تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با استفاده از نام رسمی کره‌شمالی (DPRK) گفت: «جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) به سرعت، مقیاس و گستره بی‌سابقه‌ای به پرتاب موشک‌های بالستیک خود در سال جاری ادامه می‌دهد. تنها در سال جاری، ۴۱موشک بالستیک پرتاب کرده است. شش مورد از این موشک‌‌های بالستیک قاره‌‌پیما بودند.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در ۴ مه گفت که کره‌شمالی دست کم سه موشک بالستیک قاره‌پیما در سال جاری پرتاب کرده است و پیونگ‌یانگ موشک دیگری را که مشکوک به این نوع است در ۲۵ مه پرتاب کرده است. مقامات ایالات متحده، کره‌جنوبی و ژاپن برای آزمایش احتمالی هسته‌ای کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی آماده می‌شوند. اگر کره‌شمالی این کار را انجام دهد، به سرعت به یک بحران در واشنگتن و پایتخت‌های سراسر آسیا تبدیل می‌شود و به تشدید نگرانی‌های جهانی می‌افزاید؛ زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم تهدید کرده است که در جنگ اوکراین از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

برخی تحلیلگران می‌گویند بعید است که کیم در جریان بیستمین کنگره حزب کمونیست چین که قرار است در ۱۶اکتبر در پکن آغاز شود، آزمایش هسته‌ای انجام دهد. این نشست برای شی جین پینگ، رهبر چین حیاتی است. انتظار می‌رود که مدت تصدی وی برای پنج سال دیگر تمدید شود. کره‌شمالی برای حمایت اقتصادی و دیپلماتیک به چین وابسته است، اگرچه کیم نیز به ایدئولوژی خودکفایی پایبند است. مقامات دولت بایدن آشکارا گفته‌اند که آماده مذاکره با کره‌شمالی هستند؛ اما هیچ‌گونه تماس دیپلماتیک از سوی پیونگ یانگ دریافت نکرده‌اند.

مقامات آمریکایی در سال‌های اخیر گفته‌‌اند که طیفی از افراد و گروه‌ها تلاش کرده‌‌اند به کره‌شمالی برای دور زدن تحریم‌‌ها از جمله از طریق انتقال محصولات انرژی از کشتی به کشتی کمک کنند. مجازات‌هایی که روز جمعه اعلام شد با هدف مجازات چنین فرارهایی صورت گرفت. وزارت خزانه‌داری گفت که «کوک کی سنگ» از سنگاپور، «چن شی هوان» از تایوان و شرکت کشتیرانی نیو ایسترن که در جزایر مارشال ثبت شده است، ازجمله افراد و نهادهایی هستند که شامل تحریم شده‌اند. الجزیره نیز در گزارش ۸اکتبر نوشت: کره‌شمالی از موج اخیر پرتاب موشک‌های بالستیک خود به‌عنوان «دفاع مشروع» در برابر آنچه تهدیدی چند دهه ای از سوی نیروهای نظامی ایالات متحده خوانده است، دفاع می‌کند.

خبرگزاری دولتی KCNA کره‌شمالی روز شنبه به نقل از مقامات و بیانیه مقامات هوانوردی این کشور اعلام کرد که پرتاب موشک به ایمنی هوانوردی غیرنظامی آسیب وارد نکرده است یا تهدیدی برای کشورهای همسایه محسوب نمی‌شود. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) به تازگی اعلام کرده بود که این موشک‌ها خطر جدی برای حمل‌ونقل هوایی بین المللی ایجاد کرده است. به گزارش KCNA، کره شمالی این انتقادات را «تحریک سیاسی ایالات متحده و نیروهای دست‌نشانده‌اش با هدف تجاوز به حاکمیت کره‌شمالی» خواند. سئول، توکیو و واشنگتن در هفته‌های اخیر مانورهای نظامی مشترک را افزایش داده‌‌اند وتمرین‌‌های دریایی بیشتری را با حضور ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان نیروی دریایی آمریکا انجام داده‌‌اند. تحلیلگران می‌گویند پیونگ‌یانگ از فرصتی که شرایط اخیر جهانی در اختیار وی قرار داده و باعث شده جهان متوجه تحولات اوکراین باشد استفاده کرده است تا آزمایش‌های تسلیحاتی تحریک‌آمیزتری را انجام دهد.