کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده کاخ سفید برای مسائل آسیا-اقیانوسیه و مشاور جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا می‌‌گوید: «به‌رغم تنش‌‌ها، نیروهای آمریکایی به پرواز جنگنده‌ها، حرکت کشتی‌‌ها و عملیات در جایی که قوانین بین‌‌المللی اجازه می‌دهد، مطابق با تعهد دیرینه ما به آزادی دریانوردی ادامه خواهند داد.» او به خبرنگاران گفت: «این شامل انجام نقل و انتقال‌های هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان در چند هفته آینده است.» کمپبل اعلام نکرد که چه نوع استقراری برای حمایت از مانورها انجام خواهد شد و گفت: «نظری درباره ماهیت نقل و انتقال های جدید یا زمان‌‌بندی عبور از تنگه تایوان ندارد.» وی گفت که واشنگتن قرار است «نقشه راه بلندپروازانه‌‌ای» را برای روابط اقتصادی عمیق‌‌تر با تایوان در پی تنش‌‌ها با چین بر سر این جزیره خودگردان اعلام کند.

پکن در طول سفر پلوسی بزرگ‌ترین مانور نظامی خود را در اطراف جزیره خودگردان انجام داد. این کشور آمریکا را متهم کرده است که بر خلاف سیاست رسمی خود درباره چین و تایوان عمل می‌‌کند.تایوان چین را متهم کرده است که از سفر پلوسی، بالاترین مقام منتخب آمریکایی در دیدار از تایپه سوءاستفاده کرده و به آن بهانه شروع به مانورهایی اطراف آن جزیره کرده؛ به‌‌گونه‌‌ای‌که تایپه آن را تمرینی برای تهاجم نامیده است.چین این جزیره را قلمرو خود می‌‌داند که در صورت لزوم روزی به زور تصرف می‌‌شود. کمپبل گفت که سفر پلوسی با سیاست موجود واشنگتن «سازگار» است و چین «واکنش بیش از حد» نشان داده است.

واشنگتن می‌‌گوید که پکن از این بهانه استفاده کرد تا «یک کارزار پرفشار علیه تایوان، برای تغییر وضعیت موجود، به خطر انداختن صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و در منطقه وسیع‌‌تر به راه بیندازد.» در ادامه واشنگتن تاکید کرد: «چین بیش از حد واکنش نشان داده و اقدامات آنها همچنان تحریک‌‌آمیز، بی‌‌ثبات‌‌کننده و بی‌‌سابقه است.» در واکنش به مانورهای چین، ایالات متحده در حال تاکید مجدد بر دخالت خود در این منطقه است؛ درحالی‌که سیاست خود مبنی بر «ابهام استراتژیک» را ادامه می‌‌دهد: «به رسمیت شناختن دیپلماتیک چین درحالی‌که همزمان از خودمختاری جزیره حمایت می‌‌کند.»اندرو لیونگ، تحلیلگر چینی به الجزیره گفت که اقدامات ایالات متحده درباره تایوان، خلاف سیاست رسمی این کشور در قبال چین است؛ زیرا سیاست «چین واحد» طی سال‌های متمادی با اعزام مقامات ارشد آمریکایی به این جزیره دیگر محلی از اِعراب ندارد. لئونگ گفت که چنین بازدیدهایی به تایوان فضای دیپلماتیک فزاینده‌‌ای می‌‌دهد تا «نقشی تقریبا مستقل» را به عهده بگیرد، گویی تایوان کشوری جدا از چین است.

او مدعی شد: «واقعیت این است که اکثر مردم تایوان از اتحاد حمایت نمی‌‌کنند؛ اما جرات اعلام استقلال را هم ندارند. آنها می‌‌خواهند وضعیت موجود را «برای همیشه» طولانی کنند.» لئونگ با اشاره به نام رسمی جزیره گفت: «با این حال، «برای همیشه» گزینه‌‌ای نیست که روی میز چین باشد؛ زیرا رئیس‌‌جمهور شی کاملا روشن کرده است که سال۲۰۴۹ ضرب‌‌الاجل مطلق برای اتحاد است که صدمین سالگرد تاسیس جمهوری چین است.»وزارت خارجه جزیره روز شنبه در بیانیه‌‌ای از واشنگتن برای «حمایت قاطع» تشکر کرد که به «اقدام ملموس برای حفظ امنیت در تنگه تایوان و صلح در منطقه» اشاره دارد. کمپبل با انتقاد از تصمیم چین برای توقف همکاری با واشنگتن در موضوعاتی از جمله مبارزه با تغییرات آب و هوایی گفت: «ما خطوط ارتباطی با پکن را باز نگه می‌داریم و خواهیم داشت.» این مقام خاطرنشان کرد که بایدن و شی از کارکنان خواسته‌‌اند تا یک نشست حضوری ترتیب دهند؛ اما از تایید نشست آنها در ماه نوامبر در نشست گروه ۲۰ در بالی، خودداری کرد.