رهبر جریان صدر در اقدامی غیرمنتظره کناره‌‌گیری قطعی خود را از فعالیت‌‌های سیاسی اعلام کرد. به گزارش شفق‌نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: به‌صورت نهایی از فعالیت سیاسی کناره‌‌گیری کرده است. وی همچنین از بستن تمام دفاتر و نهادهای وابسته به جریان صدر خبر داد؛ با این حال موسسه مرقد شریف (شهید صدر)، نهاد فرهنگی شهید صدر و موزه شهید صدر را مستثنی کرده است.

این اقدام صدر در واکنش به صدور بیانیه آیت‌الله سید کاظم حائری، از مراجع تقلید برای کناره‌‌گیری از مرجعیت صورت گرفت. حائری در متن این بیانیه علت کناره‌‌گیری خود را بیماری، ضعف جسمانی و کهولت عنوان کرد. صدر ابراز عقیده کرده که اعلام کناره‌‌گیری آیت‌الله حائری و بیانیه او به اراده خود وی نبوده و افزوده است: «بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به‌دست آمده است؛ درحالی‌که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است. با وجود کناره گیری ایشان، اما نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی است و همچنان باقی خواهد ماند.» وی عنوان کرده هدفش از فعالیت سیاسی، اصلاح انحراف از مسیر نیروهای سیاسی شیعه بوده‌‌ و می‌‌خواسته آنان را به ملتشان نزدیک کند.

صدر همچنین افزوده است که همگان را از تعهداتشان معاف کرده و اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید. دفتر مقتدی صدر در نجف نیز پس از اعلام کناره‌گیری وی در بیانیه‌‌ای در این باره نوشت: «تصمیم گرفته شد که از این پس هرگونه مداخله در امور سیاسی، دولتی و رسانه‌‌ای به نام جریان صدر و همچنین استفاده از هر ابزار رسانه‌‌ای و در رأس آنها شبکه‌های اجتماعی به نام این جریان ممنوع باشد.» در این بیانیه آمده است: «همچنین هرگونه شعار سیاسی به نام جریان صدر ممنوع است.» آیت‌الله حائری که از وی به‌عنوان مرجع تقلید مقتدی صدر یاد شده است، دیروز اعلام کرد به‌دلیل کهولت سن و کسالت از مقام مرجعیت کناره‌‌گیری می‌‌کند و پیروانش را به تقلید از حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای فراخوانده است. در پی تصمیم مقتدی صدر، کمیته مرکزی تظاهرات حامیان جریان صدر در بیانیه‌‌ای کوتاه اعلام کرد که به تصمیم رهبر این جریان فعالیت خود را تعلیق می‌‌کند. محمد صالح العراقی، از نزدیکان مقتدی صدر و بازتاب‌دهنده مواضع وی در توییتر نیز از بستن صفحه موسوم به «وزیرالقائد» در توییت خبر داد. این صفحه مواضع مقتدی صدر و دستورالعمل‌‌های وی برای حامیان این جریان را بازتاب می‌‌داد.

حمله هواداران  صدر به منطقه سبز بغداد

شبکه «دجله» عراق در این‌باره گزارش داد که شماری از معترضان وارد ساختمان کاخ ریاست‌جمهوری شده‌‌اند و اخبار از درگیری در این منطقه حکایت دارد. پلیس علیه معترضان از ماشین‌های آب‌پاش استفاده می‌‌کند. همزمان با این تظاهرات فرماندهی عملیات مشترک عراق با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در اطراف منطقه سبز خواستار خروج فوری معترضان از این منطقه شد. فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین اعلام کرد که به مسوولیتش در قبال حفظ امنیت و ثبات عراق عمل می‌‌کند. نیروهای امنیتی از تظاهرات‌کنندگان خواسته‌‌اند که فورا از داخل منطقه سبز عقب‌نشینی کنند و تایید کردند که آنها به بالاترین سطح خویشتنداری و رفتار برادرانه برای جلوگیری از درگیری یا ریختن خون عراقی‌ها پایبند هستند.

نیروهای امنیتی همچنین به مسوولیت خود برای حفاظت از نهادهای دولتی، موسسات بین‌‌المللی و اموال عمومی و خصوصی تاکید کردند. آنها گفته‌‌اند که برخورد با تظاهرات مسالمت‌آمیز از طریق قانون اساسی و قوانین انجام می‌شود و نیروهای امنیتی وظیفه خود را برای حفظ امنیت و ثبات انجام خواهند داد. همچنین نخست‌وزیر عراق هرگونه تعرض به ساختمان‌های دولتی را محکوم کرده و از مقتدی صدر خواست تا تجمع‌‌کنندگان را به خروج از این ساختمان‌ها که عمدتا در منطقه سبز بغداد قرار دارند، دعوت کند.

منع‌‌ آمد و شد در سراسر عراق

همچنین فرماندهی عملیات مشترک عراق در سراسر استان‌های این کشور قانون منع آمدوشد اعمال کرد. فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت۱۹ عصر دوشنبه (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، قانون منع تردد برقرار می‌‌شود. پیش‌تر فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرده بود که از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی هر گونه تردد در بغداد ممنوع است. همزمان منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور طرفداران جریان صدر را از کاخ ریاست‌جمهوری بیرون کرده و کنترل آن را به‌طور کامل در دست گرفته‌‌اند. همچنین منابع عراقی از زخمی شدن چند نفر بر اثر تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور در منطقه سبز بغداد خبر دادند. عصر دوشنبه همزمان با آغاز تجمعات طرفداران صدر، چند نفر بر اثر تیراندازی در منطقه سبز بغداد زخمی شدند. اسکای‌نیوز گزارش داد که بر اثر تیراندازی در جریان تجمعات طرفداران صدر، سه نفر زخمی و راهی بیمارستان شدند. السومریه‌نیوز گزارش داد که چند نفر از هواداران جریان صدر در جریان این تجمعات، بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند. برخی منابع غیر رسمی عراق اعلام کردند که دو نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در جریان تجمعات در منطقه سبز بغداد، جان خود را از دست داده‌‌اند.

تعلیق فعالیت کابینه تا اطلاع ثانوی

در پی ناآرامی‌‌های اخیر در عراق، نخست‌وزیر این کشور از تعلیق فعالیت کابینه تا اطلاع ثانوی خبر داد. به گزارش الفرات نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور داد به‌دلیل ورود تظاهرات‌‌کنندگان به مقر هیات دولت در منطقه الخضراء بغداد، جلسات کابینه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآید. در پی اعلام مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق برای کناره‌‌گیری نهایی از فعالیت‌‌های سیاسی، طرفداران و تحصن‌‌کنندگان وابسته به این جریان در منطقه الخضرا به کاخ ریاست‌جمهوری و ساختمان هیات دولت حمله کردند.

ناآرامی در بصره

منابع عراقی از تحرکات تجمع‌‌کنندگان هوادار جریان صدر در شهر بصره که مهم‌ترین شهر اقتصادی این کشور محسوب می‌‌شود، خبر دادند. به گزارش «ایسنا» کاربران فضای مجازی عراقی با انتشار تصاویری از بصره خبر دادند که طرفداران صدر و برخی از عوامل تیپ «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر برخی از خیابان‌‌های اصلی شهر را بسته‌‌اند.