به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، اولاف شولتز صدراعظم آلمان روزهای خوب خود را پشت سر گذاشته است. این هفته در روزنامه بیلد یکی از تیترهایش از این قرار بود: «شرمت باد صدراعظم»، درحالی‌که مجله خبری اشپیگل ستونی خشمگین درباره سبک مدیریتی پر از شک و تردید صدراعظم منتشر کرد و در آن نوشت: «شولتر ساکت است.» پادکست برجسته پایونیر به این نتیجه رسید که صدراعظم آلمان «هفته‌‌ای وحشتناک» را پشت سر گذاشته است. شولتز واقعا به روزهای سخت خود در صدراعظمی رسیده است. از زمان روی کار آمدن در دسامبر گذشته، او برای یافتن جایگاه خود به‌عنوان رئیس بزرگ‌ترین دموکراسی اروپا و جانشینی آنگلا مرکل، رئیس و صدراعظم آلمان که به مدت ۱۶سال در رأس حاکمیت قرار داشت، تلاش کرده است که از شیوه مدیریتی‌‌اش الگوبردای و به همان شیوه رفتار کند. مشکلات او تنها مربوط به آلمان نیست.

با توجه به قدرت اقتصادی و سیاسی آلمان در اروپا، رهبری ضعیف در برلین پیامدهایی برای رهبری اتحادیه اروپا نیز دارد، آن هم در زمانی که هیچ کشور دیگری نمی‌‌تواند به راحتی این خلأ را پر کند. در همسایگی آلمان، فرانسه، دومین کشور ثروتمند عضو این بلوک، امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه اخیرا اکثریت خود را در پارلمان از دست داد. شولتز، یک سوسیال دموکرات که متهم به بی‌‌توجهی و منفعل بودن در ارتباطاتش است، پس از انتخابات در نظرسنجی‌‌ها افت کرده و از معاون صدراعظم و وزیر خارجه محبوب خود، هر دو از حزب سبز با فاصله عقب افتاده است. در خارج از کشور نیز، این دو دلی‌‌اش مورد توجه بوده است. در فوریه، شولتز جهان و کشور خود را غافلگیر کرد؛ هنگامی که به حمله روسیه به اوکراین با طرحی ۱۰۰میلیارد یورویی برای تسلیح مجدد آلمان، ارسال سلاح به اوکراین و پایان دادن به وابستگی عمیق کشورش به انرژی روسیه واکنش نشان داد.

این بزرگ‌ترین تغییر سیاست خارجی آلمان از زمان جنگ سرد بود، چیزی که شولتز در سخنرانی خود در پارلمان که برای رهبری او در داخل و خارج مورد تشویق قرار گرفت، آن را «یک تغییر دوران» خواند؛ اما در نزدیک به شش ماه پس از حمله ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه به اوکراین، شولتز تحریم گاز را رد کرد و گفت که این امر بسیار پرهزینه خواهد بود. او هنوز برای تحویل تسلیحات به اوکراین دو دل است. بر اساس گزارش جدید موسسه اقتصادی آلمان، یک اندیشکده مستقر در کلن، آلمان ممکن است - دوباره - در رسیدن به هدف هزینه‌‌کردِ ۲درصدی از تولید ناخالص داخلی برای دفاع مورد توافق ناتو عقب‌‌نشینی کند. سودا دیوید ویلپ، معاون دفتر صندوق مارشال آلمان در برلین گفت: «از زمان سخنرانی صدراعظم آلمان مبتنی بر تغییر دوران، یکسری اتفاقات ناگوار رخ داده است. وعده‌های زیادی داده شده؛ اما وقتی به آنچه واقعاً تحویل داده شده است نگاه می‌‌کنید، بسیار غم‌‌انگیز است؛ درحالی‌که ما به شش‌ماهگی جنگ نزدیک می‌‌شویم.»