرها و غیرنظامیان نشانه گرفته است، اما از اولین روزهای پس از تهاجم در ماه فوریه، بمباران به اندازه هفته‌های اخیر گسترده و شدید نبوده است. ده‌ها غیرنظامی بر اثر اصابت راکت به ساختمان های آپارتمانی، خیابان های شلوغ، پارک‌ها و زمین‌های بازی کشته شده‌اند. به گفته مقامات، این حملات به حدود ۳۰درصد از نیروگاه‌های اوکراین آسیب رسانده و باعث خاموشی برق در سراسر کشور شده است.

روز شنبه، آژیر حمله هوایی حدود ساعت ۷:۳۰ صبح در کی یف به صدا درآمد و به سرعت اخبار مربوط به مشاهده موشک در آسمان انتشار یافت. نیروی هوایی اوکراین جنگنده‌های خود را به پرواز درآوردند و پدافند هوایی این کشور هم فعال شد. تا اوایل بامداد، گزارش‌هایی مبنی بر حملات موشکی در سراسر کشور منتشر شد. «ایهور پولیشچوک» شهردار لوتسک، در غرب اوکراین در تلگرام نوشت: در شهر لوتسک، یک موشک به یک نیروگاه اصابت کرد و باعث خاموشی در بخشی از شهر شد. وی گفت که موج انفجار به یک خانه شخصی آسیب رساند و حداقل یک نفر را مجروح کرد. «اولکسی آرستویچ»، مشاور زلنسکی گفت که پنج راکت که به سمت کی‌یف حرکت کرده بودند، رهگیری شدند. وزارت انرژی اوکراین نیز اعلام کرد که برای تعمیر شبکه انتقال برق کشور که در حملات اخیر روسیه به‌شدت آسیب دیده است، ناگزیر شد برق بسیاری از مناطق کشور را قطع کند.

هرچند ارتش اوکراین در دو ماه اخیر موفق شده است بخشی از مناطق اشغالی در شرق و جنوب این کشور را بازپس بگیرد، ولی تاکنون قادر نبوده از زیرساخت‌‌های انرژی در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه که به نظر می‌‌رسد هدف آن تضعیف روحیه این کشور در آستانه فصل زمستان است، حفاظت کند. دولت اوکراین از مردم خواسته است مصرف برق را کاهش دهند. روز پنج‌شنبه برای اولین‌بار از زمان شروع حمله نظامی روسیه، انتقال برق از ساعت هفت صبح تا یازده شب قطع شد. همزمان، انتقال آب در ناحیه سومی واقع در شمال شرقی اوکراین قطع شده است و از شهر کی یف نیز خبر می‌‌رسد که مردم نگران از قطع آب در این شهر بطری‌‌های آب ذخیره می‌کنند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حملات به زیرساخت‌‌های انرژی در اوکراین ادامه خواهد یافت.

کارشناسان معتقدند از زمان انتصاب ژنرال سرگئی سورویکین، به‌عنوان فرمانده ارتش روسیه در اوکراین این حملات که هدف آن تضعیف روحیه مردم و ارتش اوکراین است تشدید شده است. ژنرال سورویکین به‌دلیل کاربرد روش‌های بی‌‌رحمانه در جنگ سوریه «ژنرال آخرالزمان» لقب گرفته است. وزیر انرژی اوکراین در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت روسیه طی ۱۰روز گذشته ۳۰۰حمله هوایی به زیرساخت‌‌های انرژی انجام داده است. او افزود: «ناگزیریم مصرف برق را ۲۰درصد کاهش دهیم. بخشی از این کاهش به‌صورت داوطلبانه انجام می‌شود؛ ولی اگر کافی نباشد مجبوریم برق را قطع کنیم.» رئیس شبکه انتقال برق اوکراین نیز گفت: «برای تعمیر خسارات واردشده به تاسیسات برق رسانی ناگزیریم انتقال برق را در مواقعی متوقف کنیم.» کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای کمک‌‌های بیشتری به اوکراین از جمله تجهیزات تولید برق، مشارکت در بازسازی تاسیسات انرژی و کمک مالی برای احداث نیروگاه‌های جدید هستند.

تماس تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه

ارتش روسیه گزارش داد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع تماس مستقیم نادری با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا داشته است. بر اساس این گزارش کوتاه، این دو مقام ارشد تلفنی «مسائل امنیت بین‌‌المللی، از جمله وضعیت اوکراین» را مورد بحث قرار دادند. به گزارش آرتی، جزئیات تماس از سوی هر دو طرف مسکوت مانده است؛ اما پنتاگون گفت آستین این تماس را آغاز کرد و به سرگئی شویگو، رئیس دفاع روسیه «بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی در بحبوحه جنگ جاری تاکید کرد.» کرملین، در خلاصه‌‌ای از «مذاکرات تلفنی» رهبران، تنها گفت که آنها «جنبه‌های مرتبط امنیت بین‌‌المللی، از جمله وضعیت اوکراین» را مورد بحث قرار دادند.

مقامات گفته‌‌اند که «خط مناقشه‌‌زدایی» نظامی بین ایالات متحده و روسیه پس از حمله اوکراین سرد شده است و تماس‌‌های مکرر آمریکا با مسکو بی‌‌پاسخ ماند. سردی بین رهبران نظامی بر تعطیلی دیپلماتیک گسترده‌‌تر بین دو دولت تاکید کرده است. آخرین تماس مستند بین بلینکن و همتای روسی او، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه در ماه ژوئیه رخ داد. هر دو در نشست شورای امنیت سازمان ملل در ماه گذشته شرکت کردند؛ اما لاوروف پس از اظهارات بلینکن وارد شد و بلافاصله پس از اظهارات خود از آنجا خارج شد.

آمادگی جنگی پیاده نظام ارتش آمریکا

لشکر۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا برای اولین بار در ۸۰سال اخیر همزمان با تداوم تنش‌‌های فزاینده بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو در اروپا مستقر شده است. به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس‌نیوز، این واحد پیاده‌‌نظام ارتش آمریکا مشهور به واحد «عقاب‌‌های غران» برای استقرار در ضمن داشتن آمادگی رزمی در هر میدان جنگی در جهان در عرض چند ساعت، تمرین کرد. این شبکه خبری نوشت این لشکر ارتش آمریکا در فاصله چند مایلی از مرز اوکراین مشغول اجرای مانورهای تمرینی برای جنگ با روسیه است. خبرنگار این شبکه آمریکایی‌‌ نوشت که سوار بر یک هلی‌‌کوپتر بلک‌هاوک ارتش آمریکا در ضمن همراهی ژنرال جان لوباس، جانشین فرمانده این واحد و سرهنگ ادوین ماتایدس، فرمانده تیم رزمی تیپ دوم بازدید یک ساعته‌‌ای از منطقه‌‌ای در لبه اراضی ائتلاف ناتو در فاصله حدودا سه مایلی مرز رومانی با اوکراین داشته است.

در مجموع حدود ۴۷۰۰سرباز متعلق به پایگاه مقر لشکر ۱۰۱هوابرد ارتش آمریکا در فورت کمپل کنتاکی، برای تقویت جناح شرقی ناتو مستقر شده‌‌اند. لوباس به سی‌بی‌اس گفت: «ما آماده دفاع از هر وجب از خاک ناتو هستیم. ما دارای قابلیت‌‌های منحصر به‌فرد، اعم از قابلیت حمله هوایی هستیم... ما یک نیروی پیاده‌‌نظام سبک هستیم؛ اما قابلیت تحرک‌‌پذیری را با پشتیبانی هواپیماها و حملات هوایی خود به همراه داریم.»