گروه بین‌الملل- دیروز،دوشنبه، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۱ دلار افزایش یافت. زیرا نتایج یک نظرسنجی در یونان نشان داد احزاب حامی ریاضت اقتصادی در انتخابات ماه آینده این کشور پیروز خواهند شد. این مساله به احتمال باقی ماندن یونان در حوزه یورو قوت بخشید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۷۶ سنت رشد کرد و به ۶۲/۹۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۲۰ سنت افزایش در رقم ۸۶/۹۰ دلار بسته شده بود. دیروز در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای نیز ۷۶ سنت افزایش یافت و بشکه‌ای ۵۹/۱۰۷ دلار معامله شد.

یک نظرسنجی که روز شنبه منتشر شد نشان داد دو حزبی که طرفدار تکمیل برنامه نجات مالی یونان هستند می‌توانند دولت ائتلافی تشکیل دهند. پس از انتخابات اوایل ماه‌جاری، سیاستمداران یونان نتوانستند تشکیل دولت دهند و در نتیجه در ماه ژوئن دوباره انتخابات برگزار می‌شود.

این در شرایطی است که به دلیل نگرانی‌ها از اینکه هرج و مرج ناشی از خروج احتمالی یونان از حوزه یورو به آشفتگی‌های اقتصادی دامن خواهد زد و تقاضا برای نفت را کاهش خواهد داد، قیمت نفت نسبت به ۱۰۶ دلار اوایل ماه‌جاری سقوط کرده است. کاهش تنش‌ها درمورد برنامه هسته‌ای ایران نیز به افت قیمت نفت کمک کرده است.

برخی تحلیلگران معتقدند قیمت نفت تا زمان انتخابات یونان، نشست فصلی اوپک و دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهان، که همگی در اواسط ماه ژوئن برگزار می‌شوند، در سطح کنونی باقی خواهد ماند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۸۶/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۵۰/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.