کاندولیزا رایس وارد شرق‌آسیا شد

گروه بین‌الملل- کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا دیروز سفر خود به کره‌جنوبی، چین و ژاپن را به منظور بررسی قطعنامه شورای امنیت و آماده‌سازی تحریم‌های کره‌شمالی آغاز کرد. رایس در نخستین گام از این تور آسیایی وارد توکیو، مرکز ژاپن شده و با تاروآسو همتای ژاپنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا نگران مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه است و آزمایش اتمی کره‌شمالی این نگرانی را افزایش داده است. رایس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تهدید بالقوه ایجاد شده برای ژاپن گفت: آمریکا خود را موظف به حمایت از ژاپن و کره‌جنوبی در برابر خطرات به وجود آمده می‌داند و با تمام قوا از ژاپن حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از توکیو، رایس بدون اینکه به جزئیات اشاره کند گفت: آمریکا به شدت نگران است، تحلیلگران عقیده دارند اصلی‌ترین دیدار رایس با مقامات چین خواهد بود. او قصد دارد در جریان گفت‌وگو با مقامات چینی موافقت این کشور را برای اجرای کامل تحریم نامه کره‌شمالی به دست آورد. رایس و دیگر اعضای شورای امنیت به خوبی می‌دانند که اجرای تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ بدون مشارکت چین امکان‌پذیر نخواهد بود.

سفر رایس در حالی به شرق آسیا آغاز شده است که منابع مطلع خبر از انجام دومین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی می‌دهند. کره‌شمالی کلیه بندهای قطعنامه شورای امنیت را رد کرده و آن را به نشانه اعلام جنگ دانسته است.