شکست سنگین حزب مرکل در انتخابات محلی عکس: AFP

حزب دموکرات مسیحی با ریزش آرا بدترین نتایج انتخاباتی را در این دو ایالت داشته است. اندکی پس از بسته شدن حوزه‌های اخذ رای در دو ایالت بادن‌وورتمبرگ و راین‌لندفالتس، نتایج آرا مشخص شد: هر دو نخست‌وزیر ایالتی در مقام خود ابقا شدند. «وینفرید کرچمان» از حزب سبزها در اشتوتگارت، مرکز ایالت بادن‌وورتمبرگ و خانم «مالو دریر» از حزب سوسیال دموکرات در ماینتس، مرکز ایالت راین‌لندفالتس می‌توانند سکان قدرت ایالتی را همچنان در اختیار داشته باشند. حزب دموکرات مسیحی به‌طور چشمگیری ریزش آرا داشت و گفته می‌شود علت عمده آن به سیاست کرونای دولت به رهبری آنگلا مرکل و دست داشتن دو نماینده این حزب در معامله تجاری با ماسک کرونا برمی‌گردد.  

به نوشته گزارشگر نیویورک تا‌یمز، انتخابات در ایالت‌های «بادن‌وورتمبرگ» و «راین‌لندفالتس» اولین انتخابات طی یک سال گذشته بود که شاهد رای‌دهی در چهار ایالت دیگر و برای پارلمان این کشور بود. در ماه سپتامبر، آلمانی‌ها صدراعظم و دولت جدیدی را برای به دست گرفتن قدرت در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا پس از ۱۶ سال رهبری مرکل انتخاب خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها براساس شمارش نسبی آرا نشان داد حزب محافظه‌کار در هر دو ایالت مذکور شاهد ریزش آرا بود. نتایج به چالش‌های حزب اشاره می‌کند؛ حزبی که در تلاش است اعتماد را بازگرداند البته پس از آنکه سه قانون‌گذار محافظه‌کار به این دلیل مجبور به استعفا شدند که بر اساس افشاگری‌ها، آنها ده‌ها هزار یورو برای فروش ماسک‌های پزشکی به شهرداری‌ها به جیب زدند. «پاول زیمیاک»، دبیرکل حزب، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری پس از بسته شدن مراکز رای‌گیری گفت: «امروز عصر انتخاب و روز خوبی برای اتحادیه دموکرات مسیحی نبود. ما می‌خواستیم نتایج بهتری را ببینیم.»

بر اساس آمار خبرگزاری آلمان، نتایج انتخابات ایالت بادن‌وورتمبرگ چنین است: «حزب سبزها» با کسب ۴/ ۳۲ درصد آرا (۵۳ کرسی) ۱/ ۲ درصد بر آرای انتخابات پیشین خود افزوده است. «حزب دموکرات مسیحی» با کسب ۶/ ۲۳ درصدِ آرا (۳۸ کرسی) ۴/ ۳ درصد از آرای خود را از دست داد. «حزب سوسیال دموکرات» با کسب ۶/ ۱۱ درصدِ آرا (۱۹ کرسی) ۱/ ۱ درصد آرای خود را نسبت به انتخابات پیشین از دست داد. حزب راست و ناسیونالیست «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۱/ ۱۰ درصد آرا (۱۶ کرسی) با ریزش ۵ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت. حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) با کسب ۴/ ۱۰ (۱۷ کرسی)  ۱/ ۲ درصد بر آرای خود افزوده است. حزب چپ‌ها با کسب ۵/ ۳ درصدِ آرا نتوانست حد نصاب ۵ درصد را به دست آورد و بدین گونه از ورود به مجلس ایالتی بازماند. این حزب اما رشد جزئی ۶/ ۰ درصدی داشت. نتایج انتخابات ایالت راین‌لندفالتس هم از این قرار است: حزب سوسیال دموکرات با کسب ۱/ ۳۶ درصد آرا (۴۰ کرسی) در راس قرار گرفت و نسبت به انتخابات پیشین این ایالت یک دهم درصد از آرای خود را از دست داد. حزب دموکرات مسیحی با کسب ۵/ ۲۵ درصد آرا (۲۹ کرسی) با ریزش ۳/ ۵ درصدی آرا نسبت به نتایج انتخابات پیشین روبه‌رو شد. حزب راست و ناسیونالیست «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۹/ ۸ درصد آرا (۱۰ کرسی) نیز ۷/ ۳ درصد نسبت به انتخابات پیشین ریزش داشت. حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) با کسب ۶/ ۵ درصد آرا (۶ کرسی) کاهشی ۶ دهم درصدی نسبت به انتخابات پیشین ایالتی داشت. حزب سبزها با کسب ۸/ ۸ درصد آرا (۱۰ کرسی) با یک افزایش چشمگیر ۵/ ۳ درصدی نسبت به انتخابات پیشین تنها حزبی است که در این ایالت افزایش آرا داشت. حزب چپ‌ها با کسب ۵/ ۲ درصد آرا نتوانست حد نصاب ۵ درصد را به دست آورد و بدین گونه از ورود به مجلس ایالتی بازماند. این حزب نیز ۳ دهم درصد ریزش آرا داشته است.

با این حال، «ملیسا ادی»، گزارشگر نیویورک تا‌یمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، بر اساس پیش‌بینی‌ها، دموکرات مسیحی‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۶ در ایالت بادن‌وورتمبرگ ۴ درصدِ آرا را از دست دادند و بیش از ۵ درصد هم در راین‌لندفالتس کاهش حمایت داشتند. اگرچه این حزب در جایگاه دوم قرار گرفت اما باز هم خسارات وارده برای محافظه‌کاران در هر یک از ایالت‌ها از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو به بدترین شکل ممکن بود. در مقابل، سبزها در هر دو ایالت دستاوردهایی به دست آوردند و این نشان‌دهنده محبوبیت روزافزون حزب است. این می‌تواند به حزب مذکور کمک کند تا‌ به عنوان قوی‌ترین نیرو در انتخابات ملی سپتامبر ظاهر شود و این احتمال را افزایش دهد که آلمان بتواند شاهد اولین صدراعظم خود از میان سبزها باشد. «آرن یونگژوهان»، عالم سیاسی نزدیک به حزب سبزها می‌گوید: «در زمان صدراعظم مرکل، محافظه‌کاران تصویری از خود به عنوان یک حزب ضروری که به‌طور طبیعی در دولت حضور دارد ایجاد کرده بودند. این تصویر در حال محو شدن است. محافظه‌کاران دیگر هیچ کرسی ای در سمت صدارت ندارند.»

گزارشگر نیویورک تا‌یمز همچنین افزود، در بادن‌وورتمبرگ، رای‌دهندگان «وینفرید کرچمان» از سبزها را برای بار سوم ابقا کردند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این حزب تقریبا یک‌سوم آرا را در دست دارد. کارزار مبارزاتی او عمدتا حول شخصیت خودش بود. کرچمان ۷۲ ساله با شعار «شما مرا می‌شناسید» وعده داد دولتش سیاست‌های اجماعی ۵ سال گذشته را ادامه دهد. رای‌گیری روز یکشنبه پس از کمپین‌های عمدتا خاموش انجام گرفت که تحت‌الشعاع تهدید ویروس کرونا قرار داشتند و به واسطه قرنطینه به شکل آنلاین برگزار شد. در روزهای اخیر آلمان شاهد افزایش موارد ابتلا بوده است و تعداد رای‌دهندگان نسبت به ۵ سال پیش کمتر بود. حداقل نیمی از آرا در هر ایالت از طریق پست ارسال شده است. به نوشته گزارشگر نیویورک تا‌یمز، «آلترناتیو برای آلمان» یا AfD نیز در هر دو ایالت متحمل شکست شد، اگرچه این حزب سومین نیروی بزرگ در هر یک از ایالت‌ها بود.

این حزب به ظن برخی اقدامات و تهدید قانون اساسی از سوی سرویس جاسوسی داخلی آلمان تحت نظارت است. با این حال، با وجود موضع پوپولیستی و ضد تشکیلاتی AfD، این حزب نتوانسته از انتقادات روزافزون در مورد عدم توانایی دولت در تا‌مین واکسن کافی و تکیه به قرنطینه‌ها استفاده کند. با این تفاصیل، سه قانون‌گذار محافظه‌کار در پارلمان فدرال به دلیل رسوایی ماسک استعفا کردند، از جمله یک عضو اتحادیه دموکرات مسیحی که نماینده منطقه‌ای در بادن وورتمبرگ بود. یک قانون‌گذار محافظه‌کار از ایالت تورینگن و عضوی از اتحادیه سوسیال مسیحی، حزب محافظه‌کار در ایالت بایرن، نیز استعفا داد. پس از اینکه پرداختی‌ها عیان شد، رهبران حزب از همه ۲۴۰ قانون‌گذار محافظه‌کار خواستند بیانیه‌ای را امضا کنند دال بر اینکه از موقعیت‌های خود برای دستاورد مالی در رابطه با مبارزه با پاندمی استفاده نکنند. مانور قدرت ضعیف محافظه‌کاران می‌تواند چالشی برای «آرمین لاشِت» باشد که از ماه ژانویه به عنوان رهبر اتحادیه دموکرات مسیحی انتخاب شده است. بسیاری از اعضای حزب مطمئن نیستند وی در رقابت برای جایگزینی مرکل نامزد شود. به طور معمول، حزب رهبر خود را به عنوان نامزد رقابت برای صدراعظمی معرفی می‌کند اما به نظر می‌رسد لاشت تا‌کنون ثابت کرده که محبوبیت کمتری در بین مردم آلمان نسبت به «مارکوس سودر»، فرماندار باواریا دارد که می‌تواند به عنوان نامزد محافظه‌کاران انتخاب شود.

سودر جایگاه خود را به عنوان فردی افزایش داده که اقدام سخت و قاطعی برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایالت تحت امر خود انجام داده است. او مرز با اتریش را بست و واکسن‌ها را برای کمک به جمهوری چک ارسال کرد. او همچنین رئیس تنها اتحادیه سوسیال مسیحی در بایرن است که با حزب دموکرات مسیحی در پارلمان یک بلوک محافظه‌کار را تشکیل می‌دهد. «مارسل دیرسوس»، یکی از اعضای موسسه سیاست امنیتی در دانشگاه کیل، در توییتر نوشت: «اینها اولین انتخابات مهم هستند از زمانی که او به عنوان رهبر CDU برگزیده شده و نتایج فاجعه‌بار است.» لاشت گفت محافظه‌کاران در ماه‌های آینده تصمیم خواهند گرفت که آیا رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی یا رئیس اتحادیه سوسیال مسیحی را در ماه سپتامبر به عنوان نامزد این بلوک برای صدارت اعظمی انتخاب خواهند کرد. اما مانور قدرت ضعیف دموکرات مسیحی‌ها در روز یکشنبه می‌تواند این تصمیم را تسریع کند.