عقب‌نشینی روسیه از لیمان- که در ساحل رودخانه ای قرار دارد که به‌عنوان یک شکاف طبیعی بین خطوط مقدم روسیه و اوکراین عمل می‌کند- پس از هفته‌ها نبرد شدید رخ‌ داد. روزنامه مشهور روسی «کومسومولسکایا پراودا» در مقاله‌‌ای که به‌طور غیرمعمولی صریح بود و یکشنبه منتشر شد، گزارش داد که در چند روز آخر اشغال، نیروهای روسی در لیمان با فرار از خدمت، برنامه‌‌ریزی ضعیف و تاخیر در رسیدن ذخایر مواجه بوده‌‌اند. یک خبرنگار جنگی که با نیروهای روسی فراری سفر می‌کرد، نوشت: «خطر محاصره یا زندان شرم‌آور بسیار زیاد شد و فرماندهی روسیه تصمیم گرفت عقب‌نشینی کند.» این عقب‌نشینی ضربه مهمی به نیروهای روسی است که می‌تواند موقعیت کرملین را در دونباس- منطقه غنی از مواد معدنی و حاصلخیز در شرق اوکراین که در اهداف جنگی پوتین محوری بوده- تضعیف کند.

دفتر پوتین درباره از دست دادن لیمان هیچ اظهارنظری علنی نکرد، حتی زمانی که مفسران طرفدار جنگ و دو تن از نزدیک‌ترین متحدان وی به‌شدت از وزارت دفاع به‌دلیل عقب‌نشینی از شهر انتقاد کردند. مسکو که ظاهرا از شکست‌‌های نظامی خود ناراضی بود، تلاش‌‌های خود را برای الحاق مناطق متصرفه در روز یکشنبه ادامه داد و دادگاه قانون اساسی این کشور به‌طور رسمی تصمیم پوتین برای ادعا بر چهار منطقه اوکراین به‌عنوان بخشی از روسیه را پذیرفت. اما زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین به سرعت به دنبال سرمایه‌‌گذاری سیاسی بر این عقب‌‌نشینی برآمد و گفت که این عقب‌نشینی نشان می‌‌دهد که تلاش مسکو برای الحاق بخش قابل توجهی از کشور اشتباه است و «اکنون پرچم اوکراین» در دونباس است؛ اما بازپس‌گیری مناطق تصرفی روسیه از سوی اوکراین در حالی رخ داده است که پوتین به‌طور فزاینده‌ای به روی آوردن به گزینه هسته‌ای در مناقشه اوکراین روی آورده که اسباب نگرانی مقام‌های آمریکایی شده است.

روز جمعه، پس از برگزاری همه‌پرسی ساختگی مقامات منصوب روسیه در چهار منطقه اشغالی اوکراین، پوتین اعلام کرد که این سرزمین‌ها، از جمله لیمان، در روسیه هضم خواهد شد و مردم آن برای همیشه شهروند روسیه خواهند بود. پوتین مدعی شد که ساکنان این استان‌ها با اکثریت قاطع به پیوستن به فدراسیون روسیه رای داده‌‌اند؛ اما اوکراین و متحدان غربی‌اش همه‌‌پرسی ساختگی را رد کردند؛ زیرا اکثر شهروندان منطقه را ترک کرده‌‌ و بسیاری از کسانی که پشت سر مانده‌‌اند با زور اسلحه رای دادند. به‌رغم ادعاها و هیاهوی رهبر روسیه در مراسم روز جمعه در سالن بزرگ کرملین، نیروهای روسی به زحمت یک روز بعد، از لیمان عقب‌نشینی کردند. در ابتدا، فرماندهان اوکراینی فکر می‌کردند که لیمان را به سرعت بازپس خواهند گرفت و نیروها تقریبا شهر را به‌طور کامل در محاصره داشتند. اما ارتش روسیه نیروهای کمکی فرستاد. درگیری شدیدی در جنگل‌‌های انبوه و در امتداد سواحل رودخانه سیورسکی دونتس رخ داد؛ زیرا اوکراین راه‌هایی را که برای انتقال نیروها و مهمات به داخل شهر استفاده می‌‌شد، قطع کرد. سرهنگ «سرگئی چرواتی»، سخنگوی نیروهای اوکراینی که در شرق می‌جنگند، در مصاحبه‌ای گفت: «در لیمان و اطراف آن، نیروهای بسیار قوی وجود داشت.»

سرهنگ چرواتی گفت که سربازان روسی به شکلی آشفته عقب‌نشینی کردند و از واحدهای خود جدا شده و در گروه‌های کوچک‌تر به جنگل‌های اطراف گریختند و بسیاری کشته یا اسیر شدند. او گفت که حدود ۲ تا ۳ سرباز روسی در لیمان بودند؛ درحالی‌که نیروهای اوکراینی روز جمعه به حومه شهر رسیدند. درحالی‌که سربازان و افسران پلیس اوکراین در سراسر لیمان به جست‌وجوی نیروهای سرگردان روسی می‌‌پرداختند؛ اما روز یکشنبه مشخص نبود که چه تعداد به دست اوکراینی‌‌ها اسیر شده‌اند. زلنسکی گفت که شهر تا بعدازظهر یکشنبه به‌طور کامل پاکسازی شد؛ زیرا نیروهای اوکراینی در حال گشت‌‌زنی هستند و به ساکنانی که ماه‌ها از اشغال روسیه و هفته‌ها نبرد جان سالم به در بردند، کمک می‌‌رسانند.